Зразок роботи
ВСТУП
Сік є одним із найпопулярніших напоїв у світі. Він є джерелом вітамінів, мінералів та інших корисних речовин, що робить його популярним як серед дітей, так і серед дорослих. Світовий ринок соків є досить великим і динамічним. За даними Міжнародної торгової організації, у 2022 році обсяги світового експорту соків становили $16,2 мільярдів.
Так як я розглядаю сік як світовий продукт, треба одразу дати визначення, аби розуміти що це. Сік - це рідкий продукт, що отримується з фруктів, овочів або інших їстівних рослин шляхом їх механічної обробки.
Сік займав у 2021 році 264 місце серед найбільш продаваних продуктів у світі із загальною торгівлею на 15,4 мільярда доларів. У 2022 році загальна торгівля продуктом зросла до 16,2 мільярдів доларів і займає приблизно 0,073% від світової торгівлі.
Україна є переважно аграрною країною, вона має давні традиції землеробства і займає одне з перших місць у світі за виробництвом багатьох сільськогосподарських культур. Тому виробництво соку може бути перспективним у подальшому розвитку сільськогосподарського комплексу, але це питання я розгляну пізніше.
Актуальність теми зумовлена існуванням економічних передумов на українських підприємствах щодо можливості завоювання зовнішніх ринків соку. Ось деякі конкретні аспекти актуальності курсової роботи:
1) Зростаючий попит на овочевий та фруктовий сік у світі. Очікується, що у найближчі роки попит на цей продукт буде зростати. Це пов'язано з підвищенням рівня усвідомлення населення про важливість здоров'я та здорового харчування.
2) Співпраця України з країнами Європи. Європейський Союз є основним ринком збуту для українського соку. Тому підготовка зовнішньоторговельних угод з експорту соку з країнами Європи є особливо актуальною.
3) Необхідність захисту інтересів українських виробників соку. Підготовка зовнішньоторговельних угод з експорту соку повинна враховувати інтереси українських виробників. Це допоможе їм захистити свій бізнес від недобросовісної конкуренції та інших негативних факторів.
Мета дослідження - вивчення теоретичних та практичних аспектів підготовки зовнішньоторговельної угоди з експорту соку.
Об’єкт дослідження – ринок соку.
Предмет дослідження - зовнішньоторговельний контракт по експорту соку.
При написанні даної курсової роботи використовувалися загально-наукові та емпіричні методи дослідження, зокрема, порівняльного, аналітичного, причинно-наслідкового, системного аналізу.
Теоретичною базою дослідження є праці вітчизняних та зарубіжних науковців з питань міжнародної торгівлі, зовнішньоекономічних відносин, зовнішньоторговельних угод, а також данні міжнародних організацій.
Практична значимість дослідження полягає у тому, що його результати можуть бути використані для підготовки зовнішньоторговельних угод з експорту соку.
1. АНАЛІТИЧНА МАРКЕТИНГОВА ОЦІНКА РИНКУ СОКУ
1.1. Аналіз світового ринку соку
Аналізуючи світовий ринок соку, треба для початку дати коротку, базову інформацію про продукт, це допоможе нам зрозуміти ринок і причини його популярності.
Сік – це продукт, який отримують з фруктів, овочів або інших рослинних продуктів шляхом їхнього подрібнення, віджимання і фільтрації. Сік є цінним джерелом вітамінів, мінералів і інших корисних речовин. Він може бути свіжоприготовленим або консервованим. Сік є невибагливою культурою, оскільки його можна виготовляти з різних рослинних продуктів, які ростуть в різних кліматичних зонах. Сік також не є вибагливим до ґрунту, оскільки його можна виготовляти з фруктів, овочів і інших рослинних продуктів, які ростуть на різних типах ґрунту. Отже головні переваги:
1) Невибагливість. Навіть якщо ґрунти є слабо родючими, можна використати іншу сировину для соку. Немає якогось стандарту для смаків соку, тому можна використовувати різну сировину, як вибагливу так і невибагливу до ґрунтів, погоди, вологості, тощо.
2) Корисність. Сік є цінним джерелом вітамінів, мінералів і інших корисних речовин. Тому на хвилі популярності здорового способу життя, продукт має досить високий попит серед продуктів харчування.
3) Продукт є нескладним в виготовлені. Нажаль, я не змогла знайти рейтинг за 2022 рік, але за 2021 фруктовий сік займає 823 місце в рейтингу складності продукту з 1200(чим вище місце тим простіше виготовлювати продукт або добувати сировину).
Перш ніж говорити про світові об’єми експорту, імпорту та виготовлення соку, треба зазначити які є найпопулярнішими смаками соку, аби визначити головних постачальників на світовій арені. В січні традиційно проводять тиждень соку, тому в цей місяць 2018 року організація Ask Your Target Market провела опитування щодо смакових вподобань людей. Треба зауважити, що так, опитування за 2018 рік і назвати його дуже актуальним неможна, але це найкращий варіант з усіх, є опитування новіші але там мала вибірка, яка сконцентрована на 1 континенті чи країни, такі опитування не підходять адже через традиції та культуру не вдасться екстраполювати данні на весь світ.
Отже, загалом респонденти, здається, віддають перевагу апельсиновому соку над більшістю інших сортів; 57% респондентів назвали апельсиновий сік одним із своїх улюблених смаків. 37% насолоджуються яблучним соком. 28% люблять журавлину. 27% віддають перевагу винограду. 15% як грейпфрут. 14% люблять помідори. 5% люблять різні сорти зеленого соку. А 6% назвали інші улюблені смаки, такі як чорниця, манго, ананас і змішані смаки(треба зазначити що респонденти мали змогу дати одразу декілька відповідей).
Графік 1.1.1
Виходячи з цього можна проаналізувати головних постачальників сировини на ринок соків і взагалі кожен ринок соку окремо, зробимо це на прикладі 2 найпопулярніших.
У 2021 році апельсиновий сік, був 1031-м найбільш продаваним продуктом у світі із загальним обсягом торгівлі в 3,27 мільярда доларів. У період з 2020 по 2021 рік експорт апельсинового соку, зріс на 14,5%, з 2,85 млрд доларів США до 3,27 млрд доларів США і займає 0,016% від загальної світової торгівлі.
Таблиця 1.1.2
Експорт 2021 Імпорт 2021
Бразилія 1,25 млрд. доларів Бельгія 478 млн. доларів
Нідерланди 511 млн. доларів Нідерланди 457 млн. доларів
Німеччина 259 млн. доларів США 362 млн. доларів
Бельгія 233 млн. доларів Франція 312 млн. доларів
Іспанія 198 млн. доларів Великобританія 284 млн. доларів
Загальна структура експорту та імпорту відповідно:
Рисунок 1.1.3 та 1.1.4
Щодо яблучного соку, на основі якого я і планую створити контракт. У 2021 році яблучний сік був 1267-м найбільш продаваним продуктом у світі із загальною торгівлею на 2,43 мільярда доларів. У період з 2020 по 2021 рік експорт яблучного соку, зріс на 15,7%, з 2,1 млрд доларів до 2,43 млрд доларів. Торгівля становить 0,012% від загальної світової торгівлі.
Таблиця 1.1.5
Експорт 2021 Імпорт 2021
Китай 440 млн. доларів США 523 млн. доларів
Польща 391 млн. доларів Німеччина 275 млн. доларів
Туреччина 287 млн. доларів Великобританія 186 млн. доларів
Німеччина 177 млн. доларів Нідерланди 149 млн. доларів
Іспанія 127 млн. доларів Франція 127 млн. доларів
Загальна структура експорту та імпорту відповідно:
Рисунок 1.1.6 та 1.1.7
Якщо говорити про сік в цілому то можна побачити дещо схожу картину з попередніми соками з яблук та апельсинів. За даними Міжнародного торгового центру, обсяги світового експорту соків 2018 року становили $16,2 млрд, 2019 року – $14,9 млрд, 2020 року – $14,0 млрд, 2021 року – $15,6 млрд, 2022 року – $16,2 млрд.
Табл. 1.1.8
Експорт 2021 Імпорт 2021
Бразилія 2,08 млрд. доларів США 2,49 млрд. доларів
Нідерланди 1,54 млрд. доларів Нідерланди 1,32 млрд. доларів
Іспанія 980 млн. доларів Німеччина 1,25 млрд. доларів
Німеччина 904 млн. доларів Франція 1,02 млрд. доларів
Польща 784 млн. доларів Бельгія 865 млн. доларів
Загальна структура експорту та імпорту відповідно:
Рисунок 1.1.9 та 1.1.10
Щодо основних виробників. США є найбільшим виробником соку у світі, виробляючи понад 10 мільярдів літрів соку щороку. Бразилія є другим за величиною виробником соку, виробляючи понад 7 мільярдів літрів соку щороку. Китай є третім за величиною виробником соку, виробляючи понад 5 мільярдів літрів соку щороку. Італія є четвертим за величиною виробником соку, виробляючи понад 4 мільярди літрів соку щороку. Індія є п'ятим за величиною виробником соку, виробляючи понад 3 мільярди літрів соку щороку. Світове виробництво соку зростає завдяки зростаючому попиту на здорове харчування та зручність. Очікується, що цей тренд продовжуватиметься у найближчі роки.
Coca-Cola є найбільшою компанією з виробництва соку у світі, виробляючи понад 3 мільярди літрів соку щороку. PepsiCo є другою за величиною компанією з виробництва соку, виробляючи понад 2 мільярди літрів соку щороку. The Kraft Heinz Company є третьою за величиною компанією з виробництва соку, виробляючи понад 1 мільярд літрів соку щороку. Nestlé є четвертою за величиною компанією з виробництва соку, виробляючи понад 0,7 мільярда літрів соку щороку. Dr Pepper Snapple Group є п'ятою за величиною компанією з виробництва соку, виробляючи понад 0,6 мільярда літрів соку щороку. Ці компанії виробляють широкий спектр соків, включаючи апельсиновий, яблучний, грейпфрутовий, томатний, ананасовий, виноградний, лимонний, персиковий, полуничний та малиновий. Вони продають свої продукти по всьому світу.
Основні тенденції на світовому ринку соку:
1) Роздратування через підвищення рівня цін на сік. Стрімке зростання цін на фрукти та овочі через екстремальні погодні умови, такі як літня спека у Великій Британії 2022 року, посухи в Бразилії та урагани в США, спричинили помітне зростання середньої ціни за літр соку. Більше третини споживачів обирають дешевші варіанти, що допомагає власним торговим маркам збільшити частку на ринку соків.
2) Збільшення частки соку з додаванням води. Це є економічно ефективним способом зниження цін, а також усунення проблем щодо вмісту цукру. У новій лінійці «Waterbomb What a Juice Light» на упаковці пляшки зазначено, що напій підвищений вміст води та лише 150 калорій на пляшку. Щоб вирішити питання про співвідношення ціни та якості, бренди можуть позиціонувати додавання води як спосіб підвищити зволоження. Щоб ще більше збільшити привабливість, додаткова вода може бути мінеральною або містити електроліти.
3) Розвиток ринку органічних соків. Органічні соки виготовляються з екологічно чистої сировини, вирощеної без використання пестицидів і хімічних добрив. Цей сегмент ринку активно розвивається, оскільки споживачі все більше усвідомлюють важливість здоров'я і захисту навколишнього середовища.
4) Відмова від використання неекологічних упаковок. Бренди проявили креативність у просуванні екологічної програми, як-от Don Simon, який перепакував свої соки, щоб підкреслити ціль бренду щодо потрійного нуля: мати нуль відходів, нульові викиди забруднюючих речовин
1.2 Аналіз українського ринку соку
Україна минулого року експортувала 127 тис. тон соків, де 97% припало на яблучний концентрат. З цим показником країна посіла торік 18 місце серед найбільших країн-експортерів. За перший квартал 2023 року Україна поставила на зовнішні ринки всього 29 тис. тон соків на суму понад $48 млн, причому 85% вартості забезпечили продажі до США, Польщі та Австрії. При збереженні цієї умовно стабільної ситуації можна сподіватися на повторення торішніх обсягів їхнього експорту. Нижче наведено графік з доходом від різних видів соків в Україні з прогнозом щодо продажів на майбутнє. Треба уточнити, що прогноз врахував і зміну курсу валют і війну РФ проти України.
Графік 1.2.1
Подібний графік є щодо виробництва соку:
Графік 1.2.2
Щодо вживання соку українцями, то тут, нажаль, немає чим похизуватися. Середньостатистичний українець споживає 8 літрів соку на рік, що по європейським міркам дуже мало, адже там вживають десь від 15-20 літрів в залежності від країни. Це через те, що фінансовий стан середньостатистичного українця менше ніж у європейця.
Найбільшу частку в загальному обсязі продажу в Україні сьогодні займають: томатний сік (21%), апельсиновий сік (17%), нектар "Мультивітамін" (15%) та по 12% належить сокам "Яблуко" та "Виноград". Видно, що Українці мають, більш менш такі ж смакові вподобання що і решта світу, за виключенням томатного соку, який українські споживачі обирають через культурні особливості.
Війна сильно змінила внутрішній ринок України. До 2021 року ринок України був більш менш стабільним, провідними компаніями були Sandora та Садочок, які займали понад 50% ринку. Все інше займали різні національні виробники. Але після 24 лютого все сильно змінилося, після повномасштабного вторгнення бренд Sandora вимушений був залишити ринок. Долю продажів, яку займала Sandora, у 2022 році почали займати інші національні виробники соків. А також на ринку з’явились нові гравці – імпортні бренди соків, які почали завозити продуктові мережі.
Графік 1.2.3
У першій половині 2023 року Sandora, яка на той час вже відновила своє виробництво, з лідера перетворилась на гравця, що займає лише невелику частку ринку. Соки цього бренду були слабо представлені на полицях супермаркетів, а інші гравці продовжували поглинати його долю продажів.
Виробництво соків в Україні зосереджено в основному в південних і центральних областях країни. Це пов'язано з сприятливими кліматичними умовами для вирощування фруктів і овочів, а також з наявністю розвиненої інфраструктури для переробки сільськогосподарської продукції.
Миколаївська область є лідером у виробництві соків в Україні. Тут розташовані два виробничі комплекси компанії «Сандора», яка є найбільшим виробником соків в Україні. Компанія «Сандора» виробляє широкий асортимент соків, включаючи соки, нектари, коктейлі та напої з фруктів і овочів.
Друга за величиною область-виробник соків в Україні – це Херсонська область. Тут розташовані два виробничі комплекси компанії «Сандора», а також виробничі потужності компанії «Агропрогрес». Компанія «Агропрогрес» виробляє соки під брендом «Сік».
Київська область є третьою за величиною областю-виробником соків в Україні. Тут розташовані виробничі потужності компаній «Вімм-Білль-Данн», «Оболонь», «Фруктовий Світ» та інших.
Також треба відмітити Одеську, Запорізьку, Дніпропетровську, Полтавську, Черкаську, Харківську області.
Найбільшими компаніями з виготовлення соків в Україні є:
PepsiCo(Sandora) - компанія виробляє широкий асортимент соків і нектарів з фруктів, овочів, а також ягід. Sandora має власні виробничі потужності в Україні, а також до війни займала найбільшу частку ринку.
Vitmark(Jaffa, Соковита, Чудо-Чадо, Наш сік) - компанія спеціалізується на виробництві соків і нектарів з фруктів, овочів, а також дитячого харчування. Vitmark має власні виробничі потужності в Одесі та є одним з найбільших виробників дитячого харчування в Україні.
Т.В. Fruit (ТМ Galicia, ТМ Filvarok) - спеціалізується на виробництві соків, нектарів, пектину та інших харчових продуктів.
Coca-Cola (ТМ Rich, Rich Kids, «Добрий») - виробляє широкий асортимент соків і нектарів під власними торговими марками Galicia, Fruit of the World, Sanfrutto та ін.
Проаналізувавши ринок соків в України я змогла виокремити сильні та слабкі сторони. Спочатку про сильні сторони:
1) До Covid-19 та війни ми бачили ріст виробництва соку в Україні. І навіть вже в 2023-му році ми можемо побачити збільшення обсягів виробництва. Ринок соку росте в Україні через культурні географічні особливості, а також розвинутий агропромисловий комплекс.
2) Наявність сировини. Україна є одним з найбільших виробників фруктів і овочів у Європі. Це забезпечує вітчизняних виробників соків доступом до високоякісної сировини за конкурентними цінами.
3) Сильна конкуренція, відсутність монополій. На ринку України присутні безліч компаній як національних, так і іноземних. Це робить ринок висококонкурентним, що грає на руку українським споживачам. В боротьбі за споживачів компанії часто покращують якість продукту і зменшують ціну.
Слабкі сторони:
1) Низький рівень споживання. Середньостатистичний українець споживає лише 8 літрів соків на рік, що значно менше, ніж у більшості розвинених країн. Це пов’язано з низьким рівнем доходів населення та недостатньою інформованістю про користь соків для здоров’я.
2) Нестабільна економічна ситуація. Війна зробила значно складнішим залучати іноземні інвестиції, більш того, багато інвесторів втратили кошти через війну на найродючиших територіях України.