Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. Сьогодні в Україні діють музеї різних профілів: краєзнавчі, історичні, етнографічні, художні, археологічні тощо. Усвідомлюючи кардинальні суспільні зміни, що відображаються в культурі, колись стала наукова інституція – музей – також переживає суттєві трансформації. У ХХІ столітті активно розвиваються комп’ютерні технології, поширюються різноманітні соціальні мережі, тому одним із найважливіших завдань, яке ставить перед собою музей, є збереження кількості постійних відвідувачів, водночас, необхідно постійно привертати увагу нових – різного віку, соціального статусу і вподобань.
Музейні установи є скарбницею історичної та культурної спадщини, а їх експонати – носіями безцінної інформації про минуле народу. Як соціокультурні інститути суспільства музеї об’єднують різні покоління людей, формують їх духовність і патріотизм. Важливим завданням сучасного музею є формування музейної культури відвідувача, яка розглядається як ступінь його підготовленості до сприйняття предметної інформації музею, усвідомлення ним цінності оригінальних експонатів і специфіки музейної установи.
Сьогодні музеї виступають не тільки енциклопедіями, вони повинні дивувати, розвивати допитливість і креативність відвідувачів. Тому, щоб музей залишався сучасним, йому необхідно запроваджувати інноваційні форми діяльності. Отже, тема нашого дослідження є актуальною, зокрема, для українських музеїв.
Сучасний розвиток інформаційних технологій ставить перед музеями завдання: зайняти активну позицію у впровадженні цифрових систем надання інформації відвідувачам. Перспективними у цьому плані є освоєння й використання нових технологій зв’язку з громадськістю. Вирішення цих проблем, як у науковому, так і в практичному контексті, є важливим завданням, оскільки кожна установа культури не може ігнорувати нові технології.
Проблеми інформаційних технологій у музеях та особливості їх застосування вивчали М. Рутинський, Т. Юренева, М. Бєлікова й С. Гресь-Євреінова, М. Лясников, В. Шестаков та ін. Дослідники акцентували увагу на необхідність перегляду та модернізації багатьох сформованих за попередні десятиліття методів, прийомів і способів музейної роботи, її організації та забезпечення необхідними ресурсами; охарактеризували нові інформаційні технології музейної справи, зокрема, інновації в експозиційній діяльності, технічні інновації, які використовують під час зберігання музейних предметів у фондосховищах та експозиціях.
Мета за завдання роботи. Враховуючи актуальність теми та недостатнє впровадження інноваційних технологій в роботу музеїв, метою роботи визначено: дослідити інноваційні музейні технології в музеях України; проаналізувати етапи запровадження інноваційних технологій у музеях України, їх зміст і значення у розвитку музейної справи.
Об’єктом дослідження є інноваційні форми діяльності у музеях, їх розвиток і впровадження.
Предметом дослідження визначено інноваційні музейні технології в музеях України.
Методи дослідження:
1. історичні – для аналізу історії накопичення знань з даної проблематики;
2. загальнонаукові – функціональний, структурний, системний – для визначення основних концепцій і напрямів у дослідженнях інноваційних форм діяльності музеїв;
3. методи аналізу, синтезу, індукції і дедукції для вивчення культурологічної, педагогічної, соціологічної, історичної літератури з питання впровадження інноваційних форм діяльності у музеях України.