Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1 ТЕОРЕТИКО – МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ АНАЛІЗУ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
1.1. Економічна сутність конкурентоспроможності підприємства та її характеристика
1.2. Методологія оцінювання конкурентоспроможності підприємства
1.3. Основні підходи до управління конкурентоспроможністю підприємства
РОЗДІЛ 2 ПРИКЛАДНІ ЗАСАДИ ОЦІНКИ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПАТ «НВП «СМІЛЯНСЬКИЙ ЕЛЕКТРО-МЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД»
2.1. Організаційно – економічна характеристика ПАТ «НВП «Смілянський електромеханічний завод»
2.2. Аналіз середовища функціонування, сильних та слабких сторін і конкурентних переваг підприємства
2.3. Комплексне оцінювання конкурентоспроможності підприємства
РОЗДІЛ 3 ШЛЯХИ ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ НА ПАТ «НВП «СМІЛЯНСЬКИЙ ЕЛЕКТРОМЕХАНІЧНИЙ ЗАВОД»
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
Наразі не існує однозначної думки економістів та фахівців щодо факторів та умов, які ідентифікують конкурентоспроможність підприємства в ринковому середовищі. Про це засвідчує велика кількість наукових інтерпретацій категорії “конкурентоспроможність” в різних літературних джерелах.
Дослідивши підходи вчених-економістів щодо трактування базових складових конкурентоспроможності, можна зауважити, що ця складна категорія поєднує у собі набір та взаємодію наступних ознак: ефективне господарювання і протистояння конкуренції з боку інших суб’єктів господарювання; наявність ефективної стратегії конкурентного розвитку; утримання та реалізація конкурентних переваг; виробництво конкурентоспроможної продукції; забезпечення розширеного відтворення господарської діяльності та можливість адаптації до кон’юнктурних змін.
Узагальнюючи методи визначення та оцінки конкурентоспроможності підприємства, їх можна об'єднати в наступні групи: методи, що засновані на аналізі порівняльних переваг, методи, що базуються на теорії рівноваги фірми і галузі, методи, що побудовані на основі теорії ефективної конкуренції, методи, що засновані на теорії якості товару, матричні методи оцінки конкурентоспроможності, інтегральний метод, метод, що заснований на теорії мультиплікатора, метод визначення позиції в конкуренції з точки зору стратегічного потенціалу підприємства, методи, що засновані на порівнянні з еталоном.
На сьогодні одним з найбільш ефективними методами вважається метод, заснований на теорії ефективної конкуренції і ранговий метод.
Під управлінням конкурентоспроможністю підприємства розуміють аспекти виконання загальних функцій управління, які визначають стратегію і політику у сфері створення й реалізації конкурентоспроможних товарів, цілі й відповідальність у цій сфері діяльності суб'єкта господарювання, що реалізуються за допомогою таких засобів, як планування конкурентоспроможності, оперативне управління нею, її забезпечення й підвищення в рамках системи конкурентоспроможності.
Складність процесу управління конкурентоспроможністю, зумовлює необхідність використання глибинних наукових підходів – класичного та специфічних.
До принципів управління конкурентоспроможністю підприємства відносять: принцип цілісності, структуризації, системності, збалансованості, обмеженої раціоналізації, справедливості, розвитку, множинності та безперервності управління.
Об’єктом дослідження магістерської роботи є публічне акціонерне товариство «Науково – виробниче підприємство «Смілянський електромеханічний завод».
Сьогоднi ПАТ «НВП «Смiлянський електромеханiчний завод» - спецiалiзоване пiдприємство в областi виготовлення, модернiзацiї i ремонту електричних машин для тягового рухомого складу залiзничного транспорту, промислових тягових агрегатiв для вiдкритих гiрських розробок, рудничних електровозiв, метрополiтену.
Аналіз основних показників його діяльності виявив як наявність позитивних змін (зростання обсягу реалізації, чисельності працюючих, продуктивності праці, майна, оборотних активів), так і негативних змін (чистий збиток в 2013 році, зниження власного капіталу, зростання залученого капіталу).
Підприємство має проблеми з ліквідністю, при чому ці проблеми погіршуються в 2013 році, та з фінансовою стійкістю, оскільки воно залучає забагато позичкового капіталу. Показники ділової активності показують щорічне зниження тривалості обертання майна і його джерел, тобто показують позитивні зміни, але рентабельність збільшується лише в 2012 році, а уже в 2013 році майже всі показники рентабельності від’ємні.
Найбільш вагомий вплив на діяльність ПАТ справляють підвищення купівельної спроможності замовників та їх позитивне ставлення до продукції. Значною є негативна дія такого чинника, як інтенсифікація маркетингової діяльності наявних конкурентів.
Найсуттєвішими сильними сторонами підприємства є висока якість продукції та послуг та орієнтація на потреби замовників. Найвагомішою слабкою стороною підприємства є відсутність відомої торгівельної марки підприємства. Можна також зробити підсумок, що слабкі сторони підприємства можна подолати, підсиливши маркетингову функцію управління.
Комплексне оцінювання конкурентоспроможності підприємства проведено з використанням наступних методів: метод експертної оцінки; метод розрахунку інтегрального показника конкурентоспроможності.
Отже, обидва методи дали однаковий результат - підприємство може конкурувати з обома підприємствами, великих і дуже суттєвих відмінностей в інтегральному показнику конкурентоспроможності немає, але можна говорити, що конкурентоспроможність ПАТ «НВП «Смілянський електромеханічний завод» вища за ПрАТ «Запорізький електровозоремонтний завод» і нижча за ПрАТ «Львівський локомотиворемонтний завод».
Таким чином, для підвищення конкурентоспроможності необхідно: розширювати номенклатуру, адекватно встановлювати ціни на продукцію і послуги, покращувати фінансовий стан.
В цілому дотриманні всі вимоги чинного законодавства щодо охорони праці. Працівники проходять вступні, первинні та спеціалізовані інструктажі з охорони праці та пожежної безпеки. Умови праці, які створені на робочих місцях відповідають нормам і не шкодять здоров’ю працівника та якості виконуваних обов’язків.
Серед основних засобів підвищення конкурентоспроможності підприємства можна виділити: промисловий інжиніринг: комп’ютеризація та автоматизація процесів на підприємстві, забезпечення гнучкості виробничого процесу; організаційний розвиток; економічні засоби: управління запасами, фінансами; біхевіористські засоби.
До основних організаційних форм підвищення конкурентоспроможності відносяться: гуртки підвищення якості та продуктивності; групи по підвищенню якості та продуктивності; комплексні бригади по підвищенню якості та продуктивності; фірми підвищення продуктивності.
Основними сферами підвищення конкурентоспроможності виступають: управління інноваціями та технологіями; процес виробництва; використання інформації; управління людськими ресурсами; управління змінами тощо.
Для підвищення конкурентоспроможності ПАТ «НВП «СЕМЗ» запропоновано: розширити номенклатуру випускаємої продукції такими її видами: тяговий електродвигун – СТК 650У1; тяговий електричний двигун - СТК-45УХЛ5.
Загальною сумою капітальних витрат можна вважати суму витрат на оновлення обладнання та вартість конструкторських робіт - 1326650 грн.
Розрахунок показав, що повна собівартість одиниці виробу, з урахуванням загальновиробничих та адміністративних витрат становить: для тягового електродвигуна СТК 650У1 – 117049,88 грн., для тягового електричного двигуна СТК-45УХЛ5 – 126903,1 грн. Сума чистого отриманого прибутку в розрахунку на рік становитиме 511,76 тис.грн. – від реалізації тягового електродвигуна СТК 650У1 і 370,09 тис.грн. – від реалізації тягового електродвигуна СТК-45УХЛ5.
На користь впровадження проекту свідчать наступні розраховані показники: зростання чистого доходу діяльності підприємства на 8348,16 тис.грн., збільшення валового прибутку на 31259,66 тис.грн., позитивне значення чистої теперішньої вартості проекту, невисокий (менше 2 років) термін окупності і індекс прибутковості більше за 1, отже впровадження проекту є ефективним.
Проведений розрахунок показав, що розрахований інтегральний показник конкурентоспроможності продукції підприємства збільшився з 5,51 до 6,01, перевершивши тим самим інтегральний показник ПрАТ «Запорізький електровозоремонтний завод» на 0,96, і ПАТ «Львівський локомотиво-ремонтний завод» на 0,02, що також свідчить на користь здійснення цього проекту.
Перелік табличного і графічного матеріалу:
Таблиця 1.1 Аналіз методичних підходів до оцінки конкурентоспроможності підприємств
Таблиця 1.2 Методологічні принципи управління конкурентоспроможністю підприємства
Таблиця 2.1 Основні показники, які характеризують ефективність фінансово – господарської діяльності підприємства
Таблиця 2.2 Основні фактори, які впливають на діяльність підприємства
Таблиця 2.3 Результати зовнішнього факторного аналізу діяльності ПАТ «НВП «Смілянський електромеханічний завод»
Таблиця 2.4 Результати внутрішнього факторного аналізу діяльності ПАТ «НВП «Смілянський електромеханічний завод»
Таблиця 2.5 Підсумкова матриця SWOT-аналізу діяльності ПАТ «НВП «Смілянський електромеханічний завод»
Таблиця 2.6 Підсумки експертної оцінки конкурентоспроможності ПАТ «НВП «Смілянський електромеханічний завод»
Таблиця 2.7 Розрахунок вихідних даних ефективності виробничої діяльності і фінансового стану для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства
Таблиця 2.8 Розрахунок вихідних даних ефективності організації збуту і просування товарів та ціни і якості для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства
Таблиця 2.9 Розрахунок вихідних даних ефективності виробничої діяльності і фінансового стану для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємств в 2013 році
Таблиця 2.10 Розрахунок вихідних даних ефективності організації збуту і просування товарів та ціни і якості для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства
Таблиця 2.11 Розрахунок інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства
Таблиця 3.1 Витрати, які потрібно понести підприємству для ефективної заміни та модернізації основних фондів
Таблиця 3.2 Розрахунок матеріальних витрат підприємства на впровадження нових видів виробів, грн.
Таблиця 3.3 Розрахунок витрат на оплату праці та відрахувань на соціальні заходи
Таблиця 3.4 Калькуляція витрат на виготовлення нових виробів (за місяць), грн.
Таблиця 3.5 Розрахунок прибутку від виробництва і реалізації нових виробів
Таблиця 3.6 Вихідні дані для здійснення розрахунку показників ефективності проекту впровадження в виробництво нових видів виробів
Таблиця 3.7 Оцінка ефективності проекту виготовлення нових виробів
Таблиця 3.8 Вплив результатів здійснення проекту на фінансові результати та ефективність діяльності підприємства
Таблиця 3.9 Розрахунок вихідних даних ефективності виробничої діяльності і фінансового стану для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства до і після впровадження проекту
Таблиця 3.10 Розрахунок вихідних даних ефективності організації збуту і просування товарів та ціни і якості для обчислення інтегрального показника конкурентоспроможності підприємства