Зразок роботи
ВСТУП
Постійні зміни в економіці та економічній політиці держави обумовлені переходом України до ринкових відносин. Економічні відносини, що склалися на початковому етапі, привели до знищення багатьох стійких господарських зв’язків між країною та іншими суб’єктами господарювання, означене підірвало економіку держави в період її становлення. В ході господарської діяльності підприємство постійно має потребу в проведенні розрахунків зі своїми контрагентами, а саме покупцями та замовниками. При відвантаженні виготовленої продукції, підприємство не отримує оплату одразу, тобто відбувається кредитування покупця, тому протягом періоду від моменту відвантаження продукції до моменту надходження платежу кошти підприємства знаходяться у вигляді дебіторської заборгованості.
Відсутність або неповнота інформації про розрахунки з покупцями та замовниками у звітності підприємства може призвести до некоректних аналітичних розрахунків і висновків щодо динаміки оборотності активів та інших показників ділової активності підприємства, ліквідності балансу та платоспроможності в короткостроковій і довгостроковій перспективі. Отже, тільки ефективно організований бухгалтерський облік операцій за розрахунками з покупцями та замовниками може забезпечити формування достовірної інформації щодо розрахунково-платіжних операцій підприємства, регулювання порядку їх здійснення з найменшими втратами та прийняття своєчасних управлінських рішень
Питанням обліку і аудиту розрахунків з покупцями та замовниками у своїх роботах приділяли увагу такі вітчизняні та зарубіжні науковці, як: С.Д. Батехін, Ф.Ф. Бутинець, С.Ф. Голов, С. Грязнова, З.В. Гуцайлюк, Р. Дамарі, В.П. Завгородний, О.Д. Заруба, В.В. Ковальов, В. Костюченко, С.І. Маслов, Є. Петрик, В.В. Сопко, С. Хенк, К. Хувер, М.Г. Чумаченко, А. Шаповалова, М. Швайк та ін.
Актуальність теми дипломної роботи обумовлено відсутністю єдиних комплексних підходів до організації і методики обліку та аудиту в інформаційній системі управління розрахунків з покупцями і замовниками, що є однією з причин неефективного використання монетарних активів підприємств в умовах становлення ринкових економічних відносин в Україні.
Метою даної дипломної роботи є вивчення діючої системи обліку та аудиту розрахунків з покупцями та замовниками, а також розробка заходів щодо її вдосконалення. Для досягнення визначеної мети дипломного дослідження необхідно вирішити наступні завдання:
- дослідити сутність та значення розрахунків з покупцями і замовниками;
- обґрунтувати значення і завдання обліку та аудиту розрахунків з покупцями і замовниками;
- охарактеризувати фінансово-господарську діяльність підприємства та постановку обліково-аналітичної роботи;
- засвоїти організацію обліку розрахунків з покупцями і замовниками;
- дослідити методику синтетичного та аналітичного обліку розрахунків з покупцями і замовниками;
- обґрунтувати напрями удосконалення розрахунків з покупцями і замовниками, в тому числі в умовах застосування сучасних комп’ютерних технологій;
- дослідити організацію та планування аудиту розрахунків з покупцями і замовниками;
- засвоїти методику аудиту розрахунків з покупцями і замовниками;
- дослідити порядок узагальнення результатів аудиту.
Предметом дипломного дослідження є теоретичні та організаційно-методологічні аспекти обліку та аудиту розрахунків з покупцями і замовниками.
Об’єктом дослідження є облік та аудит розрахунків з покупцями і замовниками.
Суб’єктом дослідження обрано Публічне акціонерне товариство «Херсонський Маслозавод».
Методологічною базою дослідження є загальнонаукові та спеціальні методи пізнання. При дослідженні теоретичних аспектів бухгалтерського обліку та аудиту операцій за розрахунками з покупцями та замовниками для визначення загальних тенденцій розвитку зазначеного об’єкту застосовувалися метод спостереження та історичний метод. Методи теоретичного узагальнення та групування використовувалися для аналізу понятійного апарату бухгалтерського обліку щодо операцій за розрахунками з покупцями та замовниками. Метод причинно-наслідкового зв’язку та абстракто-логічний метод використовувалися для удосконалення методики бухгалтерського обліку щодо операцій за розрахунками з покупцями та замовниками.
Інформаційною базою дослідження є законодавчі та норма¬тивні акти; офіційні документи та методичні матеріали Державної служби статистики України; наукова література; статті віт¬чиз¬няних і зарубіжних вчених у періодичних виданнях з питань обліку і аудити розрахунків з покупцями і замовниками; дані з мережі Інтернет; облікові, статис¬тич¬ні дані Публічного акціонерного товариства «Херсонського Маслозаводу» та результати власних спостережень.
Практичне значення одержаних результатів полягає в розробці рекомендацій по вдосконаленню методики обліку та аудиту розрахунків з покупцями і замовниками.
РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ОБЛІКУ ТА АУДИТУ РОЗРАХУНКІВ З ПОКУПЦЯМИ І ЗАМОВНИКАМИ
1.1. Сутність та значення розрахунків з покупцями і замовниками
У сучасних умовах господарювання, за наявності конкуренції як невід’ємного елемента ринкової економіки та складнощів реалізації і збуту продукції підприємства та організації продають її, використовуючи форми послідовної оплати.
Облік розрахункових операцій виконує роль терезів, на яких зважуються матеріально-грошові відносини підприємства з іншими суб’єктами.
Розрахунки – це місток, через який нові активи потрапляють на баланс підприємства, щоб стати його власністю.
Велику роль у раціональному використанні оборотного капіталу та здійсненні розрахунково-платіжної дисципліни кожного підприємства відіграє правильний облік дебіторської заборгованості [3, с. 102].
Питання купівлі, продажу товарів та розрахунків з покупцями і замовниками за передані товарно-матеріальні цінності, виконані роботи, надані послуги підприємств будь-яких форм власності, були і залишаються донині одними з найбільш актуальних питань.
Ринок – сфера товарного обміну, де виникають і реалізуються відносини купівлі-продажу та здійснюється конкретна господарська діяльність щодо просування товарів і послуг від їх виробників до споживачів [1, с. 12].
Учасники (суб’єкти) ринкових відносин, як правило, асоціюються з покупцями й продавцями, які протистоять один одному в торговельних закладах.
Покупець — фізична або юридична особа, яка здійснює оплату грошима і є набувачем товару або послуги.
На думку Бутинця Ф.Ф. покупці - це фізичні та юридичні особи, які набувають вироблену продукцію, товари, інші цінності, які споживають надані їм послуги і виконані роботи [6, с. 212].
Замовник — це фізична чи юридична особа, розпорядник грошових коштів, який замовляє певні товари, роботи чи послуги (цінності), або подає заявку про придбання чи замовлення товарів, робіт чи послуг (цінностей) у майбутньому.
На думку Бутинця Ф.Ф., замовники – це учасники договору, на підставі замовлення, яких виготовляється конкретна продукція,надаються послуги, виконуються роботи іншим учасником договору [6, с. 323].
Голощапов Н.А. вважає, що замовник – це покупець (юридична особа), яка звернулась до постачальника із заявою про постачання якого-небудь товару або виконання яких-небудь послуг.
З погляду Завгороднього А.Г., замовник – це покупець, який звернувся до постачальника із замовленням на постачання певного товару чи надання певних послуг; підприємство, організація, установа чи окремий громадянин, що планує, організовує, замовляє, оформлює, фінансує, контролю будівництва нових, розширення, реконструкцію, технічне переобладнання, відновлення чинних підприємств, будівель, споруд та інших об’єктів [7].
Найбільшу частку у розрахункових операціях займають розрахунки підприємства з контрагентами. Розрахунки - це передача чи переведення (через банк, інші кредитні установи) грошових коштів від боржника кредитору в порядку виконання грошового зобов'язання [2].
Розрахунки виступають важливим інструментом регулювання економічних відносин між суб'єктами господарської діяльності, а також невід'ємним і необхідним елементом процесу розширеного відтворення, формування, розподілу (перерозподілу) суспільного продукту.