Зміст
ВСТУП
РОЗДІЛ 1. Теоретичні аспекти інформаційного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності в Україні
1.1. Сутність зовнішньоекономічної діяльності і її значення
1.2. Нормативно – правове забезпечення зовнішньоекономічної діяльності
1.3. Інформаційно – аналітичне забезпечення зовнішньоекономічної діяльності в Україні
РОЗДІЛ 2. Практичні засади оцінки інформаційного забезпечення ЗЕД на ВАТ «Золотоніський машинобудівний завод ім.І.І.Лепсе»
2.1. Організаційно – економічна характеристика підприємства
2.2. Оцінка інформаційного забезпечення зовнішньоекономічної діяльності підприємства
2.3. Аналіз ефективності зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві
РОЗДІЛ 3. Шляхи збільшенням ефективності інформаційного забезпечення ЗЕД на підприємстві
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДОДАТКИ
Сучасні проблеми глобалізації світового економічного розвитку не оминають і Україну, яка поступово інтегрується до міжнародної економіки. Основним суб'єктом сучасних міжнародних економічних відносин є підприємство як ключова ланка ринкової економіки. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства є важливою і невід'ємною сферою господарської діяльності, яка за ефективного використання всього комплексу сучасних форм і методів міжнародного бізнесу здатна позитивно впливати на ефективність виробництва, його технічний рівень, якість продукції та фінансові результати.
Вихід підприємств на зовнішні ринки сприяє пристосуванню економіки до системи світогосподарських відносин, формування економіки відкритого типу. Саме тому розвиток зовнішньоекономічної діяльності підприємств – це суттєвий чинник підвищення ефективності господарської діяльності як на рівні мікроекономіки, так і в масштабах усього народного господарства
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про зовніш¬ньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 р. №959- ХІІ ст., зовнішньоекономічна діяльність визначається як діяльність суб'єктів госпо¬дарської діяльності України та іноземних суб'єктів госпо¬дарської діяльності, побудована на відносинах між ними, що має місце як на території України, так і за її межами.
Управління ЗЕД підприємством стає ефективним тоді, коли його предметний аспект, що цілком визначається ідеєю і технологією (послідовністю операцій) зовнішньоекономічних операцій, повною мірою відповідатиме функціональному підходу, що передбачає організацію (що включає координацію), комплектування штатів, керівництво, мотивацію, контроль.
Оцінка ефективності зовнішньоекономічної діяльності зводиться до аналізу двох взаємопов'язаних процесів:
- вкладення фінансових коштів у операцію, тобто витрати;
- отримання доходів від операції.
Безпосередня оцінка ефективності повинна здійснюватися на підставі таких показників, як обсяги експорту продукції, прибуток від зовнішньоекономічної діяльності. Варто зазначити, що окрім обсягів експорту, на величину прибутку впливають внутрішні і зовнішні фактори (зміна цін на сировину і кінцеву продукцію, зміна собівартості продукції, її структура, асортимент, якість продукції, поточний курс акцій, ставки податків та митних тарифів).
Аналіз основних показників діяльності підприємства показав, що воно має в цілому нестійкий фінансовий стан та спостерігаються низькі показники ліквідності та не зовсім задовільні коефіцієнти фінансової стійкості.
ВАТ «Золотоніський машинобудівний завод ім.І.І.Лепсе» не здійснює імпортних операцій, але досить активно експортує власну продукції за кордон.
На підприємстві основними питаннями планування, організації і контролю збуту продукції за кордон займається служба маркетингу.
Експорт здійснюється винятково на умовах 100% передоплати в доларах США повної вартості постачання. Передоплата надходить на розрахунковий рахунок за 15-50 днів до відвантаження. Умови постачання – FSA –Золотоноша (транспорт замовляє покупець і витрати по транспортуванню і страхуванню несе покупець). Дані умови постачання обираються найбільш зручнішими для Товариства.
Досить значна частка продукції підприємства за кордон збувається через розгалужену дилерську мережу.
При чому в 2008 році на експорт пішло 59,4% продукції, в 2009 році – 63,7%, в 2010 році – 55,6%.
Обсяги реалізації продукції через дилерську мережу є досить значними і поступово збільшуються, зокрема в 2008 році збільшення склало 14,34 тис.грн., в 2009 році – 3085,98 тис.грн., в 2010 році – 1327,22 тис.грн.
Питома вага реалізації продукції через дилерську мережу складає 49,9% в 2004 році, 47,7% в 2008 році, 50,3% в 2009 році, 50,5% в 2010 році.
Для успішної реалізації поставлених завдань покращення зовнішньоекономічної діяльності підприємство повинно розробити різні маркетингові стратегії: охоплення ринків і ринкових сегментів, конкурентні, виходу на нові ринки, виходу на ринки з новим товаром, цільові, ринкового попиту, товарної політики і т.д. Їх зміст багато в чому залежить від загальної стратегії підприємства, в т.ч. в галузі ЗЕД.
Для збільшення ефективності діяльності підприємству необхідно розширювати свою діяльність, вкладати кошти та отримувати додатковий прибуток від впровадження нових видів продукції. Дану продукцію можна реалізовувати за кордон через дилерську мережу, оскільки попит на дану продукцію є досить високим, так як продукція є якісною, але дешевша за іноземні аналоги.
Перелік табличного і графічного матеріалу:
Рис.2.1 Організаційна структура підприємства
Таблиця 2.1 Аналіз основних економічних показників діяльності підприємства
Таблиця 2.2 Реалізована продукція по основних галузях промисловості за кордон
Рис.2.2 Динаміка реалізації продукції по основним галузям
Таблиця 2.3 Структура експортних операцій підприємства в 2008 – 2010 роках
Рис. 2.3 Співвідношення обсягів реалізації на експорт і обсягу реалізації продукції в Україні
Таблиця 2.4 Динаміка обсягів реалізації продукції в розрізі країн – замовників
Рис. 2.4 Обсяги експортованої продукції в розрізі країн – замовників
Таблиця 2.5 Частка реалізації продукції через дилерську мережу
Рис. 2.5 Обсяги реалізації продукції через власну і дилерську мережі