Зразок роботи
Поняття «майно» - це фактично юридичне поняття, однак, похідні від нього (майновий стан, майновий потенціал) є невід’ємною частиною мови економіки й активно використовуються в різних галузях економічної науки. Поняття «майно» є невід’ємним від поняття самого підприємства. Так. відповідно до п. 4 ст. 62 Господарського Кодексу України підприємство є юридичною особою, має відокремлене майно, самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку зі своїм найменуванням та ідентифікаційним кодом.
Майном відповідно до п. 1 ст. 139 ГК України визнається сукупність речей та інших цінностей (включаючи нематеріальні активи), які мають вартісне вираження, виробляються чи використовуються у діяльності суб’єктів господарювання та відображаються в їх балансі або враховуються в інших передбачених законом формах обліку майна цих суб’єктів.
Для окреслення сутності майнового потенціалу підприємства необхідно розглянути економічний зміст поняття «майно підприємства». В економічній літературі, а також у законодавстві України існують певні розбіжності у трактуванні сутності поняття майна.
Для здійснення господарської діяльності кожне підприємство повинно мати певне майно, наприклад, основні засоби, предмети праці, нематеріальні активи і т.д. Без цього процес виробництва, реалізації, надання послуг неможливий. Сукупність цього майна і являє собою активи підприємства.
Розміщення засобів підприємства має велике значення у фінансовій діяльності та підвищенні її ефективності. Від того, які асигнування вкладені в основні та оборотні засоби, скільки їх знаходиться у сфері виробництва і в сфері обігу в грошовій та матеріальній формі значною мірою залежать результати виробничо-фінансової діяльності і відповідно фінансовий стан підприємства.
Якщо створені виробничі потужності підприємства використовуються недостатньо, на складах накопичуються надлишкові виробничі запаси, заморожується капітал, уповільнюється його обіговість і відповідно погіршується фінансовий стан підприємства.
Як відмічає А. С. Бакаєв. в межах бухгалтерської термінології поняття «майно» можна визначити як сукупність оборотних та необоротних активів підприємства. До необоротних активів належить ділова репутація підприємства (гудвіл) і що особливо важливо для визначення поняття активу, витрати майбутніх періодів. І тут слід підкреслити, що актив включає об’єкти, які не належать до майна - витрати майбутніх періодів, незавершене виробництво на підприємствах, продукція яких не є майном [1, с. 20].
Аналогічної позиції дотримуються і І.І. Бочкарьова та В. А. Биков. зазначаючи, що «активи включають об’єкти, що не відносяться до майна, - витрати майбутніх періодів, витрати за невиконаними договорами на надання послуг» [9, с. 9].