Зразок роботи
Останніми роками для молочного ринку України є характерною нестабільність через спад молочного виробництва. На молочну галузь впливає економічна ситуація як всередині самої країни, так і на міжнародному ринку.
Відповідно до даних Державної служби статистики виробництво молока в Україні у 2019 році вперше за роки незалежності опустилося нижче 10 млн тонн. (рис. 2.1).
В 2019 році обсяги виробництва молока скоротились, порівняно з 2018 роком, на 3,9% ‒ з 10064,0 тис. тонн. до 9676,4 тис. тонн. При цьому виробництво молока в сільськогосподарських підприємствах зменшилось на 1,3%, у господарствах населення ‒ відповідно на 4,4%.
За оцінками експертів, поголів’я корів вже цього року може зменшитися на 4,1%, у тому числі: на сільськогосподарських підприємствах ‒ на 5,9%, в господарствах населення ‒ на 3,6% [59]. Найбільш критичною є ситуація з поголів’ям корів у сільськогосподарських підприємствах. Адже 2018 року ‒ вперше за часів незалежності України ‒ вони продемонстрували приріст на 1,2%. Натомість у 2019 році підприємці вирізали майже 30 тис. корів, що викликає особливе занепокоєння експертів.
Експерти зауважують, що головними причинами відмови селян від вирощування великої рогатої худоби є економічні та соціальні фактори. Серед них, зокрема, збитковість, тривалий період вирощування худоби та низькі середні ціни реалізації. Крім того, зростає частка сільського населення непрацездатного віку. Щоб зберегти рентабельність, виробники молокопродуктів змушені або піднімати ціни на готові товари, або дешевше купувати молоко у населення. Тож вартість вітчизняних молокопродуктів невпинно зростає. Зокрема, у 2019 році, ціни на молоко в Україні складали від 287 до 325 євро за тонну. У сусідніх країнах (Польща, Білорусь, Литва, Латвія) вартість молока нижча, ніж в Україні, що зумовлює імпорт молочної продукції в Україну [59].
У зв’язку зі скороченням виробництва молока відзначається зменшення обсягів його реалізації на переробні підприємства.
Незважаючи на об’єктивні труднощі, з якими зіштовхнулася галузь, Україна в роки незалежності стабільно входить до першої двадцятки країн світу за показниками споживання та виробництва молока. Винятком є 2019 рік, у якому виробництво українського молока вперше склало менше 10 млн. тон на рік. Унаслідок цього Україна опинилася на 22-ому місці світового рейтингу країн-виробників цього продукту.
Основними експортерами молока та молокопродуктів у світі традиційно є США, Європейський Союз, Нова Зеландія, Австралія, Аргентина (табл. 2.2).
Отже, саме країни ЄС експортують майже половину світового обсягу молочних продуктів, а наступним найбільшим експортером є США. Щодо імпортерів, то такі країни як Росія та Бразилія є основними імпортерами молочних продуктів у період 2017-2019 рр.
Динаміку світового виробництва молока у 2018-2019рр. представлено на рис. Б.1. додатку Б. Стан самозабезпеченості регіонів Європи молочними продуктами представлено на рис. Б.2 Дод. Б. та у табл. У 2018 р. уперше за останні роки до десятки світових лідерів з експорту молочної продукції ввійшла й Україна (рис. Б.2, дод Б).
Структуру експорту молочних продуктів з України представлено у табл. 2.3. Відмітимо, що суттєво змінилися пріоритети в експорті у період 2016-2019 рр. Тепер українські виробники більше постачають молоко та вершки, сухе цільне молоко (сухе цільне молоко має тривалий термін зберігання, тому їх можна експортувати на дальні відстані, у тому числі до країн Азії та Африки).
Значну частку експорту молокопродуктів становить саме вершкове масло, так у 2019 році Україна залишається на п’ятому місці у світі серед країн-експортерів цього продукту після Нової Зеландії, ЄС, США та Білорусі. Важливе місце у структурі експорту українських молокопродуктів займають також молочна сироватка та казеїн (головний білковий компонент молока) [59].
Зростанню експорту неабияк сприяють країни, що розвиваються, куди світовий експорт молокопродуктів сягає понад 50%. Якщо західний ринок демонструє млявий ріст, спричинений перенасиченням, конкуренцією та інноваційними продуктами, то країни, що розвиваються, ростуть більш високими темпами, керуючись свідомістю здоров’я. Так, найбільшими покупцями українського молока та вершків у 2018 році стали Молдова та Ліберія (табл. 2.4).
За підсумками 2019 року, основними покупцями вітчизняного молока та вершків є Молдова (10274 тис. тон), Ліберія (4888 тис. тон), Грузія (3603 тис. тон) та Філіппіни (3350 тис. тон).