Зразок роботи
Творчість представляє собою активність особистості, спрямовану на створення нових матеріальних і духовних цінностей, що мають значення для суспільства.
Поняття «творчість» може мати широке тлумачення.
Філософи вбачають у творчості необхідну складову для розвитку матерії, формування нових її виявів, які в свою чергу змінюють і саму природу творчої діяльності [5, с. 117].
Творчість представляє собою процес створення чого-небудь нового, що базується на здатності породжувати оригінальні ідеї та використовувати нетрадиційні методи діяльності [14, с. 26].
Три основні аспекти розглядання творчості включають:
- продукт творчості (створене);
- процес творчості (як це було створено);
- процес підготовки до творчості (як розвивати творчість) [7, с. 11].
Продуктами творчості можуть бути як матеріальні результати (наприклад, споруди, механізми), так і нові ідеї, концепції, висновки, які не завжди мають конкретне втілення у матеріальній формі.
За Гірним О.І., творчість передбачає наявність у людини специфічних здібностей, мотивів, знань та вмінь, які дозволяють створювати продукт, що вирізняється новизною, оригінальністю та унікальністю [7, с. 51].
Вихідні положення щодо формування творчої особистості були сформульовані такими видатними педагогами, як Сухомлинський В.О., Ушинський К.Д., Макаренко А.С. Багато наукових досліджень підтверджує позитивний вплив творчості на стимулювання пізнавальних інтересів учнів, їхньої допитливості, активності у дослідницькій роботі та здатності до знаходження оригінальних рішень і прогнозування.
Позняк Т.М. вказує на те, що творчі здібності є результатом внутрішнього прагнення, самостійного вирішення проблем і питань, а також самостійного виявлення закономірностей і зв'язків між об'єктами та явищами. Це випливає з вільного розвитку, де головними мотиваційними силами є інтерес, захоплення і пристрасть [17, с. 76].
Уфімцева С. наголошує, що творчість не обмежується лише створенням чогось абсолютно нового, але й включає в себе процеси розуміння, відтворення, зміни та обґрунтування вже існуючого. Таким чином, коли існує творчий процес, обов'язково має бути й результат, який досягається творчою людиною [22, с. 104.
Варто відзначити, що науковці мають різні підходи до трактування поняття "творчі здібності". Так, Равлюк Т. розглядає їх як синтез властивостей особистості, які відповідають вимогам певного виду творчої діяльності та визначають її результативність [18, с. 112].
Чорноус В. визначає творчі здібності як результат самостійного руху, вирішення завдань та проблем, самостійного виявлення закономірностей і зв'язків між різними об'єктами та явищами. Це є результатом активної роботи мозку, який прокладає шлях від відкриття очевидних істин до відкриття невідомих [26, с. 82].
При організації розвитку творчих здібностей учнів важливо керуватися відомими психолого-педагогічними принципами. Розвиток особистості не відбувається пасивно, тому на уроках важливо створювати умови, що сприяють виявленню творчих здібностей учнів. Застосування різних типів та форм творчих завдань може сприяти цьому.
Розвиток творчості означає також виховання у дітей бажання досягати знань та навичок самостійно. Для стимулювання творчих здібностей дитини важливо надавати можливість отримувати різноманітні враження в процесі різних видів діяльності, які їй подобаються.
Для психології та педагогіки особливо важливим є сам процес творчої діяльності, дослідження процесу підготовки до творчості, вивчення форм, методів і засобів розвитку творчих здібностей [25, с. 371].