Зразок роботи
Економічна ефективність є складною категорією економічної науки. Ефективність визначається відношенням результату (ефекту) до витрат, що забезпечили його отримання. Ефективність розкриває характер причинно-наслідкових зв’язків виробництва. Вона показує не сам результат, а те якою ціною він був досягнути
Ефект - це абсолютний показник, що характеризує отриманий результат. Ефект може бути виробничим, економічним, соціальним. Виробничий ефект є завжди. Наприклад, залежно від рівня управління як показники результату розглядають: на рівні держави - валовий внутрішній продукт (ВВП), валовий національний доход (ВНД), на рівні підприємств туристичного бізнесу - чисельність туристів, виторг і чистий дохід від реалізації туристичних послуг. [10]
Економічний ефект - виражений у вартісній (грошової) формі результат будь-яких дій (зокрема, зазначених вище гос¬подарських заходів).
В економічній літературі, характеризуючи ефективність використовують такі економічні категорії як “продуктивність” та “результативність”, які також визначаються співвідношенням результатів та витрат.
Ефективність - відносний показник, який дає можливість порівняти отриманий ефект з витратами, що викликали одержання цього ефекту. Поняття економічної ефективності в туристичному бізнесі пов'язане з необхідністю оцінки певних результатів діяльності (рентабельність активів, капіталу, реалізації туристичних послуг). [14]
Економічна ефективність — це таке співвідношення між ресурсами і результатами виробництва, за якого отримують вартісні показники ефективності виробництва. При цьому можливі три варіанти вказаного співвідношення: 1) ресурси і результати виражені у вартісній формі; 2) ресурси — у вартісній, а результати — у натуральній формі; 3) ресурси — у натуральній, а результати — у вартісній формі.
Таблиця 1.1
Дефініція поняття «економічна ефективність», «ефективність»
Дефініція поняття «економічна ефективність», «ефективність» Автор(и)
Економічна ефективність – відносний показник, що порівнює отриманий ефект з витратами чи ресурсами, використаними для досягнення цього ефекту[5]. Іванієнко В.В., Ковальов В.В., Волкова О.М
Економічна ефективність – віддача у формі доходів різних ресурсів фірми, що знаходяться в її розпорядженні[2]. Іващенко Н.П.
Ефективність – це не просто властивість операції (процесу функціонування системи), що відбивається в її здатності давати певний ефект, а дієвість такої здатності, тобто результатив- ність, співвіднесена з ресурсними витратами [3]. Лямець В.І., Тевяшев А.Д.
Ефективність – співвідношення результату або ефекту будь-якої діяльності і витрат, пов'яза- них з її виконанням. Причому це може бути як співвідношення результату і витрат, так і співвідношення витрат і результатів діяльності [11]. Орлов П.А.
Економічна ефективність - полягає в економії всіх питомих витрат на виробництво продукції, що визначає його дохідність [22, 90]. Падерін І.Д.
Ефективність – показник успішності функціонування системи для досягнення встановлених цілей [7]. Сурмін Ю.П.
Економічна ефективність – це такий стан справ, за якого неможливо здійснити жодної зміни, яка більш повно задовольняє бажання однієї людини, не перешкоджаючи задоволенню бажань іншої людини [10]. Федулова Л.І.
Різні автори висували свої дефініції терміну економічна ефективність(Таблиця 1.1), на нашу думку для туристичної газузі тай загалом найбільш повне та правильне є визначення авторів: Іванієнко В.В., Ковальов В.В., Волкова О.М. Виходячи з дефініції економічна ефективність є однією з ключових категорій, яка пов'язана з досягненням мети розвитку підприємства. Проблема оцінки та розробки засобів підвищення економічної ефективності підприємств полягає в досягненні найкращих фінансових результатів за умови найбільш повного використання всіх наявних ресурсів.
Подальший розвиток ринкових відносин обумовлює специфіку функціонування підприємств туристичного бізнесу, оскільки збільшує рівень невизначеності й ризику, підсилює конкуренцію, дає можливість пристосовуватися до постійних змін економічної ситуації. У цих умовах для того, щоб вижити, правильно визначити свою стратегію і тактику на ринку, забезпечити подальший розвиток кожному суб'єкта необхідно аналізувати ефективність господарської діяльності, здійснювати пошук резервів підвищення своєї ефективності та конкурентоспроможності.
У діяльності підприємств туристичного бізнесу ефективність залежить більшою мірою від якості наданих послуг. Більш висока якість досягається при витратах достатніх для діючої системи управління, формуванням якості і стабільності досягнутого рівня. У діяльності підприємств туристичного бізнесу ефективність повинна ґрунтуватися на досягненні оптимального рівня витрат, що забезпечує відповідну якість туристичних послуг.
Специфіка оцінки ефективності діяльності підприємств туристичного бізнесу визначається особливостями виробленого туристичного продукту. Якщо послугою, наданою підприємством туристичного бізнесу, вважати користь або вигоду, отриману туристом від подорожі, то в кожному конкретному випадку процес надання туристичної послуги унікальний. Кількість ресурсів, необхідних для надання туристичних послуг, є різною і визначається платоспроможністю клієнта. На ефективність діяльності впливає економічне середовище, у якому функціонують підприємства туристичного бізнесу (наявність конкуренції, державного регулювання і використання таких інструментів, як ліцензування, сертифікація, стандартизація). [5]
Більшість підприємств періодично переглядає власні системи оцінки ефективності. Проблема полягає в зайвій або недостатній кількості показників, що виступають основою для прийняття управлінських рішень, спрямованих на досягнення поставлених цілей. Основним принципом формування системи показників ефективності розвитку підприємств туристичного бізнесу співвідношення отриманого результату та витрат.