Зразок роботи
РОЗДІЛ 1
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ФІНАНСОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ПРОЕКТУ
Сутність якості проекту
Серед науковців побутує думка про те, що ХХІ століття буде століттям якості, якості у всіх її проявах – якості продукції і послуг, якості праці, якості навколишнього середовища і, в цілому, якості життя.
Розбудова України як правової демократичної держави вимагає радикальної зміни пріоритетів у державній діяльності і принципів та форм відносин між владою і громадянами. На сьогоднішній день держава не управляє суспільством, а надає йому послуги, а відтак головне завдання сучасної держави полягає саме в наданні громадянам якісних адміністративних послуг.
Однією з ключових функцій управління проектом поряд з такими, як управління вартістю і часом, є управління якістю проекту.
Якість - це цілісна сукупність характеристик об'єкта, що відносяться до його здатності задовольняти встановлені або передбачувані потреби [2].
Поняття «якість» має досить багато визначень. Узагальнені уявлення про поняття «якість» представлено у таблиці 1.1.
Завдання забезпечення якості проекту на належному рівні актуальне на всіх фазах його життєвого циклу. На кожній з них існують певні специфічні методи забезпечення.
Таблиця 1.1
Тлумачення сутності поняття «якість»
Автор
Зміст поняття «якість»
Аристотель (ІІІ ст.до н.е.)
Розходження між оцінками предметів; диференціалізація за ознакою «гарний-поганий»
Китайська версія/ Давній Китай (I-II ст. до н.е.)
Ієрогліф, який позначає якість, складається з двох елементів – «рівновага» і «гроші» (якість = рівновага + гроші), отже, якість тотожна поняттю «висококласний», «дорогий».
Гегель (ХІХ ст.)
Якість, перш за все, тотожна з буттям визначеність/певність, щось перестає бути тим, чим воно є, коли втрачає свою якість.
В. Шухарт (1931 р.)
Якість має два аспекти: об’єктивні фізичні характеристики і суб’єктивні оцінки (наскільки річ «гарна»).
К. Ісікава (1950 р.)
Якість – властивість, яка реально задовольняє споживача.
Дж. Джуран (1979 р.)
Якість має два аспекти: - придатність для використання (відповідність призначенню); - суб’єктивна оцінка – ступінь задоволення споживача (для реалізації якості виробник повинен знати вимоги споживача і зробити свою продукцію такою, щоб вона задовольняла ці потреби).
Державний стандарт ДСТУ 15467-79
Якість продукції – сукупність властивостей продукції, які обумовлюють її придатність задовольняти певні потреби відповідно до її призначення.
Міжнародний стандарт ISO 8402-86
Якість – сукупність властивостей і характеристик продукції або послуги, що додають їм здатність задовольняти обумовлені чи передбачувані потреби.
Американський інститут стандартів та американське товариство якості (90-ті рр.ХХ ст.)
Якість – загальна кількість особливостей і характеристик продукту або послуги, яка поширюється на його здатність задовольняти певні потреби.
Міжнародний стан- дарт ISO 8402-94
Якість – сукупність характеристик об’єкта, що стосується його спроможності задовольняти встановлені й передбачувані потреби.
Новий тлумачний словник української мови (1998 р.)
Якість: Внутрішня визначеність предмета, яка становить специфіку, що відрізняє його від усіх інших. Ступінь вартості, цінності, придатності чого-небудь для його використання за призначенням; добротність. Та чи інша характерна ознака, властивість, риса кого-, чого-небудь.
Продовження табл.1.1
Міжнародний стандарт ISO 9001- 2000/2008 ДСТУ ISO 9001- 2001/2009
Ступінь, з яким сукупність власних характеристик задовольняє вимоги.
Генеральний секретар ЄОЯ Бертран Де Норей (2000 р.)
Якість – це більш ніж сертифікація, стандарти виконання правил. Це поняття про удосконалення, про те, як зробити світ кращим і як впровадити удосконалення в життя.
Власне визначення
Якість – це сукупність властивостей і характеристик продукту або послуги, що відповідають основним стандартам і правилам, а також найкраще задовольняє потреби споживача.
Джерело: побудовано автором на основі [6, 7, 8, 9, 10, 11, 12]
Управління якістю проекту ґрунтується на таких основних принципах (рис. 1.1):
Рис. 1.1 Принципи управління якістю проекту
Виходячи з формулювань, наданих у стандарті ISO 9001-2005 «Система управління якістю. Основні положення та словник термінів» на рис. 1.2 представлено аналіз терміна «якість».
Рис. 1.2 Сучасне розуміння категорії «якість»