Зразок роботи
Актуальність теми. В нинішніх умовах розвитку суспільства відчувається гостра потреба в певному переформатуванні управління на підприємстві, від лідерства в якому залежить усвідомлення особистої відповідальності перед колективом та формування результативної влади на даному рівні. Законодавство не визначає конкретних вимог до професійно-психологічних якостей посадових осіб, що призводить до того, що подекуди вони, які мають поєднувати в собі якості керівника і лідера, переважно не готові до лідерства: не мають відповідних знань та вмінь щодо його формування й розвитку.
Лідерство передбачає вміння аналізувати мотиви поведінки людей, інтегрувати їх, коригувати поведінку об’єкта з урахуванням його потреб і цілей розвитку, тому останнім часом воно все більше враховується в процесі управління підприємством. Система управління підприємством потребує інноваційних форм, методів і стилів управління, які б відповідали її призначенню, а отже, ґрунтувалися на основі ініціативи та самоорганізації, що є передумовою формування й розвитку лідерства, адже саме воно є одним із дієвих механізмів регулювання відносин між людьми, соціальними групами і виступає ключовим фактором результативності в будь-якій сфері.
Наявність низки нерозв’язаних проблем, існуючих у системі управління підприємством, з одного боку, створює потребу в лідерстві, проте, з другого - сам лідерський потенціал вимагає розкриття і підтримки. Відтак, це зумовлює потребу концептуального і методологічного обґрунтування шляхів формування та розвитку лідерства в системі управління підприємством, а потім - практично орієнтованих рішень щодо його стимулювання.
Теоретико-методологічним підґрунтям наукової розвідки стали вітчизняні й зарубіжні дослідження з актуальних проблем управління підприємством, серед яких необхідно виокремити роботи таких учених, як: В.Д.Бакуменко, П.Д.Біленчук, В.М.Вакуленко, О.І.Васильєва, І.Б.Гарькавий, І.О.Дробот, В.В.Заблоцький, І.В.Козюра, В.В.Тертичка, В.І.Шарий, Ю.П.Шаров та ін. Проблематику лідерства досліджували Е.Б.Абашкіна, Е.А.Афонін, В.А.Біленко, Р.В.Войтович, І.О.Дегтярьова, Т.І.Загородній, Т.А.Кравченко, М.М.Логунова, О.О.Нестуля, С.І.Нестуля, Т.В.Підлісна та ін. Аналіз останніх досліджень і публікацій свідчить, що серед зарубіжних дослідників проблемою лідерства займалися: І.Адізес, С.Барнес, У.Бенніс, Л.Джуелл, С.Кові, Д.МакКлелланд, Дж.Максвелл, А.Менегетті, Г.Мінсберг, С.Саймон, Г.Юкл та ін.
Високо оцінюючи внесок вітчизняних і зарубіжних учених у розробку проблем лідерства, необхідно зауважити, що системних наукових досліджень лідерства та управління в умовах змін ще не проводилось, а окремі теоретичні положення й методологія формування та розвитку лідерства потребують осучаснення. Така постановка питання по суті є новою, яка ще не отримала відображення в науковій літературі. Актуальність, дискусійність і нерозробленість багатьох теоретико-методологічних положень, а також їх велике практичне значення зумовили вибір теми нашого дослідження.
Мета та завдання дослідження. Метою курсової роботи є обґрунтування теоретико-методологічних засад і розробка практичних рекомендацій щодо діяльності лідера та його ролі в управлінні підприємством.
Для досягнення зазначеної мети поставлено такі завдання:
- узагальнити теоретико-методологічні напрацювання за темою дослідження з метою окреслення його проблематики;
- провести аналіз системи управління для виявлення проблем функціонування системи в контексті сучасних дослідницьких підходів і з’ясувати особливості функціонування підприємства як середовища для прояву лідерства;
- узагальнити існуючі поняття лідерства, виявити домінантні характеристики, покладені в їх основу, та на підставі цього виокремити авторські підходи до розкриття дефініції “лідерство”;
- здійснити систематизацію теорій лідерства та згрупувати їх за критеріями спрямованості на структурні елементи лідерства й запропонувати на їх основі підходи до формування та розвитку лідерства;
- визначити систему принципів і впливів, характерних для прояву лідерства в системі управління;
- проаналізувати механізми формування та розвитку лідерства в зарубіжних країнах і виявити принципи, методи й інструменти, за допомогою яких формують та розвивають лідерство на підприємстві.
Об’єкт дослідження - суспільні відносини, що встановлюються у процесі формування та розвитку лідерства.
Предмет дослідження - теоретико-методологічні засади формування та розвитку лідера та його ролі в управлінні підприємством.
Методи дослідження. В основу виконання курсової роботи покладено загальнонаукові і спеціальні методи дослідження, що ґрунтуються на сучасних засадах менеджменту та споріднених наук, зокрема:
- системного аналізу, за допомогою якого вивчалися структурні складники в цілісній системі управління підприємством та специфічні форми взаємозв’язків щодо забезпечення єдності системи;
- проблемного аналізу - для виявлення проблем у системі управління підприємством та пошуку шляхів їх розв’язання;
- для дослідження внутрішніх зв’язків у системі управління підприємством, формальних і неформальних груп та лідерів, систем мотивації і стимулювання використано аналіз міжособистісних відносин та групової поведінки;
- метод логіки застосовано з метою обґрунтування понятійно- категорійного апарату щодо визначення поняття лідерства та розширення підходів до його сприйняття;
- декомпозицію - під час дослідження специфіки лідерства в системі управління підприємством;
- фундаментальний метод пізнання дійсності - класифікацію було застосовано для виокремлення істотних ознак прояву лідерства в системі управління підприємством та об’єднання у відповідні підходи до визначення лідерства;
- причинно-наслідковий підхід - для вивчення стану системи управління підприємством;
- синергетичний підхід застосовано з метою виявлення чинників самоорганізаційної спроможності системи управління.