Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. Сьогодні розвиток, навчання та виховання дітей дошкільного віку стає особливо актуальним питанням. Статистика свідчить, що лише 10-12% новонароджених народжуються здоровими. При типовому розвитку діти дошкільного віку завершують оволодіння складовими звуками мови до 4-5 років. Однак іноді цей процес затримується. У цьому віці часто зустрічаються діти з менш зрозумілим для оточуючих мовленням, коли певні звуки не вимовляються, пропускаються або замінюються іншими звуками.
Дошкільний вік є важливим періодом у розвитку особистості. Без формування чіткого та граматично правильного мовлення неможливий повноцінний розвиток особистості дитини та її адаптація до навколишнього середовища.
Своєчасне засвоєння дітьми дошкільного віку темпу, ритму, інтонації, літературно-нормативної вимови, тембру та інших просодичних характеристик мовлення, як підкреслюється в українському "Законі про освіту", "Законі про дошкільну освіту" та "Базовому компоненті дошкільної освіти", є важливою умовою загального психічного розвитку дітей дошкільного віку, проблеми оволодіння рідною мовою та загальнолюдськими цінностями Це є необхідною умовою і передумовою розв'язання проблеми в сенситивний час.
Проблемі порушень мовленнєвого розвитку у дітей різного віку присвячені численні науково-методичні дослідження (А. Богуш, Н. Гаврилова, О. Гвоздєв, Л. Журавльова, С. Конопляста, І. Мартиненко, І. Марченко, О.Мілевська, Н. Пахомова, С. Притиковська, Є. Соботович, В. Тищенко, Л.Трофименко, Л. Цвєткова, М. Шеремет, С. Школьник та інші).
Використання засобів логоритмічного впливу в корекційно-педагогічній роботі справляє суттєвий позитивний вплив на правильність звуковимови, становлення темпоритмічної сторони мовлення, стан загальної та дрібної моторики дитини-логопата (О. Боряк, В. Найдич, І. Лопухіна, С. Холостенко, Л.Чіхман, О. Шпирна та ін.).
Окремі аспекти питання застосування засобів і прийомів логопедичної ритміки в корекційно-педагогічному процесі з дітьми з порушеннями інтелектуального розвитку висвітлені в працях І. Бобренко, С. Гвоздецької, І.Гладченко, А. Сімко та ін., присвячених проблемам мовленнєвого, фізичного і музичного виховання в спеціальних навчальних закладах.
Переваги логоритміки як ефективного засобу розвитку мовлення проявляються в її багатофункціональності. Її можна використовувати в різних типах завдань, наприклад, на заняттях з розвитку мовлення, при ознайомленні дітей з навколишнім середовищем, на музичних та фізкультурних заняттях, а також у повсякденному житті.
Таким чином, вплив логопедичної ритміки є багатогранним, а питання навчання правильної вимови дітей дошкільного віку з використанням логопедичної ритміки цікавить багатьох дослідників і може слугувати ефективною та нетрадиційною формою корекції та профілактики мовних порушень у дітей.
Власне, актуальність і недостатня розробленість проблеми зумовили вибір теми курсового проекту: «Логоритміка як засіб корекції мовлення дітей дошкільного віку».
Об’єкт дослідження – система корекції порушень мовлення у дітей дошкільного віку.
Предмет дослідження – логоритміка як засіб корекції мовленнєвих порушень у дошкільників.
Мета дослідження: теоретично дослідити особливості та переваги логоритміки як засобу корекції мовлення дітей дошкільного віку, ознайомитися з методикою впровадження логоритміки в корекційно-логопедичну роботу з дітьми дошкільного віку на основі якої розробити власну методику з формування темпо-ритмічних особливостей мовлення дітей дошкільного віку засобами логоритміки.
Завдання дослідження:
1. Охарактеризувати значення та функції мовлення.
2. Ознайомитися з історією виникнення логоритміки.
3. Дослідити особливості корекції мовлення дітей з мовленнєвими порушеннями засобами логоритміки.
4. Розробити методику формування темпо-ритмічних особливостей мовлення дітей дошкільного віку засобами логоритміки.
В роботу впроваджувалися теоретичні методи дослідження: вивчення та аналіз загальної, спеціальної психолого-педагогічної та методичної літератури; вивчення та узагальнення психолого-педагогічного досвіду з даної проблеми.
Практичне значення: результати дослідження можуть бути використані студентами під час проходження психолого-педагогічної практики, написанні дослідних та наукових робіт, проведенні логопедичних занять у закладах дошкільної освіти.
Структура дослідження: робота містить вступ, два розділи, висновки з розділів, загальні висновки, список використаних джерел (30 найменувань), додатки. Повний обсяг роботи становить 42 аркуші, з них 31 аркуш основного тексту.
РОЗДІЛ 1. ІСТОРИЧНІ ЗАСАДИ ВИНИКНЕННЯ ЛОГОРИТМІКИ ЯК ЗАСОБУ КОРЕКЦІЇ МОВЛЕННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
1.1. Функції та різновиди мовлення
Мовлення ‒ це форма вербальної комунікації що склалася історично в процесі матеріально-перетворювальної діяльності людей [1].
Питання мовлення в психології зазвичай розглядається в поєднанні з мисленням. Оскільки, будучи способом існування понять і думок, мовлення виражає узагальнення.
Генетично мовлення виникло разом із мисленням у процесі суспільно-трудової практики і поступово утвердилося як невід'ємна частина мислення в ході суспільно-історичного розвитку людства [27, с.134].
Однак мовлення залишається поза співвідношенням з мисленням.