Зміст
3. Розв'язати творчу ситуацію
Кротюк Людмила Василівна, генеральний менеджер великої торговельної "мережі «Футур», зустрічалася зі своїми людьми щомісяця. Вона розглядала ці зустрічі як нагоду обмінятися ідеями та думками з будь-якої проблеми, що виникала впродовж поточного періоду
Під час однієї з таких зустрічей вона підняла питання про системний підхід до менеджменту. Нещодавно вона читала статтю на цю тему і відчувала, що це можна використати в її магазинах. Вона сказала у розмові зі своїми працівниками: «Я хотіла б, щоб ви почали думати про ваш підрозділ як про систему. Це нова ідея у вітчизняному менеджменті, причому дуже цікава»
Один із керівників спитав Кротюк Людмилу Василівну, що вона має па увазі під словом «система». Вона відповіла: «Система - це група взаємопов'язаних частин, кожна з яких відчуває вплив інших і може сама на них впливати. Це як живий організм, вплив на будь-яку частину відчувається в інших місцях, оскільки тіло - не система. Організація також є живим організмом: якщо щось трапилось з підрозділом, то це впливає і на інші. Вам слід поглиблено вивчити цю тему, а я вам передам через мого секретаря необхідні матеріали для ознайомлення»
На цьому зібрання було завершено, керівники пішли до своїх підрозділів і там обговорювали слова генерального менеджера. Більшість просто не розуміла відношення самого поняття системи до діяльності підприємства. Проте, вони відчували, що коли ознайомляться із матеріалами з цього питання, зрозуміють більше
Запитання:
Що означає системний підхід до управління?
Чи зрозуміла Кротюк Л.В. системну концепцію?
Що потрібно знати людині, щоб зрозуміти системний підхід до менеджменту?
3. Розв'язати творчу ситуацію
"Нестле" виникла в 1905 р. у результаті злиття американської та німецької фірм. Вона знаходиться у Швейцарії. хоча 98 % продажу здійснює за її межами. Обсяг збуту в Європі, Північній Америці та інших країнах становить відповідно 46, 27 і 27 %. При такому географічному розмаху операцій "Нестле" керується чіткою політикою прийняття рішень і визначення ролі керівників штаб-квартири та філіалів
Керівництво компанії відповідає, перш за все, за вибір стратегії діяльності. Воно вирішує питання розподілу ресурсів за регіонами та видами продукції. "Нестле", наприклад, на початку 80-х р. XX ст. зменшила свою залежність імпорту, змінивши асортимент, і від країн "третього світу", перемістивши частину філіалів у Північну Америку. Для збереження контролю над компанією штаб-квартира ухвалює рішення щодо придбання нових фірм, а також зведення наукових досліджень у центрах, розташованих у Швейцарії. Виконання цих функцій забезпечується надходженням грошей із кожного географічного регіону до головної компанії. Практично, "Нестле" намагається ке всю готівку акумулювати в Швейцарії, щоб у подальшому вирішити, в якій валюті її зберігати і в які країни ^Спрямовувати
Штаб-квартира також вивчає стан товарних ринків, визначає обсяги та ціни придбання товарів. Наприклад, вона може направити всім зарубіжним філіалам розпорядження щодо закупівлі певного обсягу зерен зеленої кави на три — шість місяців за ціною, не вищою конкретного максимально допустимого рівня
Внаслідок суттєвої залежності від впровадження на ринок нових видів продукції, які доволі часто дають лише через декілька років, компанія має прагнути підтримувати прибутковість раніше освоєних видів Продукції з метою мобілізації необхідних коштів. Якщо протягом певного періоду нова продукція не стане рентабельно, або обсяг збуту невисокий, керівництво у Швейцарії приймає рішення щодо припинення фінансування випуску. Подібні рішення зумовлені тим, що певні напрями діяльності не відповідають перспективам розвитку «Нестле»
Регіональні керівники в деяких сферах мають певну свободу дій, зокрема в сфері маркетингу. Розроблення нових видів продукції централізоване, тому дублювання зусиль практично зведене до мінімуму. Завершені розробки керівництво компанії пропонує до впровадження своїм підрозділам і може вимагати від них проведення досліджень у. Однак керівництво не наполягає на просуванні нової продукції на ринок, якщо керівники підрозділів не вважають її перспективною. У випадку, коли продукція виходить на ринок, керівники на місцях самостійно адаптують її до місцевого ринку. Наприклад, один з "ходових" товарів "Нестле" — розчинна кава марки "Нестле" — має склад і колір, які є індивідуальними для кожної країни
Розширення компанії "Нестле" здебільшого відбувається за рахунок придбання інших фірм. Її керівництво вважає, що доцільніше виходити на високо конкурентний ринок шляхом придбання фірм, які вже функціонують на ньому, і вкладення в них необхідних коштів, ніж організовувати нові підрозділи. Дуже часто продукція та територіальне розміщення цих фірм не відповідають структурі "Нестле". Наприклад, після придбання фірми "Штоуф Фудз". "Нестле" вперше стала власником готелів. Фірма "Штоуф Фудз" була високорентабельною, а керівництву "Нестле" бракувало досвіду в готельному бізнесі, тому на рівень філіалу було передано право приймати значно більше рішень, ніж звичайно. Інший приклад — придбання компанією "Нестле" майже за 4 млрд. дол. англійської фірми "Роунтарі" —•виробника батончиків "Кіті-Кет" та інших
Кошторис витрат, складений на рівні окремих країн, є основним засобом забезпечення порядку, при якому,. кожний регіональний підрозділ виконує свої функції у загальній діяльності компанії. Кошторис складають на рік, ревізують щоквартально, а затверджують у Швейцарії. Звіти про виконання плану надходять у штаб-квартиру щомісячно, де їх порівнюють з планами на поточний рік і звітами за попередній рік. Керівник відділу збуту кожного філіалу аргументувати причини відхилень фактичних даних від запланованих. Ще одна з функцій штаб-квартири - подавати потрібну інформацію щодо успіхів, невдач і обсягу продажу окремих видів продукції
Завдання:
Організаційна структура якого типу притаманна корпорації "Нестле"? Зобразіть її схематично. Які переваги та недоліки організаційної структури такого типу?
Які особливості організаційних структур управління українських кондитерських компаній ("А.В.К.", "Roshen", "Світоч")? Які переваги та недоліки централізації управління?
Які з перелічених нижче чинників сприяють централізації управління в компанії: подібні умови роботи на місцях і в центрі; зосередження у філіалах великих груп фахівців, які мають значний досвід роботи; однорідність продукції компанії; чітко налагоджений зворотний зв'язок між центром і філіалами?
Оцініть той факт, що в "Нестле" прийняття рішень з маркетингу децентралізоване, а з фінансів — централізоване