Зміст
ТЕМА 4. Особистість як суб’єкт конфлікту
Індивідуальні особливості як суб'єкт конфлікту. Вплив типу нервової діяльності, темпераменту, здібностей та життєвого досвіду на поведінку в умовах конфлікту
Типологія конфліктних особистостей Д. Скотта, Е. Берна
Цілі особистості в конфлікті. Наслідки неправильного ціле визначення для поведінки опонента в конфлікті. Особистісний ресурс опонента та його значення. Типи поведінки особистості в конфліктних ситуаціях: конкуруючий, співпрацюючий, компромісний, уникаючий, пристосовувальний. Різні типи поведінки опонентів із різними рівнями самооцінки
Домінуючі фактори в поведінці конфліктуючих сторін: прагнення до співпраці або конкуренції, тенденції та їх вплив на перебіг і наслідки конфлікту
Контроль емоційної сфери. Методика управління емоціями. Подолання емоційних станів (роздратування й недовіри), що є основними джерелами конфлікту. Страх, гнів, образа й розчарування як стимули позитивних змін
Роль особистих якостей керівника в процесі управління конфліктами: особливостей психологічної характеристики менеджера; організаторських здібностей; стилю управління; мотивації та орієнтації діяльності. Лідерство й керівництво
Методика управління конфліктами емоційного рівня. Поняття "маніпулювання" і "впливу" в управлінській діяльності
ТЕМА 6. Природа конфліктів, які виникають внаслідок спільної трудової діяльності. Об’єктивні причини виникнення ділових конфліктів
Людина в центрі взаємодії трьох систем: організаційно-технологічної, економічної та соціально-психологічної. Організаційний конфлікт: два класи організаційних конфліктів та засобів їх вирішення
Трудовий колектив як осередок виникнення конфліктів. Причини виникнення ділових конфліктів у трудовому колективі: незбалансованість робочих місць, невідповідність ресурсів та цілей, невизначеність елементів технології тощо
Характеристика типів конфліктів в трудовому колективі. Основні причини протиріччя: матеріально - технічні, господарсько-політичні, господарсько-організаційні, соціально-професійні, соціально-демографічні
Традиційний погляд на конфлікт в колективі як негативне і небажане явище, основні риси цієї позиції та її недоліки
Сучасне тлумачення конфлікту як позитивного конструктивного явища за умови правильного управління і спрямування його розвитку. Переваги цієї точки зору
Методика управління цілеспрямованими і нецілеспрямованими конфліктами ділового рівня
Попередження виникнення конфліктів емоційного рівня з небажаними для організації наслідками: методи усунення причин, підтримка співробітництва, налагодження соціального партнерства, зміцнення інституціальних стосунків та нормативних механізмів управління
ТЕМА 10. Діапазон можливих виходів із конфлікту
Наслідки конфліктів
Особистість керівника та його якості, сприятливі для вибору тактично вірної поведінки в зоні конфлікту. Психологічні вимоги до кандидатури менеджера: швидкість реакції, сильна воля, організаторські здібності, ділові якості, стиль управління, мотивація праці та орієнтовні цінності тощо
Значення самооцінки лідера для вибору його позиції в конфліктній ситуації та можливості подальшого управління нею
Можливі наслідки конфліктів для особистості і колективу
Стрес як наслідок конфлікту. Види реакцій різних психотипів особистості на стресові ситуації та наслідки стресу для психічного і фізичного стану людини, її подальшої працездатності та комунікабельності. Методика управління своїми і чужими емоціями та найменш травматичне для особистості подолання наслідків стресу
Методи управлінського впливу на наслідки конфліктів. Конструктивні та деструктивні конфлікти. Юридичні методи врегулювання конфліктів