Особливості корекційно-розвивальної роботи з розвитку мовлення у дітей старшого дошкільного віку з затримкою психічного розвитку (ID:1237482)
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………………...…………..3
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ (ЗПР)..........................................................................................................6
1.1. Поняття затримки психічного розвитку та її особливості…………….…….6
1.2. Мовленнєвий розвиток дітей старшого дошкільного віку із ЗПР…………10
1.3. Особливості корекції та розвитку мовлення у дітей старшого дошкільного віку із ЗПР……………………………………………...………………………………17
РОЗДІЛ 2. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ………………………………….25
2.1. Методика організації та проведення дослідження…………………………25
2.2. Корекційно-розвивальна робота з розвитку мовлення у дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку………………………………30
2.3 Аналіз результатів дослідження……………………………………………..35
ВИСНОВОК………………………………………………………………………….40
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ………………………………………….44
ДОДАТКИ……………………………………………………………………………..48
Зразок роботи
Актуальність теми дослідження. Мовлення є одним із найважливіших засобів комунікації, пізнання світу та самовираження особистості. Його розвиток у дошкільному віці є критично важливим, оскільки цей період характеризується інтенсивним формуванням мовленнєвих навичок і комунікативних здібностей дитини. Водночас, затримка психічного розвитку (ЗПР) у дітей старшого дошкільного віку призводить до значних порушень мовленнєвої діяльності, що негативно впливає на розвиток мислення, поведінки та соціальної адаптації дитини. Сучасні дослідження вказують на те, що мовленнєві порушення у дітей із ЗПР потребують своєчасного корекційно-розвивального втручання. Відсутність належної допомоги у ранньому віці може призвести до поглиблення мовленнєвих і когнітивних проблем, а також до обмеження соціальних можливостей дитини в подальшому. Зростання кількості дітей із ЗПР в умовах погіршення екологічної ситуації, збільшення випадків пренатальної патології та несприятливого сімейного мікроклімату обумовлює потребу у розробці ефективних методів корекційно-розвивальної роботи з розвитку мовлення. Особливу актуальність набуває дослідження саме специфічних підходів до мовленнєвого розвитку дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку, оскільки цей вік є вирішальним для підготовки дитини до навчання у школі та подальшої соціалізації.
Такими чином, порушення мовленнєвої функції негативно впливають на психічний розвиток дитини, відбиваються на її діяльності, поведінці. Порушення мовлення можуть також впливати на розумовий розвиток дитини та ускладнювати прояви затримки психічного розвитку. Отже, необхідно виявити рівні сформованості лінгвістичних здібностей старших дошкільників з затримкою психічного розвитку, що в подальшому дозволить будувати програми розвитку мовленнєвої функції даної категорії дітей.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. На сьогоднішній день існує величезна кількість досліджень щодо мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку (ЗПР). Вітчизняні вчені зауважили, що діти з ЗПР мають труднощі у вивченні рідної мови, як основного засобу спілкування. Це пов'язано з похибками граматичних, лексичних, фонетико-фонологічних засобів. Також це є однією з причин виявлення порушень мовленнєвого формулювання висловлювань. Такі автори як І.А. Зимова, Л.П. Федоренко, Н.А. Головань, М.С. Лаврик та багато інших у своїх роботах показали результати своїх досліджень, що стосуються мовлення дошкільнят із ЗПР. Так, наприклад, спеціалісти зазначили, що у дітей із затримкою психічного розвитку порушення мовлення проявляється у вигляді лексичних, граматичних та фонетико-фонологічних помилок.
Об’єктом дослідження є розвиток мовлення дітей старшого дошкільного віку із ЗПР.
Предметом дослідження є процес розвитку мовлення у дітей старшого дошкільного віку із ЗПР.
Інші роботи з даної категорії: