Зразок роботи
Актуальність роботи. Під час позакласного читання дитяча література використовується вчителем як могутній чинник виховання. В учнів формуються доцільні читацькі інтереси, бажання постійно звертатись до книжок для задоволення суспільних і особистих потреб, а також знання, вміння і навички, що дозволяють дітям діяти при виборі і читанні потрібних книг самостійно і кваліфіковано.
На першому році навчання робота з книгою, яку організовує вчитель на заняттях з позакласного читання є значною мірою пропедевичного самостійного читання. Мета цієї роботи полягає в тому, щоб систематизувати наявний у дітей запас знань і життєвих спостережень, допомогти їм накопичити мінімальний колективний та індивідуальний читацький досвід і своєчасно підготувати свідомість і почуття.
У другому класі мета навчання читання полягає в тому, щоб, поступово розширюючи читацький кругозір учнів, привчити дітей без допомоги вчителя самостійно налаштовуватися на читання нової дитячої книги і свідомо читати названу вчителем твір, спираючись на всі читацькі і загальні знання, вміння та навички, отримані до моменту роботи з дитячою книгою.
Мета позакласного читання в третьому класі не змінюється: в учнів має виробитися звичка, а потім потребу самостійно й осмислено вибирати і за всіма правилами читати доступні дитячі книжки.
Завдання вчителя полягає в тому, щоб, систематично займаючись з дітьми позакласним читанням, забезпечити точне і послідовне виконання всіх вимог програми.
Т. Г.Шевченко був одним із зачинателів української дитячої літератури. Твори його ще за життя поета широко стали входити в дитяче читання, а в російських перекладах вони ставали відомі дітям в усій царській Росії. Видатні педагоги В. Стоюнін, В. Острогорський, М. Бунаков, М. Вахтеров, Д. Тихомиров та ін. включали твори Шевченка в хрестоматії для початкових шкіл та в збірники‚ рекомендували знайомити дітей з біографією Т. Г. Шевченка. Геніальний український поет у своїй поетичній творчості, в листах‚ у прозі й щоденнику широко ставив питання виховання; виявляв глибокий інтерес до справи навчання дітей. Він написав «Буквар», готувався до написання ряду інших підручників (арифметики, етнографії, історії). Палко захищаючи ідею суспільного виховання, Шевченко гостро критикував і засуджував сучасне йому дворянське виховання. Поет пристрасно засуджує явище, коли мати ухилялася від виховання своїх дітей.
Аналіз використаних джерел. Питаннями вивчення особливостей вивчення творів Т.Шевченка на уроках позакласного читання займалися наступні науковці та дослідники: А.Аносо, П.Берков, О.Відемко, А.Давидов, А.Зайцев, Н.Іванишин, К.Степанов, С.Середа, В.Сухомлинський та інші.