Зразок роботи
Вступ
Ринок – це певна сукупність економічних відносин між виробниками і споживачами, продавцями та покупцями, де в результаті попиту споживачів та пропозиції виробників встановлюються ціни і обсяги продаж. Великий вплив на структуру ринку має кількість покупців та продавців, які разом з характером та структурою відносин між ними визначають взаємодію попиту та пропозиції. Економічні відносини на рику діють відповідно до законів товарного виробництва. До таких законів відноситься закон конкуренції. Конкурентна боротьба - це динамічний процес. Він сприяє ліпшому забезпеченню ринку товарами.
.....
РОЗДІЛ 1 Конкуренція, як економічна категорія
Термін "конкуренція" походить від пізньолатинського concurentia - "збігаючий", "стикаюся", і позначає суперництво між учасниками ринкового господарства за кращі умови виробництва, купівлі і продажу товарів [27, с. 13].
Закон України "Про захист економічної конкуренції", який визначає правові засади підтримки й захисту економічної конкуренції, обмеження монополізму в господарській діяльності та спрямований на забезпечення ефективного функціонування економіки України на основі розвитку конкурентних відносин, містить таке поняття конкуренції: конкуренція — це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку [14].
....
1.1 Види конкуренції
В умовах ринкової економіки залежно від кількості конкурентів, обсягу продукції яка пропонується покупцям, методів конкурентної боротьби існують такі види конкуренції: досконала та недос¬конала (монополістична й олігополістична).
Досконала конкуренція передбачає, що ринок складається з вели¬кої кількості конкурентів (виробників і продавців). Вони пропонують покупцям товарний продукт з однаковими якісними параметрами або ж цілком ідентичні товари. Причому частка кожного з них настільки мала, що практично ніхто не може впливати на ціну ринку.
.....
1.2 Методи конкурентної боротьби
Серед основних методів конкурентної боротьби можна виділити:
• цінову конкуренцію - коли суперництво здійснюється за допомогою цін. Наявність на ринку конкурентів утримує продавців від встановлення надвисоких цін на свою продукцію. Ця боротьба здійснюється багатьма способами: зниженням цін, локальними змінами цін, сезонними розпродажами, наданням більшого обсягу послуг за існуючими цінами, подовженням термінів споживчого кредиту тощо. У такій боротьбі перемагає той, хто скорочує витрати виробництва завдяки використанню новітніх досягнень науково-технічного прогресу, наукової організації праці, підвищення її продуктивності. Здебільшого цінова конкуренція застосовується для виштовхування з ринку слабших суперників або проникнення на вже засвоєний ринок.
• нецінову конкуренцію - коли суперництво ведеться між конкурентами за покупця наданням товарам неповторних особливостей - якісних, технічних тощо
.....
РОЗДІЛ 2 Механізм державного регулювання конкуренції
Важливим чинником розвитку підприємництва є конкуренція. Без неї не можуть існувати і розвиватися ринкові відносини. Саме тому конкуренція всіляко заохочується і підтримується державою шляхом пошуку найбільш ефективних засобів регулювання умов підприємницької діяльності.
Передусім держава здійснює правовий захист підприємців і споживачів від недобросовісної конкуренції. В Україні діє Закон України "Про захист від недобросовісної конкуренції", який спрямований на встановлення, розвиток і забезпечення торгових та інших чесних засобів ведення конкуренції при здійсненні підприємницької діяльності в умовах ринкових відносин. Закон створює сприятливі умови захисту прав і інтересів учасників ринкових відносин, формує основи цивілізованої економічної конкуренції.
Крім того, держава забезпечує необхідний рівень конкуренції шляхом застосування певних критеріїв для оцінки стану ринків. Наприклад, у практиці країн з розвинутою ринковою економікою використовують індекс Хіршмана. Згідно з цим індексом, безпечний рівень ринку з погляду його монополізації вимагає присутності на ньому не менше десяти конкуруючих фірм. При цьому встановлена межа в загальному обсязі продаж для кожного випадку.
.....
2.1 Антимонопольний комітет
Державна політика у сфері розвитку економічної конкуренції та обмеження монополізму в господарській діяльності, здійснення заходів щодо демонополізації економіки, фінансової, матеріально-технічної, інформаційної, консультативної та іншої підтримки суб'єктів господарювання, які сприяють розвиткові конкуренції, здійснюються органами державної влади, органами місцевого самоврядування та органами адміністративно-господарського управління та контролю [1, 25ст].
Для забезпечення державного контролю за додержанням законодавства про захист економічної конкуренції, захисту інтересів суб'єктів господарювання та споживачів від його порушень утворено спеціальний державний орган - Антимонопольний комітет України.
Антимонопольний комітет України є державним органом із спеціальним статусом....
....
Висновок:
Конкуренція — це процес постійного взаємного суперництва між суб'єктами ринку, які за допомогою товарів і послуг прагнуть завоювати визнання й одержати гроші споживачів. Відсутність конкуренції в суспільстві позбавляє економіку рушійної сили. Саме участь у конкурентній боротьбі спонукає виробників до новаторства, підвищення ефективності виробництва.
Створення конкурентного середовища в Україні має формуватися з урахуванням впливу потенціальної конкуренції з боку вітчизняних й іноземних компаній. Для підвищення потенціальної конкуренції антимонопольні заходи слід спрямувати на усунення економічних та адміністративних перешкод для вільного переміщення товарів, створення сприятливих фінансово-економічних, організаційних і правових умов для входження на ринки нових суб’єктів.
Для підвищення конкурентоспроможності економіки слід розвивати сіткову форму співробітництва суб’єктів з метою посилення взаємодії між ними та об’єднання їх ресурсів.
Антимонопольна політика держави не повинна перешкоджати створенню великих промислово-фінансових груп, але має контролювати їх цінову поведінку.
.....
Список використаних джерел:
1. Господарське право: Підручник. — 2-е вид., перероб. і доп. — К.: Юрінком Інтер, 2006. — 592 с ISBN 966-667-179-4
2. Должанський І.З. Конкурентоспроможність підприємства: Навчальний посібник для вузів / І.З. Должанський, Т.О. Загорна. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 384 с.
3. Економічна теорія. Політекономія: Підручник / Віктор Базилевич, Віктор Попов, Катерина Базилевич, Надія Гражевська; За ред. В.Д.Базилевича. - 6-те вид., доп. і пе-рероб.. - К.: Знання-Прес, 2007. - 719 с.
4. Звіт Антимонопольного комітету України за 2014 рік від 12.03.2015 № 6-рп
5. Конкурентна політика держави в умовах трансформації національної економіки: Монографія/ За аг. Ред.. В.Д. Лагутіна.- К.: Київ.нац. торг.-екон. Ун-т, 2008-308с.
6. Конкурентне право та політика в Україні : огляд ОЕСP (00 2008 1N 3PI) [Електронний режим]. – 2008. – № 88923. – Режим доступу : http://www.oecd.org
7. Конкурентоспроможність національної економіки: Матеріали ХІV Міжнародної науково-практичної конференції, 28 березня 2014 р. – К., 2014. – 305 с.
8. Концепція державної регіональної політики / Затверджена Постановою Кабінету Міністрів України від 2 липня 2008 року
.....