Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність. Перехід України до ринкової економіки вимагає від держави ефективної зміни форм організації та методів діяльності вітчизняних підприємств. Основна частина українських товаровиробників, зокрема, будівельної промисловості, опинившись у нових для себе умовах, зіштовхнулася з проблемою реалізації власної продукції, яка в останні роки значно загострилася у зв'язку зі збільшенням на вітчизняному ринку товарів закордонних конкурентів. Дана проблема викликана відмовою від планової системи господарювання й переходом до повної самостійності підприємств. Тому, на сучасному етапі вітчизняні підприємства самостійно працюють над можливими шляхами вирішення проблеми реалізації своєї продукції.
В таких умовах господарювання, процес збуту продукції через канали розподілу, а також вибір конкретних каналів набуває усе більш складного і динамічного характеру, та виходить далеко за рамки власне збуту, поширюючись на багато інших сторін діяльності підприємства.
В цілому, бізнесова діяльність будь-якого підприємства вимагає одержання прибутку. У цьому питанні основною ланкою на підприємстві є збутова діяльність, як заключний етап в усій діяльності по створенню, виробництву і доведенню до споживачів кінцевої продукції.
Таким чином, факт існування проблеми використання каналів розподілу при реалізації продукції будівельної галузі в умовах переходу до ринкових відносин, а також відсутність комплексних досліджень з цього питання свідчать про те, що вона є актуальною і вимагає розробки спеціальних моделей і методів для її вирішення.
Питаннями щодо використання методів для підвищення ефективності збутової політики підприємств будівельної галузі займалися багато як вітчизняних, так і зарубіжних вчених. Кожен з них вніс свій вклад у певний аспект розуміння їх суті та концептуальних можливостей реалізації на практиці для різних рівнів прийняття управлінських рішень в організації. Серед зарубіжних вчених необхідно звернути належну увагу на роботи В.А. Багаурі, О.Н. Стородубцев, А.В. Ускова. Щодо вітчизняних, то варто було б відмітити роботи О.У.Акіліна, М.М. Беспята, С.М. Голуб, Є.П. Голубєв Є.П., О.О. Лигіна, Т.Б. Надтока, тощо.
У зв’язку з цим, метою даного дослідження є поглиблення теоретичних основ управління збутовою діяльністю організації та розробка практичних рекомендацій, спрямованих на вдосконалення механізму забезпечення ефективної збутової політики на підприємстві. Відповідно до зазначеної мети поставлені наступні завдання дослідження:
- розкрито сутність понять «збут» та «збутова діяльність»;
- охарактеризовано методи стимулювання збуту в ринкових умовах;
- визначено основні елементи процесу управління збутовою діяльністю підприємства;
- подано загальну характеристику діяльності ТОВ «Будівельник»;
- досліджено товарний асортимент продукції у системі маркетингу підприємства;
- проведено діагностику ефективності управління збутовою діяльністю на ТОВ «Будівельник»;
- визначено напрямки удосконалення управління та підвищення ефективності збутової діяльності на підприємстві;
- охарактеризовано маркетинговий аудит як один з інструментів управління збутовою діяльністю ТОВ «Будівельник».
Об'єктом дослідження є організаційно-правові та економічні засади функціонування ТОВ «Будівельник».
Предметом дослідження складають сукупність соціальних, економічних, організаційно-правових відносин, що формують механізм забезпечення ефективної збутової діяльності на підприємстві.
Для досягнення поставленої мети використовувались різні методи дослідження, в тому числі – діалектичний підхід (вивчення процесів управління збутовою діяльністю на підприємстві та дослідження взаємозв’язків та залежностей, що виникають при цьому), метод групування (проведення класифікації методів стимулювання збуту), системний підхід (вивчення процесів управління збутовою діяльністю підприємства), метод структурно-логічного узагальнення (побудова структурно-логічних моделей), порівняльний, економіко-статистичний аналіз (визначення стану і ефективності функціонування механізму забезпечення ефективної збутової політики на підприємстві), проектний аналіз та інші.
Інформаційною базою дослідження стали офіційні інформаційно-статистичні та нормативно-правові матеріали, міжнародні та національні стандарти, а також наукові праці вітчизняних і зарубіжних вчених, у яких висвітлюються методологічні засади здійснення управління збутовою діяльністю підприємства.
Практичне значення одержаних результатів полягає в поглибленні знань і обґрунтуванні механізму забезпечення ефективного управління збутовою діяльністю на ТОВ «Будівельник», які на відміну від загальноприйнятих заходів, пристосовані безпосередньо до потреб даного підприємства.
Запропоновані у дослідженні пропозиції і рекомендації можуть бути рекомендовані до запровадження у практичну діяльність ТОВ «Будівельник» та дозволяють визначити основні напрями вдосконалення функціонування процесу управління збутом продукції, покращити ефективність збутової політики підприємства та підвищити імідж підприємства та ринку будівельних матеріалів.
РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ УПРАВЛІННЯ МАРКЕТИНГОВОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ ПІДПРИЄМСТВА
1.1. Сутність понять «збут» та «збутова діяльність»
У сучасних умовах радикальне реформування економіки України, включаючи господарську лібералізацію підприємництва, приватизацію державного майна, правову регламентацію відносин власності на засоби виробництва, а також відмова від планової економіки і перехід до ринкової економіки, змушує переважну більшість об’єктів господарювання переглянути свої погляди на роль та значимість збуту в діяльності підприємств всіх галузей, включаючи і будівельну. Існуючі ринкові умови господарювання змінюють підприємницькі пріоритети, а разом з тим основний акцент ставиться не на проблеми витрат суто виробничо-технічного характеру, а на проблеми збуту [46, с. 36].
Таким чином, збут являє собою одну з ключових ланок маркетингу і всієї діяльності підприємства по створенню, виробництву і доведенню товару до споживача, головним завданням якого є повернення вкладених у виробництво продукції коштів та отримання прибутку, шляхом обміну та продажу [64, с. 115].
По організації системи збуту підприємства підрозділяють на:
1) Прямий збут. Цей вид збуту характеризується реалізацією продукції виробника безпосередньо споживачеві. Є в наявності прямий зв'язок між фірмою й покупцем.
2) Непрямий збут. У цьому випадку між виробником і споживачем присутній якась ланка, що виконує посередницькі функції. Звичайно ланцюжок збуту в такому випадку складається з виробника, організацій оптової або роздрібної торгівлі й кінцевого споживача.
По числу посередників розрізняють такі види збут як:
1. Інтенсивний. Для нього характерно велике число оптових і роздрібних посередників, що веде до розширення збуту, збільшенню продажів, більшої поінформованості цільової аудиторії про продукт і, як наслідок, до підвищення прибутку.
2. Селективний. Цей вид збутової політики має на увазі обмеження числа оптових і роздрібних посередників на якому-небудь рівні, що забезпечує належний контроль за витратами на збут, для підприємства виробника.
3. Винятковий. Вид збуту, що припускає обмеження числа посередників до абсолютного мінімуму, до одиничного, як надзвичайний захід. Найчастіше це робиться для збереження високого іміджу компанії й повного контролю над каналом збуту.