Зразок роботи
2. ПОНЯТТЯ ТА ВИДИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ТА УМОВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПРОДУКЦІЇ, ПІДПРИЄМСТВ
Поняття конкурентоспроможності інтерпретується і аналізується залежно від економічіного об`єкту, що розглядається. Безумовно, критерії, характеристики і фактори динаміки конкурентоспроможності на рівні товару, фірми, корпорації, галузі, національного господарства, або нації мають свою специфіку. Аналіз конкурентоспроможності може бути проведений для кожного з рівней, в залежності від цілей дослідження.
Якщо говорити про поняття конкурентоспроможності на макрорівні, то воно відображає позиції національної економіки в системі міжнародних відносин, головним чином у сфері міжнародної торгівлі, і одночасно її здатність зміцнювати позиції. Це найбільш важливий, але не єдиний аспект поняття конкурентоспроможності нації. Слід враховувати здатність зберігати і нарощувати темпи економічного зростання, зайнятості, реальні доходи громадян.
Конкурентоспроможність - це ступінь, з якою нація при справедливих умовах вільного ринку виробляє товари і послуги, які задовольняють світовим вимогам і при цьому збільшує доходи своїх громадян. [17, с.14]
Рівень конкурентоспроможності нації визначається такими основними факторами, як:
- технологія;
- наявність капіталів;
- наявність людських ресурсів;
- стан зовнішньої торгівлі.
Конкурентоспроможність, як соціально-економічна категорія - це спроможність, вміння досягати законним шляхом найвищих економічних та соціальних переваг. З цього визначення виходить важливий практичний висновок про те, що конкурувати (досягати найвищих економічних та соціальних переваг) можливо:
а) самому з собою (у часі: результати досягнуті в попередній період діяльності та результативність за анологічний останній період суттєво відрізняються);
б) один з одним (суперництво за досягнення будь-чого);
в) колектива з колективом;
г) продукції даного виду з аналогічною продукцією і таке інше. [31, с.35]
Зрозуміло, що конкурентоспроможність виступає не сама по собі, не як самоціль, а як засіб для створення визначеного товару (продукції), послуг різного виду.
Визначення, аналіз та узагальнення існуючих в науковій та учбовій літературі основних категорій, щодо конкурентоспроможності дозволяє охарактеризувати поняття слідуючим чином.
Конкурентоспроможність продукції - це комплекс споживчих та вартісних характиристик, які визначають його успіх на ринку, тобто спроможність саме даного товару бути обміненим на гроші. [40, с.156]
Конкурентоспроможність підприємства слід розуміти, як реальну та потенційну спроможність, а також наявні для цього можливості підприємства вивчати попит (ринок), проєктувати, виготовляти та реалізувати товари, які по своїм параметрам у комплексі більш для споживачів, ніж товари конкурентів. [40, с.157]
Конкурентоспроможність підприємства - можна розглядати також, як вміння виготовляти і реалізувати швидко та дешево якісну продукцію в достатній кількості.
Критерій конкурентоспроможності - важливий елемент апарату даної категорії. Визначається стабільністю місця на своєму ринку підприємства і його продукції, а також рівнем продажі продукції підприємства на ринках. [40, с.159]
Необхідно звернути увагу на одну з суттєвих помилок, які роблять підриємства. Вона полягає в тому, що вони зосереджують свої зусилля на випуску окремих видів продукції, порівнюючи їх з закордонними аналогами, - не завжди кращими, - стараючись перевершити їх по деяким параметрам. Вони не враховують, що єдиний критерій конкурентоспроможності підприємства і його продукції, - стабільне місце їх на світовому ринку, а не разова, нехай навіть вдала угода.
Звідси, для досягнення цього критерію нам треба змінити акценти, перенести центр ваги нашої роботи при вирішенні даної проблеми на створення насамперед конкурентоспроможних персоналу та підприємства. Тільки в цьому випадку вони (персонал і підприємство) зможуть гнучко і єфективно реагувати на запити різних споживачів, задовольняючи їх високі вимоги до тієї або іншої продукції.
З цього можна зробити висновок: у багатогранній практичній діяльності по досягненню конкурентоспроможності акценти повинні бути розставлені слідуючим чином:
1) Конкурентоспроможність підприємства;
2) Конкурентоспроможність продукції [35, с.11]
Зрозуміло, що вся робота повинна проводитися паралельно, енергійно, відповідними службами. В багатогранній роботі з досягнення конкурентоспроможності важливе місце належить показникам, які повинні характеризувати та давати змогу оцінювати конкурентоспроможність того чи іншого об`єкту.
Параметри конкурентоспроможності рокривають її зміст та характеризують той або інший її бік, як об`єкта: підприємства, продукції. Вони надають можливість оцінити ступінь відповідності об`єкту певним вимогам споживача.
Нараховується близько 10-ти різноманітних параметрів, які повинні знаходитися в полі зору керівництва підприємства, як найважливіші об`єкти управління. Разом з тим, задаючись параметрами конкурентоспроможності для того або іншого об`єкту, необхідно постійно турбуватися про створення належних умов, які забеспечують досягнення потрібних параметрів.
Умови (обставини, від яких будь-що залежить) виступають, таким чином, другою основоположною складовою категорією конкурентоспроможності. Вони охоплюють широкий спектр технічних, технологічних, організаційних, економічних, соціальних, кадрових, правових, ідеологічних відносин, які складаються в процесі функціонування господарського механізму підприємства. [43, с.184]
Формування, ефективний вплив цих умов на досягнення відповідних параметрів конкурентоспроможності залежить, як від персоналу підприємства, так і від " зовнішнього середовища" - впливу господарських механізмів галузі, регіону, світових зв`язків. Створення всіх необхідних умов для досягнення конкурентоспроможності об`єктів - первинна турбота керівництва і всього персоналу підприємства.
Параметри та умови конкурентоспроможності є найважливішими позиціями для аналізу та практичної діяльності по досягненню конкурентоспроможності підприємства, продукції.
З цього зробимо практичний висновок: для досягнення конкурентоспроможності підприємства, продукції необхідно, по-перше, провести чітке закріплення параметрів та умов конкурентоспроможності за відповідними підрозділами і спеціалістами підприємства; встановити вагоме заохочення за їх досягнення; створити в усіх підрозділах підприємства групи забеспечення конкурентоспроможності підприємства, продукції і діючу систему винагороди за ефективні пропозиції. [17, с.45]
3.ОЦІНКА КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ І ЯКОСТІ ПРОДУКЦІЇ ТА ХАРАКТЕРИСТИКА І АНАЛІЗ ВИРОБНИЧО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТОВ «Інтер-Пак»
Спеціалісти підприємства безперервно слідкують за новими тенденціями і досягненнями світової меблевої індустрії. Тому технологія виробництва продукції ТОВ “Інтер-Пак” постійно вдосконалюється, бо тільки так, на думку фахівців підприємства, можна забезпечити українського споживача якісними виробами.
Основні види продукції: офісні меблі, вітальні, кухонні набори, дитячі, спальні, столи і тумби, передпокої.
В таблиці 3.1 та на рис. 3.1 представлена структура асортименту продукції на 01.12.05
Рис. 3.1 Структура асортименту ТОВ „Інтер – Пак”
станом на 01.12.15
Таблиця 3.1
Структура асортименту продукції ТОВ „Інтер – Пак”
Вид продукції 2013 р. 2014 р. 2015 р. 2015 р. до 2013 р.
тис. грн. % тис. грн. % тис. грн. % збільшення у кількість разів +/- п.с.
Вітальні гарнітури 144,09 9 1374,78 11 3427,68 12 23,79 3
Гарнітури м’яких меблів 176,11 11 1124,82 9 2570,76 9 14,60 -2
Гарнітури для дитячі кімнат 112,07 7 2249,64 18 3142,04 11 28,04 4
Гарнітури для бібліотеки 208,13 13 874,86 7 2570,76 9 12,35 -4
Офісні гарнітури 288,18 18 1624,74 13 4284,6 15 14,87 -3
Гарнітури для спальних кімнат 192,12 12 1499,76 12 2285,12 8 11,89 -4
Кухні 240,15 15 1749,72 14 3998,96 14 16,65 -1
Столи 48,03 3 499,92 4 1428,2 5 29,74 2
Стільці 80,05 5 874,86 7 1713,84 6 21,41 1
Корпусні меблі 96,06 6 499,92 4 2285,12 8 23,79 2
Меблі на замовлення 16,01 1 124,98 1 856,92 3 53,52 2
Всього 1601 100 12498 100% 28564 100% 17,84
Якщо проаналізувати дані таблиці 3.1 то можна зробити наступні висновки:
найбільшу питому вагу протягом періоду, що аналізується займають кухні та офісні гарнітури, найменшу – традиційно – меблі на замовлення;
в структурі постійно відбуваються незначні зміни, які направлені на максимальне пристосування до умов ринку та підтверджує активну аналітичну роботу відділу маркетингу та збуту даного підприємства.
Кухням та офісним гарнітурам вдається утримувати найбільші частини в асортименті за рахунок того, що саме цим видам меблів підприємство приділяє багато уваги. Асортимент цих видів меблів оновлюється самим швидкими темпами. Всі новітні технології у виробництві пристосовуються для виготовлення саме цих меблів. До того ж підприємство з кожним роком приділяє більше уваги таким видам меблів як гарнітури для дитячих кімнат та гарнітури для вітальні. Це обумовлено стійким зростом ринку на ці види меблів.
Далі представимо фінансово – господарський аналіз діяльності ТОВ „Інтер – Пак”, який було зроблено на базі фінансової звітності підприємства за період з 2013 по 2015 роки.
В таблиці 3.2 представлено розрахунок рівня забезпеченості виробничими ресурсами ТОВ „Інтер – Пак” протягом 2013 – 2015 років.