Номінативне поле концепту «жінка» в жіночій літературі (на матеріалі творів Ірен Роздобудько) (ID:1050280)
Зміст
ВСТУП 4
РОЗДІЛ І. ДОСЛІДЖЕННЯ КОНЦЕПТУ В УКРАЇНСЬКІЙ НАУЦІ 8
1.1. Поняття концепту в сучасному мовознавстві 8
1.1.1. Історія становлення термінів «концепт», «мікроконцепт» 16
1.1.3. Типологія концептів у лінгвістиці 25
1.2. Методики дослідження концептів 33
1.3. Функціонування концепту «жінка» в українській мовній культурі 38
РОЗДІЛ ІІ. КОНЦЕПТ «ЖІНКА» У ТВОРЧОСТІ ІРЕН РОЗДОБУДЬКО 42
2.1. Номінативне поле концепту «жінка» у художніх творах Ірен Роздобудько 42
2.2. Пряма лексико-семантична номінація в концепті «жінка» 49
2.3. Вербальні засоби вираження мікроконцепту «Зовнішні характеристики» 51
2.3.1. Концептуальний аспект «Вік» 51
2.3.2. Концептуальний аспект «Зовнішній вигляд» 53
2.2.3. Концептуальний аспект «Одяг» 61
2.3.4. Концептуальний аспект «Взуття» 64
2.3.5. Концептуальний аспект «Аксесуари» 65
2.4. Вербалізація мікроконцепту «Внутрішні характеристики» 68
2.4.1. Концептуальний аспект «Емоційно-психологічні характеристики» 69
2.4.2. Концептуальний аспект «Морально-етичні якості» 71
2.4.3. Концептуальний аспект «Вольові характеристики» 73
2.4.4. Концептуальний аспект «Інтелектуальні здібності» 74
2.5.1. Концептуальний аспект «Походження / національність» 76
2.5.2. Концептуальний аспект «Сімейний стан» 77
2.5.3. Концептуальний аспект «Родинно-сімейні зв’язки» 78
2.5.4. Концептуальний аспект «Стосунки з іншими членами суспільства» 79
2.5.5. Концептуальний аспект «Професійна діяльність» 81
2.6. Ядро, приядерна зона та периферія виявлених вербальних засобів вираження концепту «жінка» 85
ВИСНОВКИ 91
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 95
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 104
Зразок роботи
Актуальність роботи зумовлена тим, що, незважаючи на численні спроби аналізу концепту «жінка», цей феномен у лінгвістичній літературі розглянутий недостатньо. До того ж, концепт «жінка» в художній творчості Ірен Роздобудько не був предметом спеціальних лінгвістичних студій.
Обʼєктом дослідження є українська мовна картина світу та її певний фрагмент – концепт «жінка» в художній творчості Ірен Роздобудько.
Предмет дослідження – комплекс мовних одиниць різних рівнів, які репрезентують концепт «жінка» в художніх творах Ірен Роздобудько та їх смисловий зміст.
Матеріалом дослідження слугували художні твори Ірен Роздобудько, зокрема «Лікарняна повість», «Все, що я хотіла сьогодні», «Арсен», «Ґудзик», «Амулет Паскаля». Відбір матеріалу здійснювався за принципом гендерної маркованості в значенні лексичної одиниці.
Мета роботи – дослідження, аналіз і опис концепту «жінка» як фрагмента української мовної картини світу: виявлення національно-культурних та індивідуально-особистісних змістовних компонентів в українській мовній картині світу.
Мета дослідження передбачає виконання таких завдань:
1) визначити теоретичні підходи до тлумачення концепту й основні базові поняття;
2) побудувати номінативне поле концепту «жінка» на основі виявлених вербальних засобів, що об’єктивують досліджуваний концепт;
3) з’ясувати та проаналізувати кількісно-відсоткове наповнення мікроконцептів у межах досліджуваного концепту;
4) описати ядро, приядерну зону та периферію концепту в межах досліджуваного матеріалу – художніх творах Ірен Роздобудько.
Для досягнення поставленої мети та розв’язання завдань використано різноманітні методи дослідження. Основним став описовий метод, який дав змогу системно проаналізувати концепт «жінка» в когнітивній свідомості досліджуваного носія мови. Застосовано також методи теоретико-методологічного аналізу джерел з проблем дослідження; метод аналізу словникових дефініцій, який застосовано під час побудови макроструктури концепту і його складової частини – інформаційного поля; історичний аналіз, за допомогою якого було визначено особливості соціально-історичних чинників формування досліджуваного концепту; концептуальний аналіз, що сприяв виявленню ментальних сутностей концепту «жінка», повністю або частково відбитих в мовній системі; статистичний метод, за допомогою якого представлені всі кількісні та відсоткові обрахунки щодо яскравості вияву будь-якої з визначених характеристик у сфері концепту. У роботі також знайшли відображення методики когнітивного, лінгвокультурологічного аналізу з позиції встановлення складу поля концепту і відношень одиниць поля. В основу відбору фактичного матеріалу покладено формально-семантичний принцип, тобто семантична орієнтованість у контексті на особу жіночої статі. Цей принцип реалізується в контекстах, що мають у своєму складі базову лексему-репрезентант (жінка) або жіночі референти (мати, бабця тощо).
Наукова новизна магістерського дослідження полягає в розгляді концепту «жінка» як феномена індивідуально-особистісного та соціально обумовленого приналежністю соціуму до певної групи. Зокрема художні твори української письменниці Ірен Роздобудько вперше стали матеріалом для виявлення специфічних ознак у сфері концепту.
Теоретична цінність роботи полягає у можливості використання її результатів у роботах з когнітивної лінгвістики, лінгвокультурології, антрополінгвістики. Матеріали дослідження також розширюють теоретичні аспекти вербалізації концепту «жінка».
Практичне значення роботи полягає в тому, що отримані результати дослідження можуть бути використані в теоретичних курсах з лінгвокультурології та когнітивної лінгвістики. Матеріали дослідження також можуть бути використанні при підготовці лекційних курсів і спецкурсів, що стосуються проблем мови та культури.
Структура роботи. Робота складеться зі вступу, 2 розділів (Розділ І. «Дослідження концепту в українській науці»; Розділ ІІ. «Номінативне поле концепту «жінка» у художній творчості Ірен Роздобудько»), висновків, списку використаної літератури, списку використаних джерел і додатків.
Інші роботи з даної категорії: