0 800 330 485
Працюємо без вихідних!
Гаряча лінія
Графік роботи
Пн - Пт 09:00 - 20:00
Сб - Нд 10:00 - 17:00
Пишіть в чат:
Для отримання інформації щодо існуючого замовлення - прохання використовувати наш внутрішній чат.

Щоб скористатися внутрішнім чатом:

  1. Авторизуйтеся у кабінеті клієнта
  2. Відкрийте Ваше замовлення
  3. Можете писати та надсилати файли Вашому менеджеру

Народні перекази про відьом та їх використання в повісті Григорія Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма» (ID:247823)

Тип роботи: курсова
Дисципліна:Література
Сторінок: 52
Рік виконання: 2018
Вартість: 400
Купити цю роботу
Зміст
ЗМІСТ ВСТУП 2 1. ОБРАЗ ВІДЬМИ В УКРАЇНСЬКІЙ ДЕМОНОЛОГІЇ 4 1.1. Генеза образу відьми у фольклорно-етнографічній традиції 4 1.2. Класифікація, зовнішні ознаки та метамарфози відьми 10 1.3. Регіональні особливості засобів захисту від відьми 16 2. ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕРПРИТАЦІЇ НАРОДНИХ ПЕРЕКАЗІВ ПРО ВІДЬОМ В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ ХІХ СТ. 21 2.1. Олітературення народних переказів про відьом 21 2.2. Демонологія прозових творів на сюжетно-образному рівні 30 3. ВИКОРИСТАННЯ ПЕРЕКАЗІВ ПРО ВІДЬОМ В «КОНОТОПСЬКІЙ ВІДЬМІ» 35 3.1. Демологічні персонажі у творчості Григорія Квітки-Основ’яненко 35 3.2. Образ відьми в повісті «Конотопська відьма» 38 ВИСНОВКИ 45 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 47
Не підійшла ця робота?
Ви можете замовити написання нової роботи "під ключ" із гарантією
Замовити нову
Зразок роботи
ВСТУП Актуальність теми. Тема відьомства, яка широко представлена у фольклорі, народних переказах стала невичерпним джерелом для художньої літератури. Помітну роль у літературних творах постать відьми відігравала навіть тоді, коли вона не виступала головною героїнею. Де б відьма не з’являлася, вона завжди впливала на долі героїв. Це дуже помітно в усіх творах, де згадувалося про жінку, наділену надприродними здібностями. Однобічний погляд в оцінці непересічного образу відьми був створений дуже давно й ґрунтувався, переважно, на фольклорних дослідженнях, йому традиційно відводилася роль в ряду антигероїв. У творах Еврипіда, Вергілія, Вільяма Шекспіра, Григорія Квітки-Основ’яненка, Миколи Гоголя, Тараса Шевченка, Степана Руданського, Адама Міцкевича, Юліуша Словацького, Ольги Кобилянської, Михайла Булгакова, Олександра Купріна, Валерія Шевчука та інших постать відьми вимальовується по-різному. То як чарівна, приваблива, спокуслива жінка, то як страшна, зла баба. Перед читачами постають жінки різних епох з різними долями, але всіх їх об’єднує те, що вони були названі відьмами. Письменники звертались і звертаються до фольклорного матеріалу, зокрема - до народних переказів, літературознавці досліджують питання міфологізації дійсності на сторінках художніх творів. Вивченням образу відьми у фольклорі займалися О. Афанасьєв, Г. Булашев, М. Власова, Хв. Вовк, В. Войтович, В. Гнатюк, М. Забилін, П. Іванов, М. Костомаров, О. Курочкін, К. Лаушкін, В. Милорадович, I. Нечуй-Левицький, Є. Померанцева, А. Свидницький, Митрополит Іларіон та інші. Упродовж останніх років в українському літературознавстві зросла зацікавленість питаннями демонології в літературі. Ця тема є актуальною, оскільки встановити зв’язок національної казки й міфології з художньою літературою значить виявити глибинні психоемоційні й етнокультурні джерела цієї літератури, шляхи й етапи тяглості духовної традиції від найдавніших часів. Все викладене вище обумовило вибір теми дослідження та свідчить про її актуальність. Метою роботи є вивчення народних переказів про відьом та їх використання в повісті Григорія Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма». Об’єктом дослідження в курсові роботі є процес використання Григорієм Квітки-Основ’яненка народних переказів про відьом в повісті «Конотопська відьма», а предметом дослідження – є народні перекази про відьом. Об’єкт та предмет дослідження обумовили низку завдань, вирішення яких сприятиме досягненню мети дослідження. Відповідно до мети основними завданнями дослідження є: • дослідити генезу образу відьми у фольклорно-етнографічній традиції; • розглянути класифікацію, зовнішні ознаки та метамарфози відьми; • визначити регіональні особливості образу відьми. • дослідити олітературення народних переказів про відьом; • розглянути демонологію прозових творів на сюжетно-образному рівні; • дослідити демологічні персонажі в творчості Григорія Квітки-Основ’яненко; • проаналізувати використання образу відьми в повісті «Конотопська відьма». В процесі написання роботи було використано сукупність загальноприйнятих методів і прийомів наукового пізнання. Методологічну основу дослідження склала система філософсько-світоглядних, загальнонаукових і спеціально-наукових методів, філософських підходів і принципів наукового пізнання, які забезпечили комплексний та всебічний аналіз обраного предмета дослідження. 1. ОБРАЗ ВІДЬМИ В УКРАЇНСЬКІЙ ДЕМОНОЛОГІЇ 1.1. Генеза образу відьми у фольклорно-етнографічній традиції Закорінені глибоко в людській свідомості універсальні образи та символи щораз ретранслюються з новою силою, залежно від обставин, соціокультурних та історичних чинників, набувають нового звучання й інтерпретації. Збережений в усній народній традиції фольклорний образ є тим знаком людського світовідчування, який кристалізується упродовж віків від покоління до покоління, набуває рис сталого, архетипного символу-коду. Фольклорний образ, генетично пов’язаний з архетипом, більше того - він є цілком самодостатнім феноменом: “На відміну від літературного, фольклорний образ - більш узагальнююча одиниця, оскільки він акумулює в собі відображення досвіду не індивідуума, а колективу, не індивідуальної свідомості, а масової” [10, с. 38]. Такі традиційні образи-символи, мотиви, сюжети подекуди ставали квінтесенцією основних принципів традиційно-побутової сфери, відображали психічний склад етносу, його усталений морально-етичний кодекс. Символи міфології - “спонтанні витвори душі, й всяк носить у ній цю незайману зародкову силу її джерела” [24, с. 8]. Унікальним та одним з найцікавіших у цьому контексті є образ відьми, який акумулює в собі відображення локального архаїчного світогляду, вплив юдео- християнської, подекуди й античної міфології, книжної (церковної) культури тощо. Перш за все слід зробити кілька зауваг щодо дефініції понять відьма і чарівниця, відьомство і чарівництво. Зазвичай відьомство тлумачать як магічні здібності, які використовують зі злою метою, водночас чарівництво охоплює ширше коло магічних практик, часто-густо ототожнюється зі знахарством та спрямоване на протидію відьомству, використання магічних здібностей із доброю метою. У східнослов’янських віруваннях відьма (від “відати”,“знати”: відьма, відунка тощо) - персонаж нижньої міфології, який поєднує риси жінки та демона [47, с. 297]; це жінка, що володіє демонічною силою та належить до категорії непростих - осіб, що мають надприродну силу й знання [48, с. 63]. У народній уяві чарівниця - це людина, яка зреклася Бога й уклала договір із нечистою силою, внаслідок чого вона здатна за допомогою магії робити добро і зло, впливати на атмосферні явища, врожай, здоров’я людини, господарство тощо [48, с. 233]. А. Свидницький зазначав, що та, яка “підробляє”, зіллям чарує, може перетворити чоловіка на вовка або займається любовною магією - то вже не відьма, а чарівниця, адже вона знається з нечистою силою [44, с. 505, 516]. Цікаво, що подекуди сучасні респонденти, носії традиційної української культури, розмежовують поняття відьомство та чарівництво і кваліфікують останнє як контакт із демонічними силами: “То-то давно було, мама розказували. Жінка помирала, дуже мучилася, доки стелю не пробили. Вона не відьма була, вона мала нечистого. Воно язик їй витягало” (Горенюк Л. Ю., 1932 р.н., с. Гута-Мовчанська Жмеринського р-ну Вінницької обл., зап. 14 липня 2011 р., Кметь В. С.) [26, с. 53]. Водночас варто наголосити, що з часом відбулася контамінація, змішання та дифузія цих понять, тому сьогодні окреслення значень відьма та чарівниця дещо умовне. Образ відьми все ж досить сталий в українській традиційній культурі - це реальна жінка, яка має надприродні, магічні здібності та знається з нечистою силою, завдаючи шкоди людям: “Відьма се така жинка, що йик льиже спати, то тїло ї зістає у хатї, а душьи йде задом по сьвітї, до чого вона є, ци до коров, ци до овец, ци до людий, ци до чого; є й такі до води. Відьма то кругла душьи, йик клубок; через ню видко, вона летит тай ниґає” [61, с. 209]. Водночас о