Зразок роботи
РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ СКЛАДАННЯ ПРОГНОЗНОГО БАЛАНСУ
1.1 Сутність та сфера застосування SWOТ-аналізу на сучасному етапі
Стратегія підприємства являє собою узагальнену модель дій, необхідних для досягнення поставлених цілей шляхом координації та розподілення його ресурсів. Ціль стратегії полягає в тому, щоб досягти довгострокових конкурентних переваг, які забезпечують конкурентні переваги та забезпечують компанії високу рентабельність. Види можливих стратегій, що направлені на переборювання конкуренції, досить ретельно описані у великій кількості наукових досліджень, проте реальне число ефективних стратегій є досить обмеженим і залежить від стану ринку, амбіцій та можливостей конкретного підприємства. Практика підприємницької діяльності із року в рік доводить, що дії, які приводять до краху можуть бути виключені при розрахунку основних принципів розробки правильної стратегії. Найкращий шлях захисту довгострокової прибутковості компанії – це використання стратегії, яка закріпила би її довгострокову конкуренцію, а не досягання фінансових цілей одного кварталу чи одного року. На вибір можливої стратегії впливає багато факторів як внутрішніх так і зовнішніх. Аналіз вище зазначених факторів здійснюється з використанням SWOT-аналізу.
Скорочення SWOT походить від перших літер англійських слів Strengths (сили), Weaknesses (слабкості), Opportunities (можливості), Threats (загрози) [19, с. 38].
Існує досить багато визначень окремих елементів SWOT-аналізу:
– сильні сторони (strength) – внутрішні можливості (навички, потенціал) чи ресурс, що можуть зумовити формування конкурентної переваги;
– слабкі сторони (weaknesses) – види діяльності, які фірма здійснює не досить добре, або ресурси, підсистема потенціалу, що не правильно використовуються;
– можливості (opportunities) – альтернативи, що їх може використати підприємство для досягнення стратегічних цілей (результатів);
– загрози (threats) – будь-які процеси або явища, що перешкоджають руху підприємства чи організації в напрямку досягнення своїх місії та цілей.
Об’єктом SWOT-аналізу може стати будь-який продукт, компанія, магазин, завод, країна, заклад освіти і навіть людина. Існують такі види SWOT-аналізу:
– SWOT-аналіз діяльності фірми чи виробничого підприємства;
– SWOT-аналіз діяльності державної чи некомерційної організації;
– SWOT-аналіз діяльності освітньої установи;
– SWOT-аналіз певної території: країни, регіону, району чи міста;
– SWOT-аналіз окремого проекту, відділу;
– SWOT-аналіз певного ринку чи галузі;
– SWOT-аналіз конкурентоспроможності бренду, товару, продукту чи послуги;
– SWOT-аналіз особистості.
В процесі SWOT-аналізу виявляються загрози та можливості, які можуть виникнути у зовнішньому середовищі, а також сильні та слабкі сторони, якими володіє об’єкт дослідження. Зробивши SWOT-аналіз, можна буде визначити основну стратегію розвитку підприємства і конкретні напрямки стимулювання його розвитку.
Існує багато визначень поняття SWOT-аналіз, але всі вони зводяться до оцінювання сильних та слабких сторін, можливостей та загроз. На нашу думку, SWOT-аналіз – це система інтегрального аналізу, основним змістом якого є дослідження характеру сильних і слабких сторін підприємства з точки зору окремих внутрішніх чинників, а також позитивного чи негативного впливу окремих зовнішніх чинників, що обумовлюють розвиток підприємства.
Варто зазначити, що найважливішим етапом SWOT-аналізу, на нашу думку, є усвідомлення саме загроз. Загрози – це зовнішні чинники, що є бар’єром, перешкодою, небезпекою або тягнуть за собою додаткові витрати [19, с. 42]. Оскільки загрози існують і на них вплинути важко, то варто вжити заходів уникнення негативних наслідків. Ігнорування загроз може призвести до втрати ринків, гальмування розвитку підприємства, а це, своєю чергою, до зниження темпів розвитку економіки загалом.
Наступним кроком буде побудова ієрархії можливостей, що їх може використати підприємство для досягнення позитивних результатів через здійснення стратегічних цілей. Це нові можливості, як в майбутньому будуть необхідними та корисними для постійного оновлення товару/послуг та поступу вперед. В загальному вигляді можливості – це тенденції та зміни в бізнес-середовищі, які можуть бути використані для стимулювання розвитку та долання існуючих труднощів [20, с. 37].