Зразок роботи
Існує багато визначень поняття «стимулювання збуту». Проаналізуємо існуючі та наведемо в таблиці 1.1.
Таблиця 1.1 – Визначення категорії «Стимулювання збуту»
Автор (джерело) Зміст визначення
Примак Т. О. Стимулювання збуту – оплачувальна форма короткочасного інформаційного впливу на споживачів та партнерів з метою спонукання перших до купівлі товару та останніх до співпраці. Стимулювання збуту – спонукальні засоби (здебільшого короткострокові), покликані прискорити продаж окремих товарів чи послуг споживачам або дилерам і (або) збільшити його обсяг. Стимулювання збуту заохочує купівлю [18]
Майборда О. О. Стимулювання продажу – заходи, націлені на продаж товарів, які стимулюють купівлю споживачів та ефективність дистриб’юторів. Прямий засіб переконання, основою якого служать зовнішні стимули, а не притаманні продукту властивості. Вони викликають у людини негайне бажання купити товар [15, 53]
Бутенко Н. В. Стимулювання збуту – різні види маркетингової діяльності, що на визначений час збільшують вихідну цінність товару чи послуги та прямо стимулюють купівельну активність споживачів, роботу дистриб’юторів і торгового персоналу. Стимулювання збуту – маркетингова діяльність, відмінна від реклами, пропаганди й особистого продажу, що стимулює покупки споживачів і ефективність дилерів: виставки, демонстрації, різні неповторювані збутові зусилля [6]
Гаркавеко С. С. Стимулювання збуту – форма просування товарів шляхом короткострокового використання стимулів з метою заохочення споживачів і посередників до здійснення купівлі [7, с. 409]
Мостенська Т. Л. Стимулювання збуту – короткочасні примусові заходи заохочення споживачів до купівлі товару (знижки в ціні, розпродаж, лотереї тощо) [16, с. 16]
Джерело: [Складено автором за даними джерел 18, 15, 6, 7, 16]
1.2 Особливості стимулювання збуту продукції
Розглянемо заходи стимулювання, що застосовуються на українському ринку за групами. Аналіз проводився шляхом оцінки контенту Web-ресурсів виробників та торговців, а також методом спостереження в торговельних точках. Цінове стимулювання основний прояв має через знижки, застосування промокодів та купонаж на сайтах виробників або торговців. Конкретний інструмент це знижка на бренд, розпродаж партій товару (колекцій, моделей) та застосування «Black Friday».
Серед натуральних заходів стимулювання домінують дегустації (семплінг), надання споживачам додаткової кількість товару, пільгові упаковки та подарунки (акція за схемою «купи-отримай»).
Активне стимулювання продовжує застосовувати розіграші призів серед споживачів, але в останній роки почали розвиватися такі напрями стимулювання, як розважальні програми для споживачів, проведення майстер-класів та інші заходи.
Застосування основних груп стимулювання збуту в умовах українського ринку представлено в таблиці 1.2.
1.3 Методи стимулювання збуту
Стимулювання збуту як ключовий елемент маркетингових комунікацій, полягає в застосуванні різноманітних, переважно короткострокових, спонукальних засобів, покликаних прискорити або збільшити продажі окремих товарів або послуг споживачам або торговим підприємствам.
Стимулювання збуту включає широкий спектр засобів, покликаних викликати швидшу або сильнішу відповідну реакцію з боку ринку. Воно може бути направлене на три рівні дистриб’юторського ланцюга, які залежать від об’єктів збуту: споживач, оптовий або роздрібний торговець, відділ збуту компанії. Відповідно до цього виділяють такі методи стимулювання збуту споживачів; торговельних посередників; персоналу своєї компанії, пов’язаного із збутом продукції.