Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. На сьогоднішній день до ролі книги як основного джерела розвитку культури, виховання та освіченості кожної людини слід підходити історично. Адже, з появою у світі нових засобів інформації та технічного прогресу, людство все більше почало забувати про книгу. Однак, вона може повернути втрачені позиції у суспільстві, де державна політика робить область культури незалежною від комерційних цілей та присутній ефективний контроль за її змістом. Адже, за допомогою культури формується активний, творчий інтелект і висока духовність особистості, інтелектуальний потенціал народу, що є головною умовою виходу суспільства на нові рівні цивілізації. Тому, навчальні книги виступають не лише засобом навчання та виховання, але й мають на меті підвищення рівня культури тих, хто начається.
Історія доводить, що масова духовна культура розвивалася насамперед як культура друкованого слова. Книга поряд із традиційним словесним спілкуванням, була засобом комунікації протягом тривалого періоду часу. Вона асоціювалася з навчанням і в міру розвитку педагогіки й системи народного утворення, виділяється відносно самостійний тип книги - навчально-педагогічна книга. За своєю суттю навчальна книга може як стимулювати загальнокультурні інтереси, так і гальмувати їхнє формування, що може призвести до зменшення цільової аудиторії читачів. Таким чином, можна сказати, що навчальна книга здатна виконувати таку ж роль, якщо не більшу, як і будь-яка інша книга в процесі поширення культури в суспільстві.
Отже, актуальність дослідження полягає у тому, що в сучасному світі навчальна книга втрачає свою цінність, через стрімкий розвиток інформаційних технологій. Наразі вся інформація, яка необхідна для навчання розміщена на сторінках мережі Інтернет, де будь-хто може знайти необхідний ресурс за ліченні хвилини. В свою чергу це призводить до зменшення зацікавленості відвувати бібліотеки, купувати книги задля власного духовного збагачення та розвитку. В результаті може сформуватися тенденція до скорочення видавництва книг, що є неприпустимим для розвитку культури не лише кожної людини, але й для усього суспільства.
Сьогодні тема типології моделей сучасних навчальних видань є актуальною й широко вивчається багатьма міжнародними та вітчизняними фахівцями книговидавничої галузі, а саме Антонов В. М. [4], Антонова С. Г. [5], Білуха М. Т. [9], Гречихин А.А. [12], Фордзюн Ю. І. [35] та інші.
Мета дослідження - охарактеризувати сутність, функції та всі можливі типологічні моделі сучасних навчальних видань, а також звірити попередні дослідження науковців з цього питання.
Реалізація поставленої мети зумовила потребу у розв’язанні таких завдань дослідження:
• розглянути критерії типології навчальних видань;
• вивчити диференціацію навчальних видань;
• дослідити інтелектуальну власність: загальне та видавниче значення;
• проаналізувати інтелектуальну власність у сфері навчальних видань.
Об’єктом дослідження є навчальні видання різного характеру.
Предметом дослідження є специфіка, характер інформації, види та цільове призначення навчальних видань.
В процесі написання роботи було використано сукупність загальноприйнятих методів і прийомів наукового пізнання, а саме: аналіз, синтез, індукція, дедукція, порівняння, класифікація, абстрагування, узагальнення.
Теоретико-методичною базою дослідження є законодавчі нормативні акти, навчальна, наукова періодична література.
Робота складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел. У першому розділі розглядається типологія навчальних видань. У другому розділі вивчаються питання інтелектуальної власності у сфері навчальних видань.
Обсяг курсової роботи складається з 43 сторінок, в тому числі 1 таблиці та 36 опрацьованих джерела.
РОЗДІЛ 1. ТИПОЛОГІЯ НАВЧАЛЬНИХ ВИДАНЬ
1.1. Критерії типології навчальних видань
Випуск навчальної літератури здійснюється в нашій країні на науковій основі, на базі перспективного планування всіх видів і форм навчання. Навчальні видання відносяться до особливо складних у редакторській і видавничій діяльності. Цю ознаку виділяють С. Антонова та М. Тимошик [6, с. 28]. Така складність, на думку дослідників, зумовлена змістовою та структурною їх специфікою. З одного боку, тексти для навчальних видань виконують чи не найвідповідальніші функції: інформаційну, пізнавальну, виховну - вони мають безпосереднє відношення до формування в читача не лише базових знань, а й основних етичних норм, моральних засад особистості. З іншого - такі видання потребують складнішої внутрішньої конструкції, вибудова якої значною мірою залежить саме від умінь і навичок як автора, так і його майбутнього редактора.
Видання - твір, що пройшов редакційно-видавниче опрацювання, виготовлений друкуванням, тисненням або іншим способом, містить інформацію, призначену для розповсюдження, і відповідає вимогам державних стандартів, інших нормативно-правових актів з видавничого оформлення, поліграфічного й технічного виконання [18].
Видавнича продукція - сукупність видань, призначених для випуску або випущених видавцем (видавцями) [18].
Навчальні видання - це особливий вид видання, створений у відповідній формі та покликаний допомогти широкому колу конкретного користувача (учня, студента, аспіранта, викладача) в оволодінні ним навчальним предметом [9].
Навчальне видання - це видання, яке містить систематизовані дані наукового чи прикладного характеру, погоджені з відповідними навчальними програмами (орієнтація на особисту авторську програм