Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження зумовлена тим, що проблема відносин
митця із навколишнім світом має гостросучасний зміст. Драма, яка створена
Лондоном, несе відголоски і в XXI столітті, адже показує типові ситуації,
які зустрічаються письменникам-початківцям на їх творчому шляху. На
жаль, у сучасному світі ця проблема не достатньо досліджена, а конфлікт,
який зображений у романі Джека Лондона, зберігся і до нашого часу.
Багатьох письменників спіткала проблема нерозуміння власних творів через
несприйняття їхньої особистості навколишнім суспільством, саме тому
вона варта нашої уваги.
Джек Лондон є одним із найкращих письменників XIX-XX століть,
який доносить до наших сучасників найважливіші тенденції в літературі
США. Письменник вийшов на літературну арену в критичний період
американського життя і відбив у своїй творчості проблеми, помилки і
протиріччя своєї епохи, які він зумів вдало розтлумачити своїм читачам. У
романі «Мартін Іден» він зумів найкращим способом відобразити
протистояння особистості та суспільства, які літературознавці XX ст.
досліджували у власних наукових роботах та статтях. XXI століття – час,
коли конфлікт митця і суспільства є поширеним, але проблематика
конфлікту не достатньо досліджена. Усе зазаначене вище зумовлює
актуальність пропонованої роботи.
Метою курсової роботи є розгляд проблеми взаємовідносин головного
героя з представниками різних верств суспільства XIX-XX століть.
Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:
1) розглянути соціально-історичні умови розвитку США на межі XIX-
XX століть;
2) дослідити еволюцію творчого методу Джека Лондона;
3) розглянути проблеми та наслідки самотності головного героя;
4
4) дослідити залежність мистецтва від соціального і матеріального
стану героя.
Об'єктом курсової роботи є роман Джека Лондона «Мартін Іден»
(«Martin Eden»).
Предметом дослідження є протистояння особистості і суспільства в
романі «Мартін Іден».
РОЗДІЛ І
Життя і творчість Джека Лондона
1.1 Соціально-історичні та культурні умови розвитку США на межі
XIX-XX століть.
Рубіж століть — перехідна епоха як в плані історичного розвитку, так і
з точки зору літературного процесу. Крах рабства розчищає дорогу для
економічного прогресу. Утворюються трести і монополії, а з ними
з’являються і перші мільярдери-олігархи, вугільні, нафтові, сталеві королі:
Рокфеллери, Карнеги, Гульди. Масова імміграція сприяє збільшенню
виробничого, наукового і культурного потенціалу США. Разом з
промисловим зростанням загострюються конфлікти між працею і капіталом.
В історії США є своєрідна грань, що розділяє два періоди — кінець XIX і
початок XX ст. Це іспансько-американська війна 1898 р, яка мала відверто
агресивний характер з боку США.
На початку століття оголюється експансіоністська сутність зовнішньої
політики країни по відношенню до держав Латинської та Південної
Америки. У перше десятиліття нового століття важливим фактором
внутрішньополітичного життя стали політика реформ і антитрестівське
законодавство. Вступ США в Першу світову війну приніс глибокі зміни в
життя країни. Ця подія знайшла яскравий відгук у літературі та у творчості
тогочасних письменників. З'являються нові філософські, соціально-
політичні та естетичні школи і вчення. Втрачають свою значимість епігони
романтизму, письменники охоронного спрямування («традиція
благопристойності»). Відбувається формування і зміцнення позицій
реалізму, заявляють про себе натуралізм, авангардистські, модерністські
течії. Такі письменники, як Г.Джеймс, М. Твен, Д.Лондон, Т.Драйзер,
отримують міжнародне визнання.
Кінець XIX століття називають періодом пізнього американського
романтизму. У цей період у літературному житті країни відбуваються різкі
6
зміни, які викликані Громадянською війною між Північчю і Півднем. Що ж
до самого американського романтизму, у ньому набагато більше
відмінностей, ніж у європейському. Перш за все, це невелика літературна
спадщина та досвід, якого не мала американська література. Темою
американського романтизму є утвердження національної самобутності та
незалежності, пошуки «національної ідеї». Поступово в книгах В. Ірвінга і
Дж. Купера, Г. Лонгфелло і Г. Мелвілла, Н. Готорна і Г. Торо з’являється
романтичний колорит, сюжет прикрашують явища і факти американської
природи, історії, географії.
1.2. Еволюція творчого методу Джека Лондона
Творчість Джека Лондона займає видатне місце у прогресивній
американській літературі. У своїх творах Лондон з великою художньою
силою і правдивістю показав антигуманну сутність американського
капіталізму, розкрив кричущі протиріччя в суспільному житті США.
Лондон пристрасно ненавидів жадібну і деспотичну американську
буржуазію, так само як і всю буржуазну цивілізацію, засновану на рабстві і
злиднях трудящих. Він був першим, хто вніс в американську літературу дух
класової боротьби і революційного протесту в широкі маси. Підкорювальна
сила книг Джека Лондона полягає, насамперед, у їх демократичній і
життєствердній спрямованості. Прославляючи велич і незламність духу,
Лондон виступав як запеклий ворог пасивності, безсилля і байдужості.
Письменник відкрито заявляв про свої симпатії до пригноблених і
експлуатованих, він щиро вірив у торжество розуму і справедливості. Він
писав: «Прийде день, коли у нас буде достатньо робочих рук і важелів для
нашої справи, і ми звалимо цю будівлю разом з усією її гнилизною,
непохованими мерцями, жахливою корисливістю і брудним торгашеством.
А потім ми очистимо підвали і побудуємо нове житло для людства, в якому
не буде палат для обраних, де всі кімнати будуть просторими і світлими, де
можна буде дихати чистим і життєдайним повітрям... Я зберігаю віру в
благородство і велич людини. Я вірю, що чистота і безкорисливість духу
переможуть пануючу нині всепоглинаючу жадібність. І, нарешті, — я вірю
в робочий клас» [10: 152].