Зразок роботи
Проблема особистісно орієнтованої гуманістичної освіти є сьогодні центральною. Головна мета сучасної освіти – формування основи для самореалізації особистості, яка стає можливою тільки при створенні умов для самопізнання, самовдосконалення та розвитку творчого потенціалу учня. Наукові дослідження показують, що вирішення проблеми зміцнення та збереження психічного і фізичного здоров’я школярів, підвищення мотивації навчальної діяльності можливо завдяки інтеграції змісту освіти.
Актуальність проблеми інтеграції змісту навчання зазначається в положеннях Державного стандарту початкової загальної освіти, а також оновленням навчальних програм для початкової школи. У методичних рекомендаціях МОН України значне місце відведено питанням інтеграції змісту навчання в педагогічній теорії і практиці, освітлено зміст базових понять[3, с.12].
У сучасній психолого-педагогічній науці активно здійснюються дослідження з проблем інтеграції навчання. Гуманізація освіти неможлива без інтеграції її змісту, формування цілісного мислення. Загальновідомо, що із зростанням об’єму інформації, якою має оволодіти учень протягом навчання у школі, а потім у вищих навчальних закладах і поза ними для адаптації у сучасному суспільстві, на фоні погіршення екологічних умов погіршується і стан здоров’я підростаючого покоління. При цьому інтеграція змісту освіти обумовлює природо-відповідність навчання, забезпечує психічне здоров’я дітей, цілісність свідомості тому, що інтегровані знання – цілісні.
Сучасна педагогічна наука стверджує, що «для продуктивного засвоєння учнем знань і для його інтелектуального розвитку важливе значення має встановлення широких зв’язків як між різними розділами курсу, який вивчається, так і між різними дисциплінами в цілому»(внутрішньо-предметна і міжпредметна інтеграція). Досвід показує, що інтегроване навчання дає набагато кращій результат у порівнянні з традиційним вивченням дисциплін. Інтегрований підхід сприяє виробленню системи знань, розвиває здібності до їх переносу в інші галузі.
Ідея педагогічної інтеграції не є новим явищем у вітчизняній педагогіці. Слід згадати створений К.Ушинським синтетичний метод навчання грамоти, уроки мислення в природі В.Сухомлинського, уроки мистецтва Д. Ковалевського та Б.Юсова, педагогічну теорію співробітництва Ш.Амонашвілі, що побудована на засадах інтеграції. Серед сучасних дослідників, які опікуються цією проблемою, можна назвати Т.Браже, О.Гільзову, М.Масол, О.Савченко, Н.Сердюкову, О.Сухаревську, В.Фоменко та ін.
Актуальність проблеми пошуку раціональних шляхів інтеграції різних дисциплін у процесі початкового навчання посилюється також у зв’язку з перевантаженістю школярів навчальними предметами, тематичною однорідністю навчальних дисциплін, необхідністю формування цілісного світогляду у взаємозв’язку його елементів.
На сучасному етапі окремі елементи інтегрованого підходу до організації навчально-виховного процесу у початковій школі втілені в практичну діяльність. Доведено, що інтегрований підхід у навчанні сприяє розширенню соціально-пізнавального досвіду учнів у руслі поставлених учителем конкретних навчально-виховних завдань, інтенсивному розвитку молодших школярів в аспекті вибраної тематики; формуванню інтересу до подій і явищ дійсності, вихованню особистості, розвиває загально навчальні навички дітей.
Актуальність окресленої проблеми зумовило вибір теми курсової роботи: «Реалізація зв’язку інформатики із суміжними дисциплінами як засіб активізації навчального процесу».
Об’єктом дослідження є: система засобів активізації навчального процесу.
Предметом досдлідження є: реалізація зв’язку інформатики із суміжними дисциплінами.
Мета роботи: проаналізувати основні аспекти інтегрованого підходу до освітнього процесу в початковій школі із суміжними дисциплінами.
Гіпотеза дослідження заснована на припущенні про те, що інтеграція молодших школярів буде ефективнішою, якщо:
- систематично і цілеспрямовано інтегрувати суміжні уроки у цікавій для молодшого школяра діяльності;
- роботу суміжних уроків інтегрувати у процес навчання і в позанавчальну діяльність;
- упроваджувати в діяльність освітнього закладу більше інтегрованих уроків з різних предметів.
Мета й гіпотеза дослідження потребують розв’язання таких завдань: