Зміст
Вступ
Розділ 1. Теоретичні основи аудиту оплати праці
1.1 Нормативні і законодавчі аспекти обліку і аудиту операцій з оплати праці
1.2 Джерела інформації аудиту операцій з оплати праці
1.3 Методологічні аспекти проведення аудиту оплати праці
Розділ 2. Організація і методика проведення аудиту оплати праці ТОВ «Ліси Волині»
2.1 Характеристика підприємства як об’єкта аудиту
2.2 Планування аудиту операцій з оплати праці на підприємстві
2.3 Класифікація можливих порушень обліку оплати праці
2.4 Методи збору аудиторських доказів, проведення перевірки документування процесу перевірки обліку оплати праці
2.5 Узагальнення результатів аудиту оплати праці
Розділ 3 Удосконалення методики аудиту оплати праці
Висновки
Список використаних джерел
Обліково-аналітична категорія «розрахунки з оплати праці» відображає зобов’язання роботодавця здійснити оплату, надати винагороду за найману працю згідно з відповідними правовідносинами та з урахуванням норм чинного податкового, соціального й пенсійного законодавства і включає розрахунки із заробітної плати за трудовим договором, розрахунки щодо винагороди за цивільно-правовими договорами та авторських гонорарів.
Аудит питань праці та її оплати як елемент виявлення резервів підвищення ефективності і прибутковості підприємства є одним із найбільш діючих факторів економічної політики підприємства, що особливо наочно проглядається в умовах трансформації економіки. Чисто методично аудит містить у собі як мікроекономічні, так і макроекономічні питання організації праці і її оплати, охоплює практично всі елементи трудових відносин. Систематичне проведення аудиторських перевірок дає можливість правильно оцінити стан і розвиток трудових відносин на підприємстві.
Зважаючи на сучасний стан розвитку соціально-економічних відносин з оплати праці в Україні, доцільно запровадити обов’язкове виділення таких перевірок окремим завданням з аудиту спеціального призначення у рамках загального аудиту фінансової звітності.
Мета аудиту виплат працівникам полягає у висловленні аудитором думки про те, чи дійсно інформація про розрахунки з оплати праці та інших виплат працівникам, що відображена у фінансовій звітності, обліку та первинних документах в усіх суттєвих аспектах підготовлена відповідно до норм чинного законодавства й визначеної концептуальної основи бухгалтерського обліку. Завдання аудиту виплат працівникам мають бути доповнені оцінкою та інтерпретацією положень внутрішніх регламентів щодо організації системи оплати і стимулювання праці, перевіркою й оцінкою системи внутрішнього контролю за дотриманням норм законодавства та внутрішніх регламентів щодо порядку й обліку розрахунків з виплат працівникам, оцінкою ефективності і соціальної направленості напрямів політики управління витратами на виплати працівникам.
Вирішення проблеми якісного виконання аудиту розрахунків з оплати праці на підприємствах пов’язано з удосконаленням організаційно-методичних аспектів перевірки, таких як відбір прийнятних контрольних, оціночних та аналітичних процедур, детальне описання порядку їх проведення, стандартизація робочих документів аудитора.
Узагальнюючи дані дослідження можна зробити висновок, що аудит розрахунків з оплати праці можна:
1) покращити, розробивши внутрішні стандарти аудиторської фірми з метою пониження ризику та підвищення якості аудиторської перевірки;
2) удосконалити методику документального оформлення перевірок;
3) здійснювати контроль над роботою аудиторів з боку керівників аудиторських фірм;
4) запровадити страхування відповідальності аудитора;
5) забезпечення системи якості аудиторських послуг і робіт;
6) розробити внутрішні стандарти аудиторської фірми стосовно організації планування та проведення перевірки. При цьому обов’язково мають враховуватись специфіка діяльності підприємства та реальні обсяги і терміни перевірки;
7) необхідність розробки на основі МСА національних стандартів аудиту із широким використанням передового зарубіжного досвіду, з урахуванням діючої практики аудиту оплати праці в Україні.
Багато положень Міжнародних стандартів аудиту базується на маловідомих у нас реаліях (поняттях, категоріях), тому деякі розділи українських нормативів більш детальні і доводиться використати зрозуміліші для нас аналогії. У нашій країні немає нормативних документів, які б регламентували вимоги щодо системи внутрішнього контролю розрахунків з оплати праці організації;
8) підвищення рівня професійної компетентності аудиторів;
9) розвиток правового поля аудиту розрахунків з оплати праці;
10) забезпечення реальної професійної незалежності аудитора.