Зразок роботи
ВСТУП
В умовах нестабільного розвитку ринку, посилення технологічного динамізму і конкурентної боротьби вітчизняні підприємства намагаються передбачити своє майбутнє. Це знаходить свій прояв у формулюванні перспективних цілей розвитку суб’єктів господарювання та розробці стратегій – напряму руху до досягнення поставлених цілей. Все більше підприємств схиляються до розробки стратегій розвитку і відповідно до стратегічного планування.
Методологія стратегічного управління в цілому, і стратегічного маркетингу, зокрема, заснована на збалансуванні потенціалу підприємства з вимогами зовнішнього середовища для досягнення мети. Тому для ефективної діяльності підприємства необхідна розробка і реалізація потужного комплексу стратегій, що забезпечить високий розвиток, прибутковість та успіх організації у майбутньому та перспективі. Багато відомих компаній мають розроблену чітку та прозору стратегію і ціле направлено слідують її здійсненню, що й привело їх до такого успіху.
Стратегічний маркетингово-орієнтований підхід передбачає формування і стимулювання самого виробництва і збуту, зорієнтованого на потреби ринку, купівельний попит з метою обґрунтованого прийняття рішень стосовно розширення або переорієнтації виробництва, завоювання частки ринку та одержання прибутку.
Особливе значення має перехід до формування системи стратегічного маркетингу для вітчизняних виробничо-торговельних підприємств, які функціонують в умовах гострої конкуренції на споживчому ринку, гострої конкуренції збоку імпортних товарів, нестабільності макроекономічного регулювання і освоюють секрети цивілізованого ведення бізнесу.
Теорії, методології і методиці стратегічного маркетингу в Україні присвячені численні праці вітчизняних вчених: Л. Бабича, Є. Голубкова, А. Войчак, С. Гасаненко, А. Зозулева, Л. Куденко та ін. Ці дослідження ґрунтуються на теоретичній спадщині західних вчених-економістів та маркетологів: Ф.Котлера, І. Ансоффа, П.Р. Діксона, Ж.-Ж. Ламбена, М. Портера та ін. Переважна більшість наукових публікацій висвітлює або окремі напрями маркетингової діяльності (наприклад дослідження товарів, покупців, конкурентів), або зміст окремих елементів комплексу стратегічного маркетингу. Відчувається гостра потреба у методологічному обґрунтуванні системи елементів стратегічного маркетингу виробничих підприємств та розробці комплексу маркетингових стратегій підприємства.
Метою даної дипломної роботи є аналіз можливих маркетингових стратегій, їх характеристик, вибір маркетингових стратегій для виробничо-торговельного підприємства з метою підвищення його конкурентоспроможності та укріплення його позицій на ринку.
У даній дипломній роботі вирішувалися завдання:
- визначити сутність і завдання системи стратегічного маркетингу та маркетингових стратегій підприємства;
- охарактеризувати складові системи стратегічного маркетингу та обгрунтувати стратегічні цілі для досліджуваного підприємства;
- охарактеризувати види маркетингових стратегій підприємства та їх особливості;
- проаналізувати економічний та фінансовий стан ППФ «Юстас» та будову менеджменту підприємства;
- проаналізувати організаційну структуру підприємства;
- провести аналіз елементів стратегічного маркетингу ППФ «Юстас» з метою виявлення проблем і напрямів їх покращення;
- проаналізувати напрямки і методи вдосконалення стратегічного маркетингового планування на даному підприємстві;
- обгрунтувати комплекс маркетингових стратегій ППФ «Юстас» з метою зміцнення його конкурентоспроможності та економічної ефективності.
Об’єктом дослідження є процес формування комплексу маркетингових стратегій підприємства ПП Фірма «Юстас».
Предмет дослідження даної роботи - це комплекс теоретичних і практичних проблем, які виникають у процесі формування і реалізації маркетингових стратегій на даному підприємстві.
Теоретично-методологічною основою даного дослідження слугують положення сучасної економічної науки з питань стратегічного маркетингу, загальнонаукові та спеціальні методи наукового пізнання, наукові праці з досліджуваної проблеми, матеріали статистичної звітності приватного підприємства фірми «Юстас».
До інформаційних матеріалів дослідження відносяться: Господарський кодекс України, Закони України, статті вітчизняних та зарубіжних науковців з питань стратегічного маркетингу та також матеріали звітності даного підприємства та інформація в Інтернеті.
При написанні даної роботи було використано такі методи наукового пізнання як системний підхід, аналіз і синтез, монографічний, статистичні методи, методи портфельного аналізу тощо.
Наукова новизна дослідження полягає в узагальненні теоретичних і методологічних підходів щодо розробки маркетингових стратегій підприємств та обґрунтуванні комплексу маркетингових стратегій для приватного підприємства ПП Фірма «Юстас» з використанням конструктивного методичного апарату.
Практичне значення роботи полягає в розробці рекомендацій щодо удосконалення менеджменту досліджуваного підприємства шляхом розробки та впровадження у практику управління стратегічних підходів.
Дипломна магістерська робота побудована з таких частин: вступ, три розділи, висновки та пропозиції, список використаних джерел, а також додатки. Повний об’єм роботи становить 105 стор. комп’ютерного тексту, у т.ч. 14 таблиць, 11 рисунків. Список використаних джерел включає 80 найменувань.
РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИКО – МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ СТРАТЕГІЧНОГО МАРКЕТИНГУ ПІДПРИЄМСТВА
1.1.Сутність стратегічного маркетингу, його цілі і завдання
Маркетингова діяльність як одна з складових функціональної діяльності підприємства повинна координуватися з іншими її складовими – забезпеченням ресурсами і технологіями, організацією виробництва, логістикою, управлінням фінансами, інформаційними системами тощо. Координація передбачає досягнення відповідності поточної діяльності підприємства з визначеними його стратегічними і тактичними цілями. Під стратегією розуміють визначені довгострокові цілі та принципові дії щодо їх досягнення. Це певний план дій, з одного боку, та підходи, принципи дій щодо реалізації цього плану - з іншого. Визначення основного напряму дій, лінії поведінки підприємства на ринку у довгостроковій перспективі становить сутнісний зміст стратегічного маркетингу. Стратегія маркетингу може коригуватися під впливом змін зовнішнього середовища підприємства та його внутрішніх можливостей. У процесі коригування маркетингової стратегії переглядаються довгострокові плани діяльності підприємства і принципи їх реалізації. Масштаби і глибина змін є факторами сили коригування стратегії [43, с. 283].
Процес стратегічного маркетингового планування включає аналіз внутрішнього і зовнішнього середовища, оцінку власних можливостей суб’єкта господарювання, визначення подальших напрямів його розвитку.
Якщо у теорії маркетингу основоположною є концепція «4Р», то теорія і практика стратегічного маркетингу ґрунтується на концепції «5Р»: план, принцип поведінки, позиція, перспектива, прийом (особливий маневр) [43, с. 286]. Кожен з цих елементів стратегічного маркетингу розглядається як істотний аспект інтегрованого поняття «стратегія».
Формування стратегії підприємства відбувається шляхом послідовного розгортання стратегічних процесів з переходом від одного рівня, наприклад, корпоративного, на інший, наприклад, рівень бізнес-одиниці. Багаторівнева система стратегій є складною, рухливою, і передбачає наявність зворотних сигналів між рівнями.
Система стратегічного маркетингу підприємства передбачає визначення місії і стратегічних цілей підприємства, визначення напрямів діяльності, виявлення стратегічних конкурентних переваг, вибір показників оцінки діяльності підприємства, проектування організаційної структури маркетингу та функціональних процесів, формулювання корпоративної філософії та правил поведінки.
Місія підприємства – це вербальне (текстове) визначення щодо того, яким повинно бути підприємство, чого воно має прагнути. Місія формулюється коротко, зрозуміло, натхненно. Це – кредо діяльності підприємства, його призначення. При формулюванні місії об’єктом аналізу є зовнішнє середовище (споживач), ставлення якого до підприємства визначає його життєздатність. Формула місії має маркетингове наповнення.
Стратегічна мета є ключовим орієнтиром діяльності суб’єкта господарювання та вираженням інтересів тих груп людей, які власне і становлять дане підприємство (власників, менеджерів, працівників).
Напрями (сфери) діяльності підприємства – це його товарна і географічна спеціалізація на усіх рівнях, яка є вимогою сучасного конкурентного середовища. Як суб’єкт ринку підприємство повинно визначити ступінь широти своєї діяльності у спектрі відповідних напрямів [43, с. 287].
Стратегічні конкурентні переваги у системі стратегічного маркетингу підприємства означають, що воно як суб’єкт пропозиції намагається бути не таким, як інші. Важливо визначити, за яким показником воно буде претендувати на перевагу серед своїх ринкових конкурентів (ціною, безпекою чи сервісом).
Показники діяльності підприємства – це ті параметри, за якими будуть оцінювати його ринкові успіхи і невдачі. Вони є формою конкретизації того, наскільки досягнуто цілей підприємства. Визначення цих показників – процес творчий, його успіх значною мірою залежить від людського фактора (бачення власників, топ – менеджерів тощо). Класичними показниками – критеріями досягнення цілей підприємства є прибуток, ринкова частка, обсяг продажу продукції тощо.
Обсяг прибутку є формою матеріалізації інтересів власників підприємства. Це – найдешевший фінансовий ресурс для розвитку підприємства і його персоналу.
Ринкова частка – це відношення вартості товарної продукції підприємства до загального обсягу реалізації усіх учасників ринку [43, с. 288]. Зростання цього показника свідчить про зміцнення конкурентної позиції підприємства на ринку, а динаміка ринкової частки є основою для прогнозу щодо майбутнього підприємства. Розширення ринкової частки розглядається як збільшення кількості споживачів, які використовують продукцію підприємства для задоволення своїх потреб.
Обсяг продажу продукції є показником загального доходу підприємства. На відміну від прибутку, він не відображає ефективності діяльності суб’єкта господарювання. Він є показником масштабів діяльності, загальної фінансової бази підприємства і тісно пов'язаний з місією – чим більше продано продукції, тим для більшої кількості споживачів підприємство виконало своє призначення.
Організаційна структура та функціональні процеси підприємства – це бачення щодо побудови служби маркетингу, а також бачення того, якими у принциповому плані мають бути зв’язки між основними структурними одиницями підприємства.
Корпоративна філософія та правила поведінки важче піддаються формалізації. Проте, кожному підприємству властиві специфічні ділова атмосфера, дух, традиції, неформальні норми поведінки. У сучасних умовах стрижнем філософії багатьох підприємств стають соціальна відповідальність, творчий інноваційний рух на усіх рівнях.
Стратегічний аналіз основних охарактеризованих елементів системи стратегічного маркетингу є підґрунтям для визначення ключових засад комерційної діяльності підприємства – стану і динаміки ринків, переваг і слабкостей підприємства як ринкового суб’єкта, прогнозу розвитку ринку та ін.
Посилення динамічності і турбулентності ринку спонукало до застосовування методології стратегічного маркетингу, основою якої є розробка та реалізація довгострокового плану дій щодо орієнтації виробництва на максимальне задоволення потреб споживачів.
Стратегічне планування дозволяє визначити фірмі свої цілі і те, до чого їй необхідно прагнути, за допомогою чого розвиватися свій бізнес або просто вижити в посиленої конкурентної боротьби.
Заради подальшого існування фірма повинна вдаватися до стратегічного планування. це має бути не разовим процесом, а постійною, поточної діяльністю топ-менеджерів. Використання стратегії як інструменту управління в повсякденній діяльності фірми є необхідною умовою і засобом не лише виживання, але і забезпечення процвітання компанії.
Незалежно від масштабів бізнесу використання стратегічного управління компанією дозволяє керівництву вільно орієнтуватися в кризовій ситуації, вселяє в персонал впевненість у надійності бізнесу.
Грамотна і зважена стратегія розвитку - це не ціль, а засіб реалізації планованого майбутнього компанії, засіб самовираження і шлях до забезпечення стабільного доходу для менеджменту та акціонерів компанії.
Одним з основних моментів стратегій підприємства є розробка стратегій маркетингу. розробка стратегій маркетингу розглядається в якості ключового етапу процесу стратегічного планування підприємства в цілому і є необхідним елементом, щоб домогтися найкращих результатів діяльності фірми.
Останнім часом стратегії в маркетингу отримують все більше значення. Ще кілька років тому стратегічний маркетинг представлявся, насамперед, як визначення загального напрямку діяльності фірми, орієнтованої в майбутнє і реагує на зміну зовнішніх умов. останнім часом основний упор робиться на формування орієнтованої на ринок ефективної організаційної та управлінської системи, і розподіл відповідно до цього управлінських ресурсів. Інакше кажучи, зараз маркетингова стратегія розглядається як об'єднана система організації всієї роботи фірми.
У світовому господарстві не існує єдиних універсальних форм для організації всіх підприємств на основі принципів маркетингу. Розробка та застосування конкретних маркетингових прийомів вимагає диференційованого підходу, враховує особливості функціонування підприємства і, перш за все, специфіку ринку, на якому вони діють.
Розробка комплексу маркетингу, що включає розробку товару, його позиціонування із застосуванням різноманітних заходів щодо стимулювання збуту, жорстко пов'язана зі стратегічним менеджментом. Перш ніж вийти на ринок з певної маркетингової стратегії, фірма повинна чітко уявляти позиції конкурентів, свої можливості, а також провести лінію, по якій буде боротися зі своїми конкурентами.
При формуванні маркетингової стратегії фірми слід враховувати 4 групи факторів :
1. тенденції розвитку попиту і зовнішньої маркетингової середовища ринковий попит, запити споживачів, системи товароруху, правове регулювання, тенденції в ділових колах і т.д.);
2. стан та особливості конкурентної боротьби на ринку, основні фірми- конкуренти і стратегічне спрямування їх діяльності;
3. управлінські ресурси і можливості фірми, її сильні сторони в конкурентній боротьбі;
4. основну концепцію розвитку фірми, її глобальні цілі й підприємницькі завдання в основних стратегічних зонах.
Відправною точкою формування та маркетингової стратегії є аналіз динамічно розвивається ринкового середовища та прогноз подальшого розвитку ринку, який включає: макро і мікросегментацію, оцінку привабливості вибраних товарних ринків та їх сегментів, оцінку конкурентоспроможності та конкурентних переваг фірми і її товарів на ринку.
2.2. Оцінка фінансового стану підприємства
Фінансовий стан підприємства визначається сукупністю параметрів, які виражають наявність, доцільність розміщення та ефективність використання фінансових ресурсів, реальні та потенційні його фінансові можливості.
Метою оцінки фінансового стану підприємства є пошук резервів підвищення його доходності, рентабельності та платоспроможності.
Основними завданнями аналізу фінансового стану підприємства є:
1) оцінка динаміки та платоспроможності;
2) оцінка фінансової стійкості;
3) оцінка руху грошових коштів;
4) аналіз ділової активності;
5) пошук шляхів поліпшення фінансового стану підприємства.
Аналіз фінансового стану включає в себе оцінку діяльності підприємства в минулому, сьогоденні та у майбутньому. Його мета - визначити стан фінансового «здоров'я» підприємства, своєчасно виявити та усунути недоліки в діяльності; знайти резерви покращення фінансового стану підприємства.
Оцінку фінансового стану підприємства здійснюють різні економічні суб'єкти, зацікавлені в отриманні найбільш повної інформації про його діяльність. Результати аналізу дозволяють зацікавленим особам і підприємствам приймати управлінські рішення на підставі оцінки поточного фінансового стану, діяльності підприємства за минулі періоди і прогнозних даних.
Показники оцінки фінансового стану підприємства мають бути такими, щоб усі ті, хто пов'язаний з підприємством економічними відносинами, могли одержати відповідь на запитання, наскільки надійним є підприємство як партнер у фінансовому відношенні, а отже, прийняти рішення щодо економічної доцільності встановлення таких відносин з підприємством.
У кожного з партнерів підприємства - банків, податкових адміністрацій тощо - свій критерій економічної доцільності. Тому й показники оцінки фінансового стану мають бути такими, щоб кожен партнер зміг зробити вибір, виходячи з власних інтересів.
Основним джерелом інформації для аналізу фінансового стану підприємства є фінансова звітність.
Фінансова звітність являє собою систему показників, що відображають інформацію про фінансовий стан організації на звітну дату, а також фінансові результати її діяльності за звітний період.
Основними джерелом для отримання показників фінансового стану підприємства є аналізу балансу.
За допомогою балансу підприємства можна провести аналіз складу і структури активів та пасивів підприємства за досліджуваний період. До активів підприємства відноситься його майно, виробничі запаси, грошові кошти у національній та іноземній валюті, а також дебіторська заборгованість, яка підлягає поверненню підприємству його контрагентами.
Дані таблиці 2.4 дозволяють зробити висновок про те, що баланс підприємства зріс на 39,8 тис. грн. або на 28,5 % .
Таблиця 2.4
Аналіз структури та динаміки майна
Види активів 2012р. 2013р. 2014р. 2014 р. у % до 2012 р.
тис.грн. % тис.грн. % тис.грн. %
1.Необоротні активи 34,5 21,5 23,3 67,5
Основні засоби (залишкова вартість) 48,0 100,0 46,4 100,0 41,8 100,0 87,1
Усього за розд. 1 48,0 100,0 46,4 100,0 41,8 100,0 87,1
11.Оборотні активи 49,5 48,3 76,7 154,9
Виробничі запаси 57,2 82,8 76,9 73,9 112,0 81,4 195,8
Дебіторська заборгованість
чиста реалізаційна вартість 4,7 6,8 - - - - -
Дебіторська заборгованість
за розрахунками - - - -
- з бюджетом 0,7 1,0 0,7 0,7 1,5 1,1 >у 2,1 р.
- інша 6,0 8,7 10,8 10,4 22,4 16,3 >у 3,7 р.
грошові кошти 0,5 0,7 15,6 15,0 1,6 1,2 >у 3,2 р.
Усього за розд.П 69,1 100,0 104,0 100,0 137,5 100,0 198,9
Ш. Витрати майбутніх періодів 22,4 16,0 65,0 30,2 - - -
Баланс 139,5 100,0 215,4 100,0 179,3 100,0 128,5
Збільшення балансу відбулося за рахунок зменшення вартості необоротних активів на 6,2 тис. грн. або на 32,5% та збільшення майже удвічі вартості оборотних активів (на 68,4 тис. грн.). Основні засоби підприємства за досліджуваний період зменшились на 12,9%. До основних засобів підприємства відносяться будівля, швейні машини, підсобні приміщення.
Оборотні активи ПП Фірма «Юстас» зросли за період 2012-2014 р.р. на 54,9%. Структурні зрушення в оборотних активах не є позитивними. У їх структурі відбулося найбільше зростання обсягу виробничих запасів (на 95,8%), дебіторської заборгованості : з бюджетом – у 2,1 рази, іншої – у 3,7 рази. Ці явища є несприятливими з точки зору стабільності фінансового стану підприємства.
На підставі балансу підприємства проаналізуємо структуру джерел формування його майна (табл. 2.5).
Таблиця 2.5
Аналіз структури та динаміки джерел утворення майна ПП Фірма «Юстас»
Види пасивів 2012 р. 2013 р. 2014 р. 2014 р. у % до 2012 р.
грн. % грн. % грн. %
1. Власний капітал 11,0 10,5 20,9
Статутний капітал 10,2 66,2 10,2 45,1 10,2 27,1 -
Нерозподілений прибуток 5,2 33,8 12,4 54,9 27,4 72,9 >у 5,3 р.
Усього за розд.1 15,4 100,0 22,6 100,0 37,6 100,0 >у 2,4 р
2. Позичені
4. Поточні зобов’язання 99,0 89,5 79,0
Кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги 19,5 15,7 48,9 25,4 36,1 25,5 185,1
Поточні зобов'язання за розрахунками:
з бюджетом 0,8 0,6 1,9 0,9 - - -
зі страхування 3,7 2,9 3,6 1,9 3,3 2,3 89,2
з оплати праці 11,3 9,2 10,6 5,5 7,8 5,5 69,0
інші 88,8 71,6 127,8 66,3 94,5 66,7 106,4
Усього за розд.4 124,1 100,0 192,8 100,0 141,7 100,0 114,2
Баланс 139,5 100,0 215,4 100,0 179,3 100,0 128,5
ВИСНОВКИ І ПРОПОЗИЦІЇ
В умовах нестабільного розвитку ринку, посилення технологічного динамізму і конкурентної боротьби вітчизняні підприємства намагаються передбачити своє майбутнє. Це знаходить свій прояв у формулюванні перспективних цілей розвитку суб’єктів господарювання та розробці стратегій – напряму руху до досягнення поставлених цілей.
Методологія стратегічного управління в цілому, і стратегічного маркетингу, зокрема, заснована на збалансуванні потенціалу підприємства з вимогами зовнішнього середовища для досягнення мети. В цих умовах запорукою ефективної діяльності підприємства є розробка і реалізація досконалої стратегії, яка забезпечує його адаптацію, виживання і розвиток у довгостроковій перспективі.
У процесі дослідження встановлено, що ПП Фірма «Юстас» функціонує на основі Статуту, розробленого згідно Господарського та Цивільного кодексів України, Закону «Про власність» та інших нормативних актів України.
Предметом діяльності підприємства є оптова і роздрібна торгівля засобами захисту людини, предметами пожежогасіння, спецодягом та спецвзуттям, пошиття одягу та постільної білизни, виробництво засобів захисту людини та спецодягу, виробництво пакувальних матеріалів та пакувальних виробів, оптова і роздрібна торгівля ними;
Джерелами формування майна підприємства є доходи, одержані від реалізації продукції, послуг, інших видів господарської діяльності, кредити банків та інших кредиторів, майно, придбане в інших суб’єктів господарювання, організацій та громадян у встановленому законодавством порядку тощо.
ПП Фірма «Юстас» виготовляє спецодяг (захисні рукавиці, фартухи, комбінезони, халати, костюми пекарські, косинки, бахіли), одяг домашній (нічні сорочки, піжами, шорти, халати тощо) та постільну білизну ( комплекти дя дорослих і дитячі, покривала, матраси, подушки).
Постачальниками матеріалів для ПП Фірма «Юстас» є ТОВ «Мануфактура», (м. Херсон), ТОВ «Арбат», м. Київ та ТОВ «Тернопільські тканини», м. Тернопіль.
Споживачами продукції підприємства є Вінницька центральна районна лікарня, пологові будинки №1 і №2, ВАТ «Вінницяхліб», ВАТ «Козятинхліб» та ін.
Основним конкурентом ПП Фірми «Юстас» є ПП Фірма АН-НА, яке входить разом з досліджуваним підприємством в одну стратегічну групу (СГ) галузі.
За період 2012-2014 р.р. підприємство значно погіршило результати своєї діяльності. Основні результативні показники діяльності – дохід від реалізації продукції та чистий дохід від реалізації – зменшились на 34,8%, а чистий прибуток підприємства зменшився у 3 рази.
Слід зазначити, що за період дослідження зменшились і витрати підприємства. На фоні згортання господарської діяльності відбулося зменшення чисельності працівників підприємства на 20,8%, фонд оплати праці зменшився на 28,5%.
Офіційний розмір середньомісячної заробітної плати працівників фірми є надто символічним і має тенденцію до зменшення. Причиною цього є те, що приватні підприємці виплачують заробітну плату за тіновою схемою - в «конвертах». Відрахування на соціальні заходи зменшились на ПП Фірма «Юстас» майже на третину.
За період 2012 – 2014 р.р. виробництво валової продукції з розрахунку на 1 працюючого зросло у 2,2 рази, що свідчить про досить високу інтенсивність праці працівників ПП Фірма «Юстас».
Структура управління підприємства – лінійно – функціональна. В організаційній структурі виділяються апарат управління, який включає топ – менеджера – директора та функціональних менеджерів, підпорядкованих директору, - головного бухгалтера, маркетолога і менеджера зі збуту. Таким чином в управлінні підприємством чітко виражена вертикаль влади.
На підприємстві відбулося збільшення балансу за рахунок зменшення вартості необоротних активів на 32,5% та збільшення майже удвічі вартості оборотних активів.
Основні засоби підприємства за досліджуваний період зменшились на 12,9%. До основних засобів підприємства відносяться будівля, швейні машини, підсобні приміщення.
Оборотні активи ПП Фірма «Юстас» зросли за період 2012-2014 р.р. на 54,9%. У їх структурі відбулося найбільше зростання обсягу виробничих запасів (на 95,8%) та дебіторської заборгованості : з бюджетом – у 2,1 рази, іншої – у 3,7 рази відповідно. Ці явища є несприятливими з точки зору стабільності фінансового стану підприємства.
Позитивним є те, що у структурі балансу підприємства зросла питома вага власного капіталу: з 11,0% - у 2012 р. до 20,9% - у 2014 р., основним джерелом став нерозподілений прибуток, величина якого зросла у 5,3рази. За період дослідження зменшилася частка поточних зобов’язань підприємства у структурі балансу – з 99,0% (2012 р.) до 79,0% (2014 р.)
Серед поточних зобов’язань впродовж досліджуваного періоду зростала кредиторська заборгованість, частка якої збільшилась на 9,8%. Це свідчить про те, що підприємство не дотримується фінансової дисципліни у відносинах зі своїми контрагентами та персоналом. Інші поточні зобов’язання, які складають найвагомішу статтю поточних зобов’язань підприємства, зменшилися з 71,6% (2012 р.) до 66,7% (2014 р.). На підприємстві має місце заборгованість з оплати праці працівників, величина якої за період дослідження зменшилась з 11,3 тис.грн. до 7,8 тис.грн.
Впродовж досліджуваного періоду ПП Фірма «Юстас» мало ліквідний баланс. Коефіцієнт покриття зріс у 2014 р. на 73,2% в порівнянні з 2012 р. Коефіцієнт абсолютної ліквідності з нульового значення на рівні 2012 р. досяг 0,08 – у 2013 р., а у 2014 р. зменшився до 0,01. Показник швидкої ліквідності зріс на 80,0% за період дослідження. Частка оборотних коштів в активах підприємства зросла на 54,0%.
Платоспроможність ПП фірми «Юстас» у 2014 р.зросла на 90,9% у порівнянні з 2012 р. Коефіцієнт фінансової стабільності зріс за період дослідження у 2,3 р. Особливо важливим є те, що коефіцієнт співвідношення позикових та власних коштів у 2014 р. зменшився у порівнянні з 2012 р. на 53,2%.
ПП Фірма «Юстас» використовує в управлінні господарською діяльністю елементи маркетингу. В управлінні підприємством в тій чи іншій мірі представлені кожен з елементів стратегічного маркетингу, за винятком стратегії.
Товарний асортимент представлений трьома товарними групами. У товарній групі «Постільна білизна» найглибший асортимент у товарній позиції «Комплект для дорослих». Товарна група «Одяг домашній» має незначну глибину асортименту в усіх товарних позиціях.
ПП Фірма «Юстас» проводить зважену, соціально орієнтовану цінову політику. Продукція підприємства реалізується переважно через оптову торгівлю.
У збутовій діяльності ПП Фірма «Юстас» віддає перевагу оптовим покупцям, з якими вона співпрацює на основі довгострокових угод. На цей канал збуту припадає понад 2/3 загального обсягу збуту. Крім оптових каналів збуту, обмежених, головним чином, регіональним ринком, підприємство практикує дилерські поставки своєї продукції в інші регіони України, особливо, спецодягу.
Також підприємство має магазин роздрібної торгівлі виробленими товарами, розташований в районі Тяжилів м. Вінниці. Через роздрібну торгівлю фірма збуває близько 15% продукції.
Загалом фірма утримує свої позиції на ринку товарів народного споживання як виробник масових, доступних за ціною і якісних товарів. Його стійка репутація визначає і коло постійних споживачів. Перевага підприємства полягає і в досить високому рівні рентабельності виробництва і капіталу.
Найважливішими компонентами стратегічного потенціалу ПП Фірми «Юстас» є кваліфіковані трудові ресурси, високорентабельний власний капітал, зокрема активи.
З метою удосконалення стратегічного маркетингового управління на підприємстві необхідно:
- розширити ділову активність у таких сферах господарювання як пошиття домашнього одягу та постільної білизни, а також оптову і роздрібну торгівлю пакувальними матеріалами і виробами з них;
- створити в організаційній структурі підприємства постійно діючу групу з стратегічного планування, до складу якої мають ввійти керівник підприємства, маркетолог і головний бухгалтер;
- проведений стратегічний аналіз і співставлення альтернатив дають підстави пропонувати фірмі здійснювати наступний комплекс маркетингових стратегій а) товарно-проуктову стратегію концентрації, б) стабілізаційну фінансову стратегію в) стратегію конкурентоспроможності;
- застосований для обгрунтування продуктово-маркетингової стратегії метод McKinsi свідчить про те, що стосовно СЗГ «Спецодяг» прийнятною є селективна підтримка; для СЗГ «Постільна білизна» - розширення ринкової частки; для СЗГ «Домашній одяг» - стимулювання збуту в умовах розвитку соціально орієнтованого бізнесу; СЗГ «Пакувальні матеріали» - середній пріоритет і підтримування середнього рівня фінансування.