Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Глобалізація світового господарства, перебудова засад державного регулювання і революційний характер змін в інформаційних технологіях спричинили глибокі структурні зрушення у фінансових системах країн з ринковою економікою. Поряд з цим суттєвим чином розмиваються традиційні кордони між сферами діяльності банків та інших фінансових інститутів різноманітних типів, що призводить до зміни комплексу і способів реалізації послуг, які надаються самими кредитними інститутами. Все це призводить до різкого підсилення конкурентної боротьби в банківській сфері, яка характеризується агресивною ціновою і адаптивною маркетинговою політиками. Для підсилення конкурентних позицій, пошуку ринкових ніш банківські інститути повинні розробляти та вдосконалювати свій конкурентний механізм діяльності на ринку.
Найважливішою умовою успіху будь-якого комерційного банку є раціональна система управління його діяльністю, важливою складовою якої є конкурентна стратегія банку на ринку банківських послуг. Керівництво банком узагалі, тобто стратегія, і вибір методів, шляхів, засобів, що забезпечують стратегічний успіх або досягнення цілей банку, тобто тактика, визначають різні лінії управлінської поведінки. Стратегічна модель управління домінує над тактичною, оскільки стратегія управління – це активна позиція комерційного банку на ринку банківських послуг, яка передбачає розробку стратегічної політики, що, у свою чергу, є підставою для визначення механізму тактичної дії. Розробляючи стратегію, керівництво банку ставить перед собою і колективом питання: “Як досягти цілей?”, “Як домогтися переваг у конкурентній боротьбі?”, “Як посилити довгострокові позиції банку?”. Слід сказати, що стратегію необхідно розробляти, як для банку в цілому, так і для окремих його підрозділів.
Від обраної банком конкурентної стратегії на ринку банківських послуг значною мірою залежить його прибутковість та стійкість. Невід’ємним атрибутом банківської діяльності і засобом отримання максимального прибутку є управління комерційним банком на засадах виробленої ним стратегії, яка передбачає досягнення поставлених стратегічних цілей при дотриманні банком фінансової рівноваги і досягненні конкурентних переваг на ринку.
Конкурентна стратегія банку постійно змінюється. Виникають нові обставини, які не можна не брати до уваги, отже – відкриваються нові стратегічні ніші. Вдосконаленню стратегії немає меж, вона повинна поєднувати в собі заплановану і виважену лінію поведінки, а також можливість адекватного реагування на зміни у внутрішньому і зовнішньому середовищі функціонування банку.
Зростаюча конкуренція у банківському секторі економіки України вимагає удосконалення стратегії управління комерційним банком на ринку банківських послуг на основі запровадження маркетингу у його діяльність.
Маркетинг є одним із вирішальних факторів, завдяки якому сучасний банк спроможний координувати свою діяльність з тими процесами, що мають місце та розвиваються на банківському ринку країни. Підвищення ефективності маркетингу комерційного банку має позитивно впливати не тільки на просування послуг на ринок та підвищення його рейтингу серед конкурентів, але й на розвиток банку в цілому, підвищення фінансової стійкості та зниження ризиків.
Проблематика інтернаціоналізації банківської діяльності та розробки конкурентних стратегій діяльності на фінансових ринках традиційно привертає увагу багатьох вчених. Фундаментальні теоретичні основи банківського менеджменту конкурентоспроможності були закладені зарубіжними вченими М.Беретом, Е.Брігхемом, Н.Бріммером, Й.Гідді, М.Леві, Дж.Рейдером, У.Шарпом. Загальні і специфічні питання банківського стратегічного планування і маркетингу знайшли відображенняі у працях Р. Джозлин, Х.Дерінга, М.Портера, П.Роуза та інших. Праці російських вчених – В.Масленнікова, Є.Жукова, В.Усоскіна, А.Ширинської та вітчизняних вчених А.Гальчинського, А.Мороза, О.Васютенко, В.Суторміної, В.Федосова - орієнтовані на формування пріоритетів банківської діяльності як на національних, так і зарубіжних фінансових ринках.
Мета та завдання дослідження. Метою бакалаврської роботи є дослідження теоретичних та практичних аспектів розробки та реалізації конкурентного механізму банку.
Для досягнення зазначеної мети в бакалаврській роботі необхідно вирішити наступні завдання:
- розглянути сутність конкурентного механізму банку;
- дослідити складові та підходи до формування стратегії реалізації конкурентного механізму банку;
- надати фінансово-економічну характеристику діяльності банку АТ “Південний” в умовах конкуренції;
- провести аналіз конкурентного середовища діяльності банку та його конкурентної стратегії;
- здійснити оцінка особливостей сегментування клієнтів банку при формуванні його конкурентного механізму;
- розглянути шляхи вдосконалення формування конкурентного механізму банку;
- розглянути напрямки підвищення ефективності складових маркетингової конкурентної стратегії банку.
Об’єктом дослідження в бакалаврській роботі є банк АТ “Південний” та його конкурентний механізм діяльності на ринку банківських послуг.
Предметом дослідження бакалаврської роботи є особливості розробки, реалізації та вдосконалення складових конкурентного механізму банку на ринку банківських послуг.
Методологічною основою дослідження є використання загальнонаукових принципів пізнання соціально-економічних явищ і процесів, у тому числі системного аналізу, перехід від абстрактного до конкретного, поєднання аналізу та синтезу, історичного і логічного.
При проведенні дослідження в бакалаврській роботі широко використовувались методи компаративного та ретроспективного аналізів, графічні методи, статистичні методи, методи фінансового аналізу.
Інформаційною базою дослідження стали висновки, узагальнення положень вітчизняних і зарубіжних вчених в економічній науці стосовно проблем конкурентного механізму банку. Дослідження також спиралося і на відповідні положення національного і зарубіжного банківського і фінансового законодавства, нормативно-правові документи. Фактологічною базою дослідження стали статистичні дані фінансових організацій, фактологічні дані монографічної та періодичної літератури, звітні матеріли зарубіжних і національних комерційних банків, дослідження інвестиційних і консалтингових агенцій з питань формування та реалізації конкурентних стратегій на ринку послуг банками.