Зразок роботи
До лексико-тематичної групи «Характеристика людини у навчальному
процесі: успішне / неуспішне навчання» належать чотири фразеологічні одиниці.
Ніколи не рано й не пізно допомогти дитині розвинути комплекс навичок, необхідних для досягнення успіху у шкільному навчанні. Успіх залежить не тільки від кількості гарних оцінок та виконаних домашніх завдань, а й у вмінні організувати своє навчання. Звідси можна зрозуміти, що ці фразеологізми позначають успішність навчання та його результати:
- Осідлати Пегаса — навчитися писати поетичні твори, стати поетом.
Думається мені: коли такий наш ≤поетів≥ фатум неминучий, то даремне й тікати від нього, а хто не хоче коритись, нехай осідлає Пегаса (Леся Українка 4. том 2 ст., 620).
- Розвиднятися в темній голові (в очах) — хто-небудь став правильно, краще розуміти, усвідомлювати що-небудь
- Укласти в голову — пояснити, допомогти зрозуміти комусь що-небудь; усвідомити що-небудь
Якове Яковичу, укладіть собі в голову: вам буде подано і піднесено. В цих ділах розпорядиться моя господиня Маклена Лексіївна (О. Ковінька 4. том 2 ст., 718).
- Ходити з темними очима — бути неосвіченим, неписьменним, неграмотним
2.2. Лексико-тематична група «Загальне поняття про навчання»
До лексико-тематичної групи « загальне поняття про навчання» належить три фразеологічні одиниці.
Навча́ння — це організована, двостороння діяльність, спрямована на максимальне засвоєння та усвідомлення навчального матеріалу і подальшого застосування отриманих знань, умінь та навичок на практиці. Цілеспрямований процес передачі і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини. У процесі навчання важливо забезпечити не тільки сприйняття і осмислення навчального матеріалу, але і його закріплення в пам'яті. Сутність проблемно-діяльнісної теорії навчання полягає в тому, що в процесі навчальних занять створюються спеціальні умови, в яких учень, спираючись на набуті знання, самостійно виявляє і осмислює навчальну проблему, подумки і практично діє в цілях пошуку і обґрунтування найбільш оптимальних варіантів її вирішення.
- Брати, взяти на олівець – занотовувати що-небудь, робити замітку, запис про кого-, що-небудь.
Можливо, це – військовий янкі йде з мюзик-холу навпростець, а може. Й агент із охранки бере мене на олівець.( Іванович, На городі бузина…, 1963, с.74)
- Уму- розуму вчити – б’ючи кого - небудь, навчати, як треба робити щось, жити.
Хівря з серця почала Натальцю бити - уму- розуму вчити, щоб мовчала… не в своє діло не лізла.( Григоренко, Вибр. тв., 1959, с. 113)
- Альма-матер – використовується на означення місця, де хтось виховувався, здобував освіту, набував професію (майбутній спосіб заробляти на життя)
Через маленьке, заґратоване віконце тюрми автор зумів побачити всю дивну і не збагнену до кінця людським розумом світобудову, а в ній нашу аlма маter — Землю. (Г . Костюк, Іван Багряний) [4. Білоноженко ст.14]