Зразок роботи
ВИСНОВКИ
У роботі викладено результати аналізу теоретико-методичних основ формування та реалізації митної політики України засобами митного контролю, зокрема:
– вивчено та проаналізовано статистичні показники митного контролю та митного оформлення товарів за 2013-2015 роки;
– охарактеризовано діяльність Закарпатської митниці;
– досліджено особливості проведення митного контролю в Україні;
– розроблена стратегія митної політики у контексті забезпечення економічної безпеки держави, у тому числі: запропоновано шляхи вдосконалення методів контролю за переміщенням товарів, а також удосконалення інформаційного забезпечення митного контролю у системі реалізації митної політики держави.
Надано авторське трактування поняття митної політики, яку слід розглядати як найважливішу складову державного регулювання економіки, що відповідає за національні митні інтереси держави та налагодження митних економічних відносин.
Встановлено, що митна політика для держави є одним з головних засобів здійснення державного регулювання зовнішньоекономічних відносин, стимулювання вітчизняного товаровиробника та захисту внутрішнього ринку країни.
Досліджено особливостей проведення митного контролю в Україні і встновлено, що впровадження нових форм контролю за доставкою товарів та переміщенням товарів територією України під митним контролем за умови гарантування сплати митних платежів дозволяє мінімізувати ризики недоставки товарів до митниць призначення та забезпечити сплату митних платежів і зборів у повному обсязі.
Дослідження митної справи в Україні науковцями в історичній ретроспективі свідчить про те, що з роками відбувається процес еволюції напрямків митної політики, що зумовлений потребами суспільства, які здатні змінювати свою своєчасність і поступово трансформуватися. Так, якщо раніше головним напрямком митної політики було забезпечення збору мита та поповнення державної казни, то зараз митна політика ставить перед собою набагато більш значні та важливі для держави завдання. Вирішення цих завдань, безумовно, потребує комплексного підходу з боку органів державної влади України. Напрямки митної політики визначають роль та завдання митних органів України як в межах держави, так і на світовій арені, від правильного вибору яких залежить ефективність митної справи в цілому.
Проходження митного контролю є необхідною, але і не достатньою умовою завершення митного оформлення, адже, окрім митного контролю, товари та предмети, що переміщуються через митний кордон України, можуть підлягати також санітарному, ветеринарному, фітосанітарному, радіологічному та екологічному контролю.
Митний контроль є одним з головних завдань, які покладені на митні органи України. Саме тому одним з головних напрямів сучасної митної політики України повинно бути вдосконалення процедури митного контролю, яка полягатиме у впровадженні нових форм та методів здійснення митного контролю в країні.
Встановлено, що основною і найбільш поширеною формою митного контролю є перевірка документів та відомостей, іншими формами є митний огляд та переогляд товарів, ручної поклажі, багажу, транспортних засобів, а також особистий огляд громадян.
Визначено особливе місце митного контролю у структурі забезпечення правоохоронної діяльності митних за такими ознаками, як: виключна компетенція митних органів у здійсненні митного контролю; нормативність організації здійснення митного контролю, в тому числі його форм, їх сталість на певному етапі розвитку митних право¬відносин; забезпечення за допомогою здійснення форм митного контролю принципу законності, охорони прав та законних інтересів суб’єктів у сфері митних правовідносин тощо.
Надано організаційно-економічна характеристику Закарпатській митниці ДФС. За 2016 рік Закарпатською митницею ДФС забезпечено надходження податків і зборів до Державного бюджету на загальну суму 3112,6 млн.грн, що на 399,4 млн.грн більше відповідного показника 2015 року (2713,2 млн.грн).
За досліджуваний період 2013-2015 рр. спостерігається чітка тенденція до зменшення кількості пропущених через митний кордон України повітряних суден, зростання кількості пропущених вантажних вагонів та кількості легкових автомобілів.
За період 2013-2015 рр. можемо стверджувати, що у 2015 р. у порівняні з 2013 р. чисельність громадян України, які виїхали до Європи зросла на 2,5%, а тих, які повернулися – зросла на 3,4%. Варто зауважити, що мова йде не про постійне, а про наявне населення, з урахуванням тимчасово вибулих і тимчасово прибулих громадян.
У тому числі по пунктах пропуску найбільший міграційний потік спостерігається за весь аналізований період за напрямом 305020400 П/п «Чоп – Захонь». За станом на 01.01.2016 р. кількість громадян, які виїхали з України становила 1 млн 79 тис. осіб, прибули в Україну – 1 млн. 316 тис. осіб. Найменший міграційний потік спостерігається за весь аналізований період 2013-2015 рр. за напрямом 305060800 П/п «Ужгород – аеропорт». За станом на 01.01.2016 р. кількість громадян, які виїхали з України через цей пункт пропуску становила всього 146 осіб, прибули в Україну – 187 осіб.
Бюджетоформуючими товарами по Чопській митниці (Закарпатська область) у 2015 році були машини автоматичного оброблення інформації, телефонні апарати, автомобілі легкові, полімери етилену, обладнання друкарське, вироби з пластмаси, трактори, папір та картон, прокат плоский, продукти високотемпературної перегонки. Дана митниця має пункти пропуску на кордонах зі Словацькою Республікою (5 пунктів), Угорською Республікою (7 пунктів) та Румунією (6 пунктів), які є державами – членами Європейського Союзу. Тобто зріз даних по цій митниці характеризує відносини, що складаються у зовнішньоекономічній сфері загалом та інституту митних режимів зокрема між Україною та Європейським Союзом.
Встановлено, що основними способами вчинення порушень митних правил є дії, спрямовані на переміщення товарів через державний кордон України з приховуванням від митного контролю, дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів через митний кордон України поза митним контролем, а також недекларування товарів і транспортних засобів.
Пріоритетними напрямками вдосконалення процедур митного контролю є повномасштабне впровадження процедур електронного декларування, спрощення процедур митного контролю, розвиток системи митного пост-аудиту, формування ефективних моделей управління митними ризиками, вдосконалення діяльності вантажних митних комплексів, автопортів, автотерміналів.
Констатовано, що у сучасних умовах на увагу заслуговує дослідження і тенденції щодо перспектив (можливого) удосконалення відомчої телекомунікаційної мережі Державної фіскальної служби України (ВТМ), на базі використання технологій VPN, які дозволяють створювати віртуальні (приватні – Інтранет) мережі для трансляції мережевих адрес та імен, в контексті: підвищення рівня електронного документообігу; інтеграції результатів митного контролю до центрального серверу; інтерактивного використання цих даних; скорочення часу проходження товарів через митниці пунктів пропуску на державному кордоні; мінімізації впливу людського фактору та зменшення кількості бюрократичних процедур в цій сфері.
Орієнтуючись на позитивний досвід митних відомств держав ЄС та результати модернізаційних процесів, які відбуваються у ДФС, впровадження новітніх інформаційних баз до ЄАІС створить ефективні умови щодо централізації сфери митного контролю та митного оформлення, зокрема щодо: удосконалення митної оглядової діяльності та системи формування компетенційного потенціалу фахівців інформаційно технічного профілю ДФС, заснованої на принципах переходу «від трансляції готових знань до компетентісного підходу»; валідації оцінок загроз і рішень з визначення об’єктів для доглядів, а також визначення найбільш ефективних методів роботи; формування навичок щодо: здійснення заходів прискореного проходження митних процедур учасниками ЗЕД; створення передумов щодо забезпечення ефективної діяльності митниць та більш активного сприяння міжнародній торгівлі.