Зміст
9. Створення образу товару. Стимулювання збуту
20. Соціологічне дослідження у вивченні поведінки споживачів та їх попиту на товари
Ситуаційні завдання:
Задача №1
Фірми, що виробляють та реалізують товари споживання, визначають місткість територіальних ринків, на яких є потенційні споживачі та реальні, що вже здійснили покупку.
Місткість реального ринку пов'язана з кількістю реальних покупців, кількістю купівель та ціною товару.
Один з найбільш простих методів розрахунку місткості ринку здійснюється за допомогою формул:
Мр = Пр • Qp • Р                                                  (1)
Мп = Пп • Qn • Р,                                                 (2)
де Мр, Мп – місткості реального та потенційного ринків
Пр, Пп – кількість реальних та потенційних споживачів
Qp, Qn – кількість купівель на реальному та потенційних ринках
Р – ціна товару.
Вихідні дані для розрахунків реального ринку приведені в таблиці 1.
Таблиця 1. Вихідні дані для розрахунків реального ринку
Товар	Куплено за рік, разів	Кількість покупців	Середня ціна виробу
Костюми	1 005	1 005	200
Плаття	2 570	2 300	100
Холодильники	278	278	400
Пральні машини	153	153	1 000
Вихідні дані для розрахунків потенційного ринку приведені в таблиці 2.
 
Таблиця 2. Вихідні дані для розрахунків потенційного ринку.
Товар	Куплено за рік., разів	Кількість покупців	Середня ціна виробу
Костюми	1000	976	200
Плаття	2490	2450	100
Холодильники	260	248	400
Пральні машини	149	142	1 000
Задача №2
Фірма лідер займає 40 % частки ринку, претендент на лідера займає 30 % частки ринку, послідовник за лідером займає 20 % частки ринку, інші фірми – 10 % частки ринку.
Визначити:
1. Відносну частку ринку конкурентів;
2. Частку ринку відносно лідера.
Задача №3
Черкаський завод “Аврора” виробляє ЛФМ, в т. ч. оліфи, лаки, фарби. Розробити анкету соціологічного опитування споживачів ЛФМ заводу “Аврора”.
Які маркетингові заходи запропонуєте ви підприємству для збільшення попиту на продукцію.
Задача №4
Здійснити прогнозування купівлі (попиту) комп’ютерних засобів та канцтоварів студентами на 2007-2008 р.р., якщо відомий розвиток попиту з 1999 р. по 2006 р., приведений в таблиці.
Сформулювати в середовищі Excel таблицю даних:
Таблиця 4. Вхідні дані для прогнозування.
Показники	Роки
	1999	2000	2001	2002	2003	2004	2005	2006	2007
Реалізований попит на 1 студента(грн.).	56,03	61,78	66,44	68,72	71,66	86,9	93,7	100,1	
1. Визначити прогнозне значення реалізованого попиту студентами на 2007 рік
2. Визначити середній приріст попиту окремо по роках та за весь проміжок часу.
3. Визначити середній приріст попиту за 1999-2006 роки
4. Побудувати графік залежності попит – роки. Знайти рівняння тренду і побудувати тренд функції прогнозування.
5. Проаналізувати результати і зробити висновки.
Література