Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю аналізу зовнішньоекономічної діяльності підприємств з метою визначення впливу зовнішньоекономічної діяльності на показники їх фінансово-господарської діяльності та оцінки перспектив розвитку. Розвиток зовнішньоекономічної діяльності українських підприємств та зовнішньоекономічні зв’язки є важливою складовою розвитку економіки та господарської діяльності всієї країни. Зовнішньоекономічна діяльність країни відповідає за поліпшення платіжного балансу і є важливим джерелом доходів бюджету. Підприємства країни здійснюють основну зовнішньоекономічну діяльність (експорт та імпорт). Таким чином вони не тільки підвищують інтегрованість внутрішнього ринку, але й допомагають країні продемонструвати свій експортний та економічний потенціал на світовому ринку
Науковим дослідженням формування організації та механізму управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств займаються вчені країни та зарубіжжя: Багрової І.В., Балабанова
І.Т., Батченко Л.В., Васюренка В.О., Вовк С.В., Гофмана Н.Ф., Дем’яненко А.Г., Кредісова О.І., Кузьміна О.Є., Михайлової Л.І., Нижника В.М., Пузирьова П.В, Рєдіна Н.І., Шкурупія О.В., Яковлєва А.І. та ін.
Суттєві надбання при дослідженнях проблем аналізу і оцінки ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємства мають такі вітчизняні та закордонні вчені, як: Анісімова О.М., Гринкевич С.С., Дем’яненко А.Г., Дідківський М.І., Дроздова Г.М., Єрохіна Є.А., Пузирьова П.В, Миролюбова Т.В., Яковлєв А.І., Янковський Н.А.
Підприємства є особливими учасниками зовнішньоекономічних зв’язків, масштаби яких у більшості випадків залежать саме від зовнішньої торгівлі із суб’єктами господарювання інших країн. Багато різних факторів впливають на ефективність бізнесу. Від її інтенсивності, спрямованості та тривалості значною мірою залежить кінцевий результат діяльності підприємства: обсяги виробництва та реалізації продукції, собівартість, прибуток, рівень рентабельності, фінансова стійкість. Розвиток конкуренції призводить до необхідності підвищення ефективності діяльності підприємств, важливою частиною якої є вдосконалення зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Ефективність зовнішньоекономічної діяльності на мікрорівні повинна встановлюватися на основі адаптації підприємств до вимог міжнародного ринку.
Для ефективного виходу на зовнішні ринки в будь-якій сфері підприємства повинні володіти практичними та теоретичними знаннями в управлінні та здійсненні зовнішньоекономічної діяльності, повинні керувати своїм маркетингом і через це інвестувати, впроваджувати інновації, виробляти та продавати Виявляти та комплексно використовувати поточні та майбутні ринкові можливості, які існують. Необхідно усвідомлювати, що впровадження такого виду діяльності, як «Управління зовнішньоекономічним розвитком» на підприємствах, спрямоване на прийняття економічно обґрунтованих рішень щодо управління проектами та шляхом ефективної реалізації вивести підприємство на нові та кращі ринкові позиції, підвищити попит на товар покращує його фінансове становище і відповідно збільшує сегмент доходу.
Сьогодні українська економіка переживає безпрецедентний за всю її історію шок. Повномасштабне військове вторгнення в сусідні країни завдало потужного удару по кожній ланці нашої економічної системи. Зменшився випуск основних видів продукції, особливо тих, що складають основу експортного потенціалу України. Крім того, були заблоковані порти, тому зовнішня торгівля становила переважну більшість. У регіоні руйнується транспортно-логістична, соціальна, маркетингова та інженерна інфраструктури. Підприємства не можуть здійснювати зовнішньоекономічну діяльність. Відтік людей за кордон, деякі на захід країни, тимчасово позбавив сотні тисяч, якщо не мільйони, активного економічного життя.
В умовах воєнного стану учасники української зовнішньоекономічної діяльності опинилися в досить складній ситуації, яка потребує застосування спеціальних правових можливостей вирішення договірних спорів. Особливо гостро ця проблема стоїть у частині виконання зобов’язань та матеріально-технічного забезпечення. Питання логістики стали серйозною проблемою для більшості компаній, як експортерів, так і імпортерів. Бізнесу довелося швидко перебудовувати процеси, щоб забезпечити закупівлю товарів, сировини чи комплектуючих або, навпаки, доставку власної продукції за кордон. З окупацією та блокадою українських морських портів, порушенням авіасполучення та розривом торговельних відносин з агресорами (Російською Федерацією та Білоруссю) західний кордон України став основними воротами у світ.
Метою даного дослідження є вироблення рекомендацій щодо вдосконалення управління зовнішньоекономічною діяльністю промислових підприємств. Для досягнення поставленої мети визначено такі завдання:
- вивчення сутності та загальноекономічної характеристики зовнішньоекономічної діяльності;
- Визначення основних принципів управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств;
- Проаналізувати механізм зовнішньоекономічного управління реальність;
- характеристика загальноекономічного стану підприємства «Автомотори»;
- аналіз зовнішньоекономічної діяльності підприємств ДП "Автомоторс";
- Визначення ефективності управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства ДП «Автомоторс»;
Методи та засоби дослідження. У процесі виконання досліджень використано методи аналізу, синтезу, групування, індексний, графічний, індукції та дедукції методи узагальнення результатів дослідження тощо. У процесі підготовки роботи використовувались методи дослідження, що базуються на загальнонаукових та емпіричних прийомах економічної науки. Тому в процесі оцінки умов та результатів зовнішньоекономічної діяльності підприємств були використані економіко-статистичний метод та метод абстрагування, методи систематизації та узагальнення.
- Оцінка можливості страхування ризиків у зовнішньоекономічній діяльності підприємств ДП «Автомоторс»;
- Дослідити фактори, що впливають на процес управління Зовнішньоекономічна діяльність підприємств ДП «Автомоторс»;
- Презентація стратегії підприємства «Автомоторс» щодо виходу на нові ринки збуту.
Об’єктом дослідження є процес управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств. Предметом дослідження є теоретико-методологічні засади підвищення та забезпечення ефективності зовнішньоекономічної діяльності підприємств.
Інформаційною базою дослідження є внутрішня інформація підприємств, законодавчі та нормативні акти зовнішньоекономічної діяльності, праці вітчизняних і зарубіжних вчених, наукові публікації в журналах, статистичні дані, довідкові матеріали тощо. Наукова новизна та практична значущість отриманих результатів полягає у визначенні детермінант вибору форми організації зовнішньоекономічної діяльності, раціональності організаційної структури господарської діяльності підприємств, ідентифікації результатів і проблем. Зовнішньоекономічна діяльність підприємств, удосконалення системи господарсько-господарської діяльності підприємств за допомогою визначених пріоритетних засобів має здійснюватися на рівні держави та підприємства.
Практичне значення отриманих результатів полягає у вивченні механізму управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємств, тобто комплексу цілей управління на зовнішніх ринках, критеріїв їх досягнення та методів впливу на ресурси підприємства, ТОЩО Механізм має повною мірою характеризувати виробничо-господарську діяльність підприємств, особливо короткострокові та віддалені результати зовнішньоекономічної діяльності.