Зразок роботи
Аналіз системи управління підприємством ДП МА «Бориспіль»
Основою управління ДП МА «Бориспіль» є організаційна структура, яку наочно відображено у Додатку Б. Зі структури видно, що на підприємстві встановлені лінійно-функціональні зв’язки. загалом можемо говорити про те, що за період 2019-2021 років у структуру вносилося безліч змін, що можна підтвердити зміною чисельністю працівників. Й не зважаючи на негативний момент скорочення персоналу, компанії вдалося завдяки таким діям налагодити бізнес-процеси та змінити підходи до управління.
Протягом 2021 року вiдбулися змiни у складi управлiнського персоналу та коригування органiзацiйної структури ДП МА «Бориспiль», при цьому функцiональне призначення основних пiдроздiлiв не змiнилось, а зміни призвели до оптимізації робочого часу та кращого управління процесами. На балансi ДП МА «Бориспiль» знаходиться вiдокремлений структурний пiдроздiл Пансiонат «Полiт», що має статус філії [33].
ДП МА «Бориспіль» є державним комерцiйним пiдприємством цивiльної авiацiї, яке засноване на державнiй власностi та входить до сфери управлiння Мiнiстерства iнфраструктури України (далi – Уповноважений орган управлiння). Уповноважений орган управлiння затверджує Статут аеропорту, призначає та звiльняє Генерального директора, погоджує призначення головного бухгалтера. За погодженням Уповноваженого органу управлiння [27].
Управління ДП МА «Бориспіль» покладено перш за все на Генерального Директора. Повноваження та обов'язки Генерального директора ДП МА «Бориспіль» передбачають [27]:
1. Здiйснення поточного (оперативного) керiвництва Пiдприємством, органiзацiя його виробничо-господарської, соцiально-побутової дiяльностi, забезпечення виконання завдань Пiдприємства, передбачених законодавством, Статутом Пiдприємства та контрактом Керiвника.
2. Забезпечення складання в установленому порядку рiчного з поквартальною розбивкою фiнансового плану Пiдприємства на кожний наступний рiк i подання його для затвердження Уповноваженому органу управлiння.
3. Подання в установленому порядку Уповноваженому органу управлiння квартальної та рiчної звiтностi Пiдприємства, а також квартального та рiчного звiтiв про виконання фiнансового плану Пiдприємства разом з пояснювальною запискою щодо результатiв дiяльностi.
4. Забезпечення виконання затвердженого рiчного з поквартальною розбивкою фiнансового плану Пiдприємства.
5. Забезпечення виконання показникiв фiнансового плану та показникiв ефективностi використання державного майна i прибутку, майнового стану Пiдприємства.
Таким чином, можемо зробити висновок, що такі функції системи управління, як контроль, планування та звітування за виконання планів безпосередньо покладені на Генерального директора ДП МА «Бориспіль», який може делегувати певні обов’язки щодо їх виконання своїм підлеглим. Зокрема, складанням фінансових планів на наступний рік з визначенням прийнятного рівня доходів та витрат покладено на фінансову службу.
Повноваження головного бухгалтера: здiйснює органiзацiю бухгалтерського облiку господарсько-фiнансової дiяльностi та контроль за ощадливим використанням матерiальних, трудових i фiнансових ресурсiв, схороннiстю власностi пiдприємства. Формує вiдповiдно до законодавства про бухгалтерський облiк облiкову полiтику виходячи зi структури й особливостей дiяльностi пiдприємства, необхiдностi забезпечення його фiнансової стiйкостi. Забезпечує складання балансу й оперативних зведених звiтiв про доходи i витрати коштiв, про використання бюджету, iншої бухгалтерської i статистичної звiтностi, подання їх у встановленому порядку у вiдповiднi органи [27].
На разі для ефективного управління в аеропорті використовуються дві основні системи управління [27]:
1. ІСМ – інтегрована система менеджменту. Система охоплює діяльність структурних підрозділів, які прямо або побічно впливають на якість надання послуг та мають вплив на навколишнє природне середовище Впровадження та підтримка функціонування ІСМ у відповідності з міжнародними стандартами ISO 9001:2008 та ISO 14001:2011 є стратегічним рішенням вищого керівництва підприємства. Встановлені в рамках ІСМ документовані положення є обов'язковими для виконання всіма співробітниками ДП МА «Бориспіль», які працюють в структурних підрозділах, на які поширюються вимоги відповідних стандартів.
2. АСК ТП – автоматизована система керування технологічними процесами.
Щодо такої функції системи управління, як мотивація, то вона забезпечена з метою виконання основних цiлей інтегрованою системою менеджменту пiдприємства ДП МА «Бориспiль»шляхом постiйного пiдвищення рiвня квалiфiкацiї персоналу та шляхом проведення корпоративного й професiйного навчання, що здiйснюється згiдно з Планом навчання та розвитку персоналу в ДП МА «Бориспiль», складеного вiдповiдно до наданих пропозицiй вiд керiвникiв структурних пiдроздiлiв. Навчання персоналу ДП МА «Бориспiль» протягом 2020 року проводилось вiдповiдно до Плану навчання та розвитку персоналу ДП МА «Бориспiль» вiд 23.03.2020 року № 11-04-4, затвердженого виконуючим обов'язки генерального директора пiдприємства. Усього на навчання персоналу за 2020 рiк витрачено 569 185,57 грн. Протягом 2020 року зовнiшнє навчання пройшли 200 працiвникiв пiдприємства. Навчання персоналу у 2020 роцi вiдбувалось згiдно з основними принципами навчання та розвитку персоналу в ДП МА «Бориспiль» [27].
Одною з вагомих складових розвитку трудового потенціалу є запроваджене на підприємстві постійне підвищення кваліфікації працівників з метою удосконалення знань, умінь та навичок, оволодіння новими функціональними обов’язками і особливостями трудової діяльності, освоєння основ менеджменту, маркетингу, удосконалення навичок управління сучасним виробництвом тощо. Використання отриманих знань у роботі – це важливий показник рівня реалізації трудового потенціалу, що є чинником його збереження і розвитку. Кожному працівнику, незалежно від займаної посади, надана можливість кар’єрного зростання. На підприємстві створена ефективна мотивація заохочення працівників, які зацікавлені в результатах праці. Таким чином, можемо зробити висновок про ефективне управління трудовими ресурсами.
Таким чином, можемо зробити висновок про ефективне управління кадровими ресурсами, що насамперед полягає в двох основних напрямках: забезпечення матеріального стимулювання працівників шляхом систематичного підвищення заробітної плати та постійне навчання й підвищення рівня кваліфікації. Крім того, одним зі стимулів є постійна реорганізація організаційної структури, під час якої відбувається зміна обов’язків та переформування відділів, що стимулює працівників виконувати обов’язки краще.