Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми дослідження. Господарська діяльність підприємств в умовах ринкової економіки перебуває під дією різноманітних чинників, головним з яких є дія конкуренції. Саме зростання чисельності виробників та насичення ринку різноманітними продуктами вимагає від товаровиробників пошуку шляхів убезпечення своєї діяльності від ринкових ризиків, тобто пошуку способів підтримання стабільного попиту на товари, що виготовляються. Однією із провідних дій у даному напрямі є формування та забезпечення підприємству стабільних конкурентних переваг, оскільки від них найбільшою мірою залежатиме зацікавленість споживачів, а, отже, і обсяги збуту продукції підприємства. Таким чином, питання сутності та формування конкурентних переваг на підприємствах на сьогодні набувають особливої актуальності і потребують глибокого дослідження.
Конкурентоспроможність підприємств формується на базі конкурентних переваг, які у класичному менеджменті визначаються як виражена особливість або компетентність, що дозволяє залучати й зберігати клієнтів. Формування конкурентних переваг підприємств на ринку є першочерговою умовою підвищення економічної і соціальної стабільності економіки. Швидке оновлення суспільних відносин, яке відбувається на етапі переходу до ринку в Україні, обумовлює глибокі і масштабні зміни як економічної системи в цілому, так і всіх її структурних елементів окремо. Цим і обумовлюється актуальність та важливість обраної теми дослідження.
Створення конкурентних переваг є метою стратегічного управління підприємством, визначальним чинником підвищення його конкурентоспроможності. Для цього вітчизняним підприємствам як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринку, необхідні ефективні інструменти стратегічного управління, що використовуються у процесі формування науково обґрунтованої стратегії досягнення конкурентних переваг. Її розробка з урахуванням специфіки діяльності та чинників забезпечення конкурентних переваг на підприємствах молокопереробно галузі викликає потребу в системному обґрунтуванні вибору і визначенні механізму її формування.
Теоретичні питання сутності та формування конкурентних переваг підприємств розглядалися в роботах багатьох видатних економістів, зокрема, М. Портера, Ж.-Ж. Ламбена, Ф. Котлера, П. Дойля та ін. На сьогодні дослідженню питань суті та джерел формування конкурентних переваг підприємств присвячені праці Р. А. Фатхутдинова, А. Ю. Юданова,
В. Д. Нємцова, Л. Є. Довгаля, О. В. Зозульова, І. З. Должанського та ін.
З огляду на вищевказане, метою дипломної роботи є дослідження теоретичних та методичних засад управління системою конкурентних переваг підприємства, а також розробка заходів щодо підвищення її ефективності.
Відповідно до цільової спрямованості дипломної роботи передбачено послідовне вирішення таких завдань:
визначити сутність і зміст конкурентних переваг у діяльності підприємства;
дослідити види та джерела формування конкурентних переваг;
висвітлити методику визначення конкурентної переваги підприємства;
провести діагностику підприємства як основи виявлення конкурентних переваг;
здійснити аналіз середовища впливу на конкурентні переваги підприємства;
визначити конкурентні переваги досліджуваного підприємства;
розробити шляхи підвищення ефективності управління системою конкурентних переваг підприємства.
Об’єктом дослідження є процес управління системою конкурентних переваг підприємства.
Предметом дослідження є сукупність теоретичних, методичних та прикладних засад управління системою конкурентних переваг підприємства.
Об’єктом, на матеріалах якого виконувалось дослідження є товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) «Богодухівський молокозавод», що знаходиться у м. Богодухів Харківської області.
Інформаційною базою дипломної роботи є законодавчі і нормативні документи, що регламентують діяльність суб'єктів господарювання в Україні, офіційні статистичні матеріали, праці вітчизняних та закордонних авторів, матеріали преси та фактичні дані діяльності досліджуваного підприємства.
Методологічною основою дослідження є положення сучасної економічної теорії, отримані результати досліджень вітчизняних та зарубіжних учених з проблем економіки й управління конкурентними перевагами підприємств на ринку. Для вирішення поставлених завдань використані наступні методи: діалектичний метод дослідження процесів і явищ у їх взаємозв’язку й розвитку, системно-структурний аналіз (при дослідженні загальноприйнятих засад та при систематизації методичних підходів щодо управління конкурентними перевагами підприємств на ринку), статистичний та графічний методи.
Практичне значення отриманих результатів дипломної роботи полягає у можливості їх застосування на підприємствах з метою управління системою конкурентних переваг.