Зразок роботи
Актуальність теми. Тема Ренесанс та Просвітництво в культурі України (ХV–XVІІІ ст.) є дуже важливою, тому що в Україні стають актуальними ідеї, які орієнтують людину на формування національної самосвідомості, патріотизму, служіння суспільству.
В Україну Ренесанс прийшов з північної Європи, де воно відбувалося у формі реформації, тобто у формі релігійних перетворень у дусі протестантизму. Реформація поширилася спочатку на Річ Посполиту, а звідти перекинулась і на Україну.
Для досягнення мети визначено та розв’язано такі завдання:
1. Дати загальну характеристику Ренесансних та реформаційних впливів в культурі України XV–XVІ ст.
2. Охарактеризувати роль релігії у формуванні української культури.
3. Яку роль відігравали братські школи.
4. Культурні осередки ХVІ–XVІІІ ст. та їх вплив на освіту й просвітництво
Історіографія проблеми. Дослідження історії Ренесансу та Просвітництва в
культурі України XV–XVІ ст. має свої традиції. На сьогодні відомо багато джерел, монографій.
Є багато істориків, які досліджували дану тему, серед них були: М. Грушевський, В. Нічик, П. Кралюк, Я. Ісаєвич та інші.
Вагомий внесок має праця М. Грушевського «Історія України-Руси: В 11 т., 12 кн.», де Особливу увагу приділено питанням освіти, створення братств, боротьби з унією.
Реформація протиставила оптимістичним гуманізму релігійний аскетизм. Її діячі представляли собою повну протилежність гуманістам – прекрасно освіченим аристократам, знавцям філософії, поезії, образотворчих мистецтв.
Це були в основному вихідці з народу, розвиваючі свої здібності завзятою працею, фанатики віри. На їхню думку, католицька церква спотворила взаємини людини з Богом і зайнялася спекулятивним продажем його милості. Створивши нове віровчення – протестантизм, реформатори відмовилися від складної церковної ієрархії, системи культів і обрядів. Вони висунули нову моральну настанову для людини, яка тепер повинна була жити з постійною готовністю приймати і переносити всі труднощі та випробування; прагнути до внутрішнього очищення і духовної стійкості в вірі. Таким чином, Реформація заклала духовні основи нового типу людини і культури праці. Підсумком її стало: 1) ослаблення монополії католицької церкви; 2) виділення третього напряму християнської віри – протестантизму; 3) труд став вважаться головним показником віри, що сприяло розвитку капіталістичних відношень і формуванню буржуазії.
У відповідь церква вжила контрнаступ: посилила дії інквізиції; ввела жорстку цензуру на заборонені книги; провела внутрішні реформи і заснувала орден єзуїтів. Зміни відбуваються у всіх сферах життя, звільнення від середньовічних традицій і початок становлення капіталістичних відносин, не могли не позначитися на особливостях художньої культури і естетичної думки даного часу.
Починаючи з середини XIV ст. культурне життя України розвивалося у несприятливих умовах. До них слід віднести роз’єднаність українських земель, відсутність єдиного політичного центру, соціальне й національне гноблення з боку польських, литовських, угорських, турецьких та інших іноземних загарбників, постійну жорстоку агресію татар. Більша частина українських земель знаходилася у складі Литовської та Польської держав.
Остаточне поневолення українського народу сталося з підписанням Люблінської унії 1569 року. За умовами унії Литва об’єднувалася з Польщею в єдину державу – Річ Посполиту.
Список використаних джерел та літератури
Акты, относящиеся к истории Западной России, собранные и изданные Археографической комиссией. Т. 4 – С. 141-142.
Арістотелівські проблеми, або Питання про природу людини з додатком передмов до весільних і похоронних обрядів, складених Калістом Саковичем // Пам’ятки братських шкіл на Україні (кінець XVI — початок XVII ст.). — Київ, 1988. — С. 337 — 512, 556 — 565.
Баркулабовская летопись // Университ. известия. — Киев, 1898. — № 12. — С. 10
Братства та їх роль в розвитку української культури XVI-XVIII ст. / Я. Д. Ісаєвич; Ін-т сусп. наук Львів. ордена Леніна держ. ун-ту ім. І. Франка. – Київ: Наук. думка, 1966. – С. 37.
Валерія Нічик. Петро Могила в духовній історії України. — К., 1997. — С. 12-26
Возняк М. Історія української літератури. 2-е вид. — Львів, 1992. — С. 314 — 315.
Голубев С. Древние и новые сказания о начале Киевской академии // Киев. старина. — 1885. — Т. 2. — С. 115 — 116.
Ісаєвич Я. "Lycaeum Trilingue": концепція гуманістичної школи в Європі // Острозька давнина. — 1995. — Вип. 1. — С. 8 — 12.
Ісаєвич Я. Братства та їх роль у розвитку української культури XVI — XVIII ст. — Київ, 1966; С. 269 — 294.
Ісаєвич Я. Д. Джерела історії української культури доби феодалізму. — Київ, 1972. — С. 74
Ісаєвич Я. Джерела з історії української культури. — Київ, 1972. — С. 62 — 64; Хижняк 3. І. Києво-Могилянська академія. Вид. 2. — Київ, 1981. — С. 31 — 33.
Ісаєвич Я. Найстаріші документи про діяльність братств на Україні // Історичні джерела та їх використання. — Київ, 1966. — Вип. 2. — С. 12 — 22.
Ісаєвич Я. Найстаріші документи про діяльність братств на Україні // Історичні джерела та їх використання. — Київ, 1966. — Вип. 2. — С. 77.
Історія України. Джерельний літопис / [Упоряд.: В. І. Червінський, М. І. Обушний, Т. Ю. Горбань, В. Є. Кругляков та ін.]. – К.: ДП “Дирекція ФВД”, 2008. – С.70.
Історія української культури / за заг. ред. І. Крип’якевича. – 2-ге вид. – К. : Либідь,1999. – С.7.
Кочан Н. Флорентійська унія і Київська митрополія. До проблеми розвитку та втілення ідеї унії церков // Знаки часу: До пробл. порозуміння церков. — Київ, 1999. — С. 20 — 22.
Кралюк П.М. Острозький культурний центр та становлення Києво-Могилянської академії: монографія / П. Кралюк. – Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2015. — C. 31 — 38.
Культурологія : навчальний посібник / Н. Д. Пальм, Т. Є. Гетало, Д. Ю. Михайличенко та ін. – Х. : Вид. ХНЕУ, 2008. – С.73.
Левицкий О. Социнианство в Польше и Юго-Западной Руси // Киевская старина. — 1882. — № 4 — 6.
Любащенко В. І. Історія протестантизму в Україні. — Київ, 1996. C. 102 – 103.
М. Грушевський. Історія України-Руси. Том VI. Розділ V. С. 9
М. Грушевський. Історія України-Руси. Том VI. Розділ V. Стор. 1
Острозька академія: історія та сучасність культурно-освітнього осередку. Енциклопедичне видання / За ред. І. Пасічника, П. Кралюка, Д. Шевчука та ін. Вид. 3-тє, доп. і переобл. – Острог: Видавництво НаУОА, 2019. — С. 81 — 115.
Павловский И. Приходские школы в старой Малороссии и причины их уничтожения. — Киев, 1904 (відб. з "Киевской старины"). — С. 23;
Пам’ятки братських шкіл на Україні (кінець XVI – початок XVIІ ст.): тексти і дослідження / [редкол.: В. І. Шинкарук, В. М. Нічик, А. Д. Сусов]. – К.: Наук. думка, 1988. – С.6.
Пам’ятки братських шкіл на Україні (кінець XVI – початок XVIІ ст.): тексти і дослідження / [редкол.: В. І. Шинкарук, В. М. Нічик, А. Д. Сусов]. – К.: Наук. думка, 1988. – С.10
Петров Н. П. Киевская академия во второй половина XVII века. — Киев, 1895. — С. 84-85.
Тимошенко Л. В. Артикули Берестейської унії 1596 р. // Укр. іст. журн. — 1996. — № 3. — С. 15 — 34.
Харлампович К. Западнорусские православные школы XVI и начала XVII века. — Казань, 1898. — С. 491 — 495.
Хинчевська – Геннель Т. Берестейька унія з польської точки зору // Держава, суспільство і Церква в Україні у XVII столітті: Матеріали ІІ «Берестейських читань», Львів, Дніпропетровськ, Київ, 1-6 лютого 1995 р. – Л.: Ін-т історії церкви; Львів, богосл. акад. 1996. – С. 90-94