Зразок роботи
Вступ
В умовах становлення ринкової економіки важливим чинником успішного функціонування вітчизняного підприємства є його переорієнтація на засадах маркетингу.
Власне впровадження стратегії маркетингу у практику дає можливість формувати раціональні виробничі програми, оперативно реагувати на ринкову ситуацію та перемагати в умовах конкуренції.
Як ефективно працювати на ринку? Як найкраще задовольнити потреби потреби споживача? Як правильно оцінити своїх конкурентів, їх сильні та слабкі сторони?
Як вдало вибрати „нішу” на ринку чи сферу господарської діяльності? На всі ці та багато інших запитань допоможе дати відповідь маркетинг.
Успішне виконання стратегій маркетингу українськими підприємцями передбачає вивчення досвіду маркетингової діяльності в розвинутих країнах світу і адаптацією теорії та практики маркетингу до умов вітчизняного ринку.
У сучасній економічній теорії та практиці розвинутих країн світу вже звичним стало поняття маркетинг. Все більш зрозумілим та вживаним воно стає і в Україні. При цьому, якщо раніше це явище економічного життя було своєрідною екзотикою, то тепер його розвиток – головна умова виходу підприємства із кризи, досягнення поставлених ринкових цілей.
Ефективне використання маркетингу на підприємствах України потребує насамперед правильного розуміння його суті. Зробимо спробу систематизувати й узагальнити існуючі погляди щодо цього. Адже самих тільки визначень маркетингу сучасна західна і вітчизняна література пропонує кілька тисяч. Це пояснюється різними методологічними підходами вчених-економістів до характеристики маркетингу.
З погляду макроекономіки маркетинг дає змогу формувати потреби кінцевих споживачів, сприяє ефективнішому використанню ресурсів економіки завдяки прискоренню товарообігу та зменшенню товарних запасів, наявності маркетингової інформації про розмічення ресурсів.
З погляду мікроекономіки маркетинг створює умови, які сприяють пристосуванню підприємства до вимог ринку. Щоб визначити роль маркетингу на підприємстві, можна провести аналогію з будовою людського тіла.
Якщо дослідження та розробки порівняти з людським мозком, технологічне виробництво з хребтом, а збут – з тілом, то маркетинг можна назвати вітамінами чи гормонами, які проходять через усі ці ділянки, активно впливаючи на них та підживлюючи їх енергією
Від запровадження маркетингових підходів у підприємницьку діяльність виграє і споживач – завдяки зменшенню ризику щодо придбання варів, розширенню асортименту й доступності товарів, підвищенню їх якості, розширення кола послуг, гнучкій ціновій політиці тощо.
В дипломному проекті описано: короткий та системний вклад фундаментальних теорій і принципів маркетингу, серед яких дослідження ринку та аналіз ринкових можливостей підприємства; розроблення стратегії і тактики маркетингової діяльності та прийняття рішень; організація маркетингової діяльності тощо.
Розділ 1. Розвиток підприємства на основі маркетингової стратегії .
1.1. Класифікація концепцій виробничої діяльності.
Термін “маркетинг” з’явився в літературі на початку 20-го ст. і означав ”ринкова діяльність, робота на ринку”.
Один з провідних маркетологів Ф.Котлер визначив маркетинг як вид діяльності, орієнтований на задоволення потреб людини через виробництво і обмін товарів.
В спеціальній літературі існує досить багато визначень терміну маркетинг. Різні автори у спробах дати визначення цього терміну, виділяють певні організаційно-технічні, економічні, управлінські чи соціальні аспекти.
В цілому можна вважати, що:
Маркетинг є комплексною системою організації виробництва і збуту продукції, що включає аналіз ринку, взаємодію різних видів діяльності підприємства: планування, ціноутворення, продаж (покупку), доставку сировини, продукції (товарів) і надання послуг, у яких існує потреба в реальних і потенційних покупців.
З погляду макроекономіки маркетинг дає змогу формувати потреби кінцевих споживачів, сприяє ефективнішому використанню ресурсів економіки завдяки прискоренню товарообігу та зменшенню товарних запасів, наявності маркетингової інформації про розміщення ресурсів.
З погляду мікроекономіки маркетинг створює умови, які сприяють пристосуванню підприємств до вимог ринку.
Сукупність поглядів на джерела, рушійні сили, напрямки і перспективи розвитку маркетингу називають концепцією маркетингу.
В даний час виділяють п'ять основних концепцій, на основі яких ведеться маркетингова діяльність: виробнича; товарна; інтенсифікації комерційних зусиль; маркетингова; соціально-етичного маркетингу а також екологічний маркетинг.
Виробнича концепція виходить з того, що основним є виробництво і широке поширення товару при забезпеченні його доступності за ціною. Ця концепція прийнятна, коли попит перевищує пропозицію і продаж товару гарантований або коли собівартість занадто висока і її можна знизити за рахунок підвищення продуктивності праці. Дана концепція переважала в колишніх країнах з командною економікою. Продаж гарантувався централізованими планами реалізації продукції. Перехід до ринку і насичення його «заморськими», більш якісними і відносно недорогими товарами привели до того, що продукція багатьох вітчизняних виробників стала неконкурентоспроможною, перестала задовольняти вимоги покупців.
Товарна концепція приділяє основну увагу найвищим якісним і експлуатаційним характеристикам товару. Ця концепція життєва, однак, захоплення цими показниками може привести підприємство до повної втрати прибутку. Крім того, інтереси покупців мають тенденцію змінюватися, тому удосконалення якісних і експлуатаційних характеристик не гарантує постійного збуту.
Концепція інтенсифікації комерційних зусиль або концепція збуту, є результатом розвитку виробничої і товарної концепцій, що, приділяючи увагу нарощуванню виробництва й удосконаленню товару, не займалися вивченням і формуванням ринку. Відповідно до даної концепції споживачі будуть купувати вироблені товари в достатніх кількостях у тому випадку, якщо будуть починатися значні зусилля в сфері збуту і стимулювання. Концепція орієнтується в основному на продавця, іноді її пов'язують з нав'язуванням товару.
Концепція маркетингу орієнтує на успіх шляхом виявлення потреб покупців і задоволення їх більш ефективним, ніж у конкурентів, способом. Ця концепція побудована на пріоритеті інтересів споживачів. Виробляючи ті товари, які потрібні споживачу, підприємство забезпечує їхній збут і одержання прибутку. «Знайдіть потребу і задовольніть її» - цей відомий в маркетингу вираз достатньо повно характеризує суть концепції маркетингу.
Концепція соціально-етичного маркетингу передбачає збалансованість прибутку підприємства, купівельних потреб і інтересів усього суспільства. Відповідно до цієї концепції поряд із задоволенням потреб споживачів необхідно одночасно забезпечувати збереження і зміцнення суспільства в цілому (розвиток сфери соціально-побутових послуг, збереження навколишнього середовища і т.п.). Поява цієї концепції викликана значною мірою критикою підприємців з боку громадськості за високі ціни товарів, оплату посередників і реклами, ігнорування інтересів незаможних споживачів, недостатній випуск суспільно необхідних товарів, витиснення культури рекламою. Реалізація даної концепції покликана звести до мінімуму названі негативні аспекти.
Кожна з перерахованих концепцій має право на існування на певних етапах розвитку суспільства й економіки. Маючи на увазі перспективи розвитку вітчизняних підприємств і насиченість ринку закордонними товарами, на даний час кращою є концепція маркетингу. Саме ця концепція в найбільше відповідає інтересам покупців і є ефективним інструментом для перевиробництва продукції і відсутності попиту на неї. Ефективність цієї концепції підтверджує і досвід багатьох закордонних підприємств