Зразок роботи
2.3. Діагностика управління конфліктами у ПрAТ «Тернoпiльcький мoлoкoзaвoд»
Проаналізуємо стан соціально-психологічного клімату у колективі ПрAТ «Тернoпiльcький мoлoкoзaвoд» та визначення його впливу на процес управління всією організацією за допомгою складання соціометричної матриці.
Перший етап — це складання списку учасників опитування колективу (табл. 2.12).
Таблиця 2.12
Лист учасників опитування
Джерелo: сформовано на основі даних дослідження
Колектив ПрAТ «Тернoпiльcький мoлoкoзaвoд» представлений групою, яка складається з 7 осіб: зам. голови правління, директор з виробництва, головний технолог, головний бухгалтер, спеціаліст «Комерційної служби», спеціаліст «Виробничої служби» та спеціаліст «Служби безпечності та якості». Кожній особі присвоєний порядковий номер, відповідно до якого буде проводитись оцінювання.
На другому етапі працівниками було заповнено соціометричні картки із зазначенням їх відношення до інших колег. Де було виявлено, з ким би певна особа хотіла працювати в одному кабінеті. У додатку А.2 представлено заповнені карточки опитуваних працівників ПрAТ «Тернoпiльcький мoлoкoзaвoд».
На третьому етапі складаємо зведену таблицю результатів оцінювання працівників (табл. 2.13).
Четвертий етап. На основі отриманих результатів стосовно соціально-психологічного клімату учасників опитування, визначаємо категорії учасників: «зірка» — № 1, № 3 та № 7 — ці особи мають найвищий статус у аналізованій групі; «той, кому віддали перевагу» — № 2, № 5; «середні» — № 4 та № 6. Відсутність категорій «ізольовані» та «відчужені» є позитивним моментом в аналізі соціально-психологічного клімату колективу.
Таблиця 2.13
Групова соціометрична матриця результатів оцінювання працівників
№ Хто вибирає Кого обирають серед членів групи Кількість відданих виборів
Джерелo: розраховано на основі даних дослідження
П’ятий етап. Виходячи зі згрупованих даних побудуємо загальну соціограму групових відносин, яка працівників ПрAТ «Тернoпiльcький мoлoкoзaвoд» буде виглядати таким чином (рис. 2.4).
Виходячи з побудованої соціограми, можемо рекомендувати покращити соціологічний клімат працівників ПрAТ «Тернoпiльcький мoлoкoзaвoд», оскільки наявна висока кількість негативних виборів, хоча в більшості випадків і невзаємних. Проте, в цілому, така заплутана соціограма має наявно показувати керівникові, що соціально-психологічний клімат в аналізованій групі є нестабільним, незадовільним.
Працівники неоднозначно відносяться один до одного у колективі, немає згуртованості та єдності поглядів. У такому випадку, керівництву необхідно проводити певні корпоративні заходи — групові тренінги, коучинги, бізнес-ігри, командні ігри, тімбілдінги — для зміцнення соціально-психологічного клімату.
Рис. 2 4. Загальна соціограма групових відносин
Джерелo: сформовано на основі даних дослідження
У разі, якщо дані заходи не зможуть змінити ситуацію у колективі (або з часом вона погіршиться), для підвищення продуктивності праці та згуртованості групи необхідно передивитися склад колективу, внести зміни шляхом залучення нових кадрів, переведення на інші посади або у інші підрозділи підприємства.
На основі отриманих виборів визначаємо ступінь згуртованості групи (табл. 2.14).
Дані табл. 2.14 свідчать, що в цілому працівники ПрAТ «Тернoпiльcький мoлoкoзaвoд» характеризується середнім ступенем згуртованості (19% складають нейтральні вибори і тільки 48% позитивних виборів, в той час як негативних виборів — 33%). Це підтверджує зроблений раніше висновок про необхідність підвищення рівня соціально-психологічного клімату в аналізованому колективі.
Таблиця 2.14
Загальний ступінь згуртованості
Всього отримано виборів по групі у тому числі
позитивних негативних нейтральних
шт. % шт. % шт. % шт. %
42 100 20 47,62 14 33,33 8 19,05
Джерелo: розраховано на основі даних дослідження
Для надання більш ґрунтовних висновків та створення бази для прийняття певного управлінського рішення стосовно подальшої діяльності досліджуваного колективу розрахуємо ряд соціометричних показників:
1. Індекс психологічної взаємності групи (Івз) надає інтегральну характеристику психологічної взаємності в групі (характеризує внутрішню емоційну атмосферу колективу):
Івз = ∑Rвз / 0,5*N(N -1), (2.1)
де Rвз — кількість взаємопозитивних виборів у групі; N — кількість членів групи, що брали участь в опитуванні.
Чим більше позитивних виборів у групі — тим вище цей індекс. Чим ближче індекс до 1 — тим вища згуртованість групи.
Для досліджуваного колективу даний показник розраховується таким чином:
Івз = 3 / 0,5*7(7 -1) = 0,14.
2. Індекс інтеграції (Іі) характеризує здатність групи зберігати свою структуру:
Іі = 1/ Nн, (2.2)