Зміст
Вступ
Розділ 1. Теоретичні основи обліку розрахунків за соціальним страхуванням на підприємстві
1.1. Сутність єдиного соціального внеску та його особливості
1.2. Законодавча і нормативна база розрахунків за соціальним страхуванням
1.3. Організаційно – економічна характеристика підприємства
Розділ 2. Організація та методологія бухгалтерського обліку розрахунків за соціальним страхуванням
2.1. Облік нарахування та сплати єдиного соціального внеску
2.2. Фінансовий облік розрахунків за соціальним страхуванням на підприємстві
2.3. Особливості формування і подання звітності по єдиному соціальному внеску
Розділ 3. Шляхи удосконалення обліку розрахунків за соціальним страхуванням на підприємстві
Розділ 4. Облік розрахунків за соціальним страхування на базі застосування пеом
Висновки
Список використаних джерел
Додатки
З 1 січня 2011 року введений єдиний страховий внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок), який об’єднує в собі чотири платежі, які сплачували підприємства до фондів соціального страхування. Функції здійснення контролю порядку та правильності нарахування, своєчасності сплати внеску страхувальника виконуєПенсійний фонд України. Затвердження Інструкції № 21-5 сприяло розширенню бази нарахування єдиного внеску (сума нарахованої заробітної плати за видами виплат; сума винагороди за цивільно-правовими договорами; сума допомоги по тимчасовій непрацездатності).
Сплата єдиного внеску залежить від розміру нарахованої заробітної плати і становить при проведенні нарахувань від 36,76 % до 49,7 %, а при утриманні – 3,6 %. Від виплат за цивільно-правовими договорами відрахування здійснюються за ставкою 34,7 % при нарахуванні, а при утриманні – 2,6 %. Для допомоги по тимчасовій непрацездатності відрахування становлять 33,2 % при нарахуванні та 2 % при утриманні. Оцінка доцільності застосування єдиного внеску повинна здійснюватися з врахуванням його переваг та недоліків для страхувальників та Пенсійного фонду України.
Дана тема розкрита на матеріалах публічного акціонерного товариства «Монфарм», діяльність якого пов’язана із виготовленням лікарських засобів, яке є прибутковим і ефективно працює.
На підприємстві облік єдиного внеску передбачає три стадії: первинний, поточний та підсумковий облік. Первинним документом з єдиного внеску на ПАТ є розрахункова відомість утримань і нарахувань на заробітну плату, в якій містяться дані про суму заробітної плати, ставку і суму утримань і нарахувань, суми до виплати на руки. Утримання на підприємстві становлять 3,6% від розміру зарплати, нарахування – 37,58%. Після проведення необхідних розрахунків дані переносяться до журналів 5 і 5А, де розносяться по кредиту відповідного рахунку 65 та по дебету рахунку в відомості до даних журналів.
Відповідно до Закону ПАТ перераховує єдиний внесок за базовий звітний період не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом.
З відомостей і журналів дані переносять до головної книги, в якій дані узагальнюються, потім ці дані переносяться до шахової відомості і оборотно – сальдової відомості. Дані оборотно – сальдової відомості є підставою для складання звітності.
Розрахунки за єдиним соціальним внеском на підприємстві відображаються за рахунком 65 «Розрахунки за соціальним страхуванням», субрахунок 657 «Розрахунки за єдиним соціальним внеском».
Відповідно до законодавства України ПАТ «Монфарм» має подавати до органів Пенсійного фонду Звіт щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове соціальне страхування.
Для того, щоб покращити облік розрахунків за соціальним страхуванням потрібно: розробити на обґрунтувати етапи запровадження єдиного внеску, запровадження розподілу єдиного соціального внеску Держказначейством із одночасною забороною взаємозаліків роботодавцями, поступове зменшення загальної ставки єдиного соціального внеску, зміцнення платіжної та звітної дисципліни, забезпечення більш надійного контролю за використанням цільових коштів, зменшення загальної собівартості збирання внесків.
Керівництво ПАТ «Монфарм» приділяє велику увагу та виділяє значні кошти для автоматизації обліку та аналізу.
На сьогодні на підприємстві встановлена і діє програма „1С: Бухгалтерія 7.7”, яка використовується як засіб часткової автоматизації обліку від введення первинних документів до формування звітності та ведення податкового обліку. Рекомендовано впровадити повну автоматизацію обліку і аналізу діяльності підприємства і розраховувати єдиний соціальний внесок виключно з використанням комп’ютерної техніки.
Переваги та недоліки застосування єдиного соціального внеску свідчать про спрощення роботи для бухгалтерів. Разом з тим існування ряду недоліків зумовлює потребу детальнішого опрацювання та нормативного врегулювання проблемних питань.