Зразок роботи
Актуальність дослідження. Для більшості людей метафора є невід'ємною частиною художнього тексту. З їх точки зору, метафоричність не є характерною для повсякденної сфери і, тим паче, публіцистичного тексту. Проте метафора завойовує позиції у всіх сферах використання мови. Зокрема мова йде й про сучасну лінгвістичну теорію, в якій метафора стала одним із основних інструментів аналізу політичного дискурсу. За метафорами ховаються значення, які можуть впливати на повноту розуміння будь-якого тексту.
Використання метафори завжди має певну мету. Аналізуючи це твердження з точки зору політичного дискурсу, найчастіше метафора використовується для надання переконливості, образності і мобілізації тексту або мови.
Метафора, як лінгвістичний інструмент, завжди виконувала важливу роль у виразності і комунікації. Історично, метафора була важливою складовою мови та культури, допомагаючи людям виразити складні ідеї та концепції через асоціації та аналогії. Втім, метафора також має значення у сфері політичного дискурсу, де вона стає потужним інструментом для впливу на громадську думку, формування поглядів і структурування політичних обговорень.
Метафора в політичному дискурсі не лише слугує засобом виразності, але і впливає на сприйняття політичних подій та процесів. Іноді метафори можуть створювати образи та асоціації, які перевершують словесний зміст і викликають емоційну реакцію слухачів або читачів. Вони можуть нав'язувати певні концепції індивідам і групам, а також служити засобом політичної маніпуляції.
У останні десятиліття XX століття завдяки дослідженням Дж. Лакоффа, В.М. Телія, О.М. Баранова, Н.Д. Арутюнової, А. Вежбицької, складне мовне мислення стало вивчатися з різних боків. У центрі уваги мовознавців знаходяться проблеми створення письмової та усної мови та розуміння текстів у мовному спілкуванні. З'явилася когнітивно-комунікативна спрямованість у лінгвістиці, вчені сфокусувалися на когнітивних процесах створення та усвідомлення тексту.
Мета дослідження - розкрити значення метафори в політичному дискурсі та особливості впливу на формування політичної реальності.
Предметом дослідження є метафора як засіб створення образа політика.
Об'єкт – тексти англомовних засобів.
Мета дослідження полягає також в постановці супутніх завдань:
• дати опис терміну «дискурс», охарактеризувати та класифікувати його;
• виділити політичний дискурс як вид дискурсу, а й як сучасний напрямок досліджень та дати йому характеристику;
• розглянути різні концепції у вивченні метафори, визначити її місце у політичному дискурсі;
• проаналізувати способи перекладу метафори, описати труднощі перекладу;
• вивчити статті друкованих англомовних медіа ресурсів, проаналізувати приклади метафор, які у них;
• на основі отриманих даних зробити висновки про значення метафори у формуванні образу політика.
У ході дослідження було використано такі методи: спостереження, порівняння, аналіз (стилістичний, семантичний, контекстуальний, концептуальний, дискурсивний) та синтез.
Багато вчених у галузі лінгвістики (Дж. Лакофф, М. Джонсон, А. Баранов, Ю. Караулов, А. Чудинов, Н. Арутюнова, В. Вовк, Х. Дацишин, Й. Бартошек і інші) досліджували метафору з різних поглядів і надавали свої визначення цьому явищу в мові.
Дослідження ґрунтується на когнітивній теорії метафори Дж. Лакоффа та М. Джонсона, а також на семантично-когнітивній теорії концептуальної метафори А. М. Баранова та Ю. М. Караулова, а також на дослідах І. М. Кобозєвої.
Теоретико-методологічну основу дослідження складають роботи вітчизняних і зарубіжних вчених у таких областях як теорія дискурс-аналізу (Л.Р. Безугла, Є.В. Бондаренко, А.П. Мартинюк, І.Є. Фролова, І.С. Шевченко, Т. ван Дейк), політичний дискурс (Р. Водак, В.І. Карасик), теорія когнітивної метафори (А.Н. Баранов, Чілтон П., Дж. Лакофф, Дж. Лакофф, М. Джонсон, З. Ковечеш, А. Мусолф) і теорія іміджу (Г.Г. Почепцов)
Для проведення дослідження було взято 120 прикладів конвенціональних метафор, які використовувалися для створення образів політиків. Матеріал дослідження був взятий з інтернет-видань.
Практична цінність даної роботи полягає у можливості використання отриманих результатів як ілюстративного матеріалу для класифікацій метафори, а також як приклади перекладу метафор.
В основу роботи покладена гіпотеза про те, що англомовні ЗМІ активно використовують метафору для створення необхідного їм образу політичного діяча.
Структура роботи обумовлена поставленими цілями та завданнями. Дослідження складається з трьох розділів та висновків, списку використаної літератури, додатків.
.