Зразок роботи
3.1. Образ емігранта як ключовий концепт роману
"То хіба йому зрозуміти цю бездиханність, це напруга, коли ніж ось-ось зробить перший розріз, коли услід за легким натиском тягнеться вузька червона смужка, коли тіло в голках і затисках розкривається, подібно до завіси, і оголюється те, що ніколи не бачило світла, коли, подібно до мисливця в джунглях, ти йдеш по сліду і раптом — в зруйнованих тканинах, пухлинах, вузлах і розривах лицем до лиця стикаєшся з могутнім хижаком — смертю і вступаєш в боротьбу, озброєний лише голкою, тонким лезом і безкінечно впевненою рукою» [7]. Ці слова доктор Равік, герой романа Еріха Марії Ремарка "Тріумфальна арка", емігрант з передвоєнної фашистської Німеччини, що нелегально практикує в Парижі, в думках адресує своєму наймачеві мосьє Веберу. Звичайно ж, знаменитий твір прославленого Ремарка — не якась медична панорама. Як і все, створене письменником, що належить до славних літературних імен XX століття, воно побудоване на любові до людини і співчутті йому.
Проте саме Равік в своєму високому професіоналізмі як би символізує цю любов, і в даному сенсі "Тріумфальну арку" хочеться назвати деонтологічною класикою.
По суті, перед нами вигадане, вже третє або четверте ім'я хірурга-віртуоза, ще недавно керівника крупної клініки в Германії. Арешт, дні і ночі мук в підвалах гестапо, потім концтабір, знову допити, і, нарешті, госпіталь, що охороняється поліцейськими чинами ліжко. Равіку удається бігти — так, врешті-решт, він опиняється в Парижі. Більшість спроможних пацієнтів не знають, що їх оперує саме Равік [7].
Вони вважають, що операції виробляє Дюран, відома фігура в хірургії. Насправді Дюран, загалом, непоганий діагност, проте посередній хірург, і Равік для нього знахідка. Отримуючи за операції багато, він платить Равіку мало..
Зрозуміло, не завжди потрібні саме такий підміни, бо не всі пацієнти багаті, а хірургічна клініка — часто поле невідкладності, з тих, що поступили в таких випадках беруть менше, але і тоді оперує нібито Вебер, а насправді Равік. Роман, в його медичному сюжеті, починається з сцени, коли Равіку не удається врятувати дівчину з важкими ускладненнями після невдалого кримінального аборту, що попала в його милосердні руки надто пізно.
А незабаром в клініку поступає аналогічна по хірургічній картині пацієнтка, і лише своїм мистецтвом Равік все-таки зупиняє смерть. Але його, альтруїста за природою, охоплює думка розшукати підпільну акушерку і змусити її хоч би компенсувати пацієнтці втрату здоров'я із-за її невмілого втручання. Адже збиток дівчатам нанесла сила неуцтва.
І починається своєрідна детективна новела: Равік знаходить квартиру мадам Буше, проте нічого не може добитися — вона розпізнає в нім іноземця, а значить, його особисто не опасається. Буше, при всій подвійності її ремесла, викликає навіть деяку симпатію: вона містить щось на зразок укритої від очей суспільства, і багато дівчат просто благають її виробити аборт. Заробляє вона пристойно, проте і хабарі поліції дає великі. Буше, з'ясувавши майстерність Равіка, навіть намагається завербувати [7].