Зразок роботи
ВИСНОВКИ
Дослідивши проблеми маніпулятивних технологій на телебаченні та їх впливу на формування громадської думки, ми дійшли таких висновків.
1. Серед численних дефініцій поняття «маніпуляція» найвдалішим, на наш погляд, є її визначення як виду прихованого психологічного впливу, майстерне виконання якого призводить до збудження в іншої людини намірів, що не збігаються з її актуально існуючими бажаннями». Дане визначення інтегрує погляди різних вчених на природу маніпулятивного впливу та основний механізм його здійснення. Воно позбавлене негативної чи позитивної оцінки, що дозволяє припускати доцільність у використанні маніпулятивних засобів у певного роду ситуаціях – на цьому наголошують дослідники феномена маніпуляції.
2. Оскільки ЗМІ мають справу з інформацією, то, відповідно, саме контроль за інформацією дає їм змогу маніпулювати масовою свідомістю. А інформацію можна: спотворити за допомогою неповної, односторонньої подачі; сфабрикувати, видавши інспіровану інформацію за реальну; відредагувати, додавши власні домисли та коментарі; інтерпретувати у вигідному для маніпулятора світлі; просто приховати. Мас-медіа також можуть: вибірково навести факти в залежності від своєї позиції; супроводити матеріал заголовком, невідповідним до змісту; опублікувати правдиву інформацію тоді, коли вона втратила свою актуальність; подати неточну цитату, вириваючи її із контексту, внаслідок чого вона змінює свій зміст, та ін.
3. На телебаченні застосування маніпулятивних технологій найбільшою мірою відбувається в політичних телепрограмах, у телевізійних новинах і в телерекламі.
4. До прийомів маніпуляції політичною інформацією в процесі комунікації відносять: викривлення інформації, яке дозволяє маніпулювати сприйняттям аудиторії, скеровуючи його у потрібному напрямку; вибіркову подачу інформації або ж її приховування, які межують у політичній сфері з обманом та полягають у спробах маніпулятора специфічно організувати інформаційне поле навколо об’єкту маніпуляції; неструктурований або ж «порційний» спосіб подачі інформації, що дозволяє досягти певного впливу на аудиторію; «замовчування інформації», яке здійснюється двома шляхами: перший – «залишення поза увагою» невигідної політичним силам, що вдалися до маніпуляції свідомістю, інформації, використання чи коментування якої може зашкодити їх цілям; другий – неоголошення, замовчування інформації, якою володіє виключно політична сила, яка має реальну владу. Одним із найефективніших способів впливу на громадську думку є теледебати та телешоу.
5. Вітчизняні телеканали є переважно приватними й такими, що задіяні на повну потужність у період підготовки до виборів. У періоди між виборами вони обслуговують корпоративні інтереси власників, у тому числі виконують замовлення певних політичних сил або окремих депутатів для піару, просування тих чи інших ідеологій, програм або підготовки підґрунтя для лобіювання законопроектів.
6. Серед маніпулятивних прийомів у телевізійних новинах слід виділити, насамперед, такі, як формування певного «порядку денного» в теленовинах, невідповідність відеоряду справжнім подіям, зменшення або випадання взагалі експертних коментарів з теленовин, цитування у відриві від контексту, представлення другорядних позицій ньюзмейкерів і замовчування головних, тощо.
7. Сучасна реклама активно використовує технологію нейролінгвістичного програмування – особливий вид психологічного сугестивного впливу. Маніпулюючи словами та відеорядом, вибудовуючи їх в певному порядку, задаючи певний ритм викладу, дозуючи інформацію в необхідних межах, творці реклами досягають того, що мозок починає реагувати на потрібні стимули й орієнтуватися на них. У телерекламі широко експлуатують комплекс неповноцінності та протилежний йому комплекс «манії величі», різноманітні мотиви страху, що мають досить значний вплив на людину. Відчуття страху намагаються активно «насаджувати» рекламні кампанії передусім тих фірм, які виробляють ліки, медичні препарати, предмети догляду за хворими. Рекламні звернення використовують так званий прийом блефування, тобто гіперболізацію власних можливостей, різноманітні міфи (міфологеми родини, дружби, чоловічого та жіночого начала як об’єктів романтичного ставлення, яке нібито неможливе без рекламованого товару, та ін.).
8. Наведені в роботі приклади яскраво показують маніпуляцію людською свідомістю, яка здійснюється сьогодні на телебаченні. Реклама проникла у всі куточки нашого життя, заполонила повсякдення, змінила наші соціальні установки, безпосередньо впливаючи на соціалізацію кожного з нас. Свідомість людини за великим розрахунком беззахисна перед таким натиском, і для будь якого індивіда необхідно вміти здійснювати свідоме волевиявлення, а не під впливом рекламних сюжетів, виявляти маніпуляцію.
9. Дотримання журналістським співтовариством принципів професійної етики, поза сумнівом, є одним з найсуттєвіших факторів, здатних перешкодити практиці маніпуляцій масовою свідомістю. Комерційний характер українського телебачення визначає той факт, що в українському телеефірі з'явилася безліч телевізійних передач, що висвітлюють тему насильства, злочинів, катастроф, – тем, що традиційно підвищують рейтингові показники телевізійних каналів, які експлуатують інтерес глядачів до «гарячих» тем. Відбувається непропорційний зріст кількості різноманітних шоу, що дає ефект карнавалізації всього телевізійного контенту, включно з ток-шоу і навіть наповненням теленовин. Погоня за сенсацією призводить з одного боку до нагнітання перебільшеної загрози, а з іншого – до виникнення невмотивованих очікувань серед телеаудиторії.
10. Для пересічного телеглядача (радіослухача) існує елементарний набір своєрідних «індикаторів», які свідчать про застосування маніпулятивних технологій у тій чи іншій програмі. Свідомо чи інтуїтивно, кожен з нас може опиратися на ряд певних ознак. Окрім способів подачі інформації – сенсаційності, терміновості, мультиплікативності (дроблення) подачі інформації, такими «індикаторами», зокрема, є: мова, емоції, повторення, вилучення з контексту, тоталітаризм джерела повідомлень, змішування інформації та оцінки, прикриття авторитетом, некогерентність (невідповідність) висловлювань та ін. Пересічному телеглядачеві набір таких «індикаторів» може допомогти зберегти здатність до самостійного мислення під маніпулятивним «пресом» мас-медіа.
11. Дієвим у процесі захисту від маніпуляцій є відсторонення від емоцій, адже маніпулятивні технології найдієвіше спрямувати на емоційну сферу людини. Науковці радять сприймати інформацію відсторонено, a вже потім, без участі інших осіб, обміркувати її. Важливою є діалогічність мислення, адже маніпулятори намагаються перетворити нас на споживачів ідей, позбавити нас будь-якого відкритого діалогу. Діалог руйнує маніпуляцію. Необхідними стають також створення альтернатив та піддання сумніву інформації, що надходить. Особа, яка намагається маніпулювати, пропонує вигідну їй позицію, яка, з її точки зору, позбавлена альтернативи. Аби уникнути цього, треба припустити іншу позицію, піддавши сумніву інформацію, що надходить, і вся структура маніпуляції руйнується. Виявивши інші альтернативи, можна припинити процес маніпулювання. Важливою протиотрутою від маніпулювання є належний рівень духовної культури