Зразок роботи
ВСТУП
ХІХ ст. стало знаковим у історії розвитку мистецтва, оскільки саме у цей період були закладені витоки безлічі мистецьких напрямків, що бурхливо розвинулися у ХХ ст. – символізму, декадансу, модернізму та ін. Для ХІХ ст. провідними стали течії реалізму та романтизму, які не тільки були протиставлені одна одній, але й довгий час співіснували. У той же час класицизм, який трансформувався в академізм, тобто напрям, офіційно визнаний академіями мистецтв, проіснував усе XIX ст., але залишився на узбіччі магістральних шляхів розвитку образотворчого мистецтва.
Вагомий внесок в усунення засилля академізму та його канонів у мистецтві Великобританії зробили художники-прерафаеліти, які надихалися ідеями Джона Раскіна – видатного англійського критика та мистецтвознавця. Будучи також художником, письменником, філантропом та соціальним діячем, Дж. Раскін в цілому мав вагомий вплив на розвиток культури Великобританії Вікторіанської доби.
Працюючи викладачем витончених мистецтв у Оксфорді, Раскін мав вагомий вплив на багатьох майбутніх художників, архітекторів, письменників. Він прививав їм нові, сучасні принципи мистецтва, наполягаючи на реалістичності зображення, близькості до природи, а отже Творця. У той же час, ідеї Дж. Раскіна глибоко романтичні за своєю сутністю, оскільки сам він став одним із провідних теоретиків романтичної естетики у Великобританії та Європі. Дж. Раскін створив безліч принципів та постулатів мистецтва, які не лише змінили настрої у середовищі художників Великобританії другої половини ХІХ ст., але й мали вагоме значення для майбутніх течій, що виникли на основі романтизму та реалізму.
Попри вагоме значення та багатогранність постаті Дж. Раскіна, його внесок у розвиток англійського мистецтва ХІХ ст. в українському мистецтвознавстві на сьогодні висвітлений недостатньо. Залишається поза увагою значення його ідей для виникнення і розвитку руху прерафаелітів, визнання їх англійським суспільством, що дозволило цій групі молодих митців назавжди змінити норми та принципи образотворчого мистецтва в Англії та Європі. Недостатньо висвітлені у науковій літературі й вплив ідей Дж. Раскіна на інші мистецькі явища другої половини ХІХ – початку ХХ ст., зокрема – на розвиток архітектури, літератури, графіки та ремесел. Вагомим був вплив Дж. Раскіна й на розвиток філософської думки та соціально-політичних ідей Великобританії доби королеви Вікторії.
З огляду на це, актуальність дослідження полягає у необхідності узагальнення та систематизації знань про Дж. Раскіна як видатного теоретика мистецтва Англії ХІХ ст.
Об’єктом дослідження є постать Дж. Раскіна та його мистецтвознавча й критична діяльність і творчість.
Предмет дослідження – вплив ідей Дж. Раскіна на англійське мистецтво ХІХ ст.
Мета дослідження полягає у осмисленні значення постаті та творчого й наукового, критичного доробку Дж. Раскіна у контексті розвитку мистецтва Великобританії у ХІХ ст. та на початку ХХ ст.
Для досягнення поставленої мети необхідно виконати ряд завдань дослідження, а саме:
1) розглянути життєвий та професійний шлях і діяльність Джона Раскіна;
2) оцінити творчий та літературний спадок Джона Раскіна і його значення для мистецтва;
3) окреслити світоглядні позиції Джона Раскіна та їх вплив на мистецтвознавчу позицію письменника;
4) визначити оригінальність поглядів Джона Раскіна на ключові питання культурного та соціального буття людини, їх зв’язок з гуманістично-християнським світоглядом, здійснити філософський аналіз цих поглядів;
5) визначити роль Джона Раскіна в закріпленні позицій прерафаелітів в англійському мистецтві;
6) з’ясувати основні принципи романтичної естетики за Джоном Раскіном;
7) проаналізувати вплив ідей Джона Раскіна на розвиток мистецтвознавства та естетики у другій половині XIX ст.
Методи дослідження були обрані згідно з метою та поставленими завданнями. У роботі застосовані: історичний та біографічний методи, які дали змогу дослідити біографічні дані Дж. Раскіна, розвиток його світогляду та ідей; метод порівняльного аналізу задля встановлення відмінностей між мистецькими течіями та ідеями, що панували в англійському суспільстві у другій половині ХІХ ст. Також у процесі проведення дослідження були використані методи синтезу, систематизації та індукції.
Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше:
систематизовані результати попередніх досліджень та акцентовані найбільш актуальні їх висновки;
здійснено комплексне наукове дослідження внеску Дж. Раскіна та його ідей у розвиток мистецтва Великобританії ХІХ ст.;
визначено роль ідей та принципів, створених Дж. Раскіном, на розвиток руху прерафаелітів;
детально розглянуті основні принципи романтичної естетики за Джоном Раскіном та їх вплив на розвиток мистецтвознавства та естетики у другій половині XIX ст.
Практичне значення одержаних результатів. Результати дослідження можуть бути використані під час навчального процесу при проведенні лекцій і семінарських занять з тем «Прерафаеліти», «Джон Раскін як теоретик англійського мистецтва ХІХ ст.» та ін., а також для написання досліджень с історії англійського мистецтва.
Структура дослідження. Робота складається зі вступу, двох розділів та висновків (45 сторінок основного тексту), списку використаних джерел (43 позиції, з цих 20 – іноземними мовами). Дослідження доповнене додатками, що включають ілюстрації (5 ілюстрацій із них 2 фотографії). Загальний обсяг роботи – 53 сторінки.