Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність дослідження. На сучасному етапі розвитку світу та України науково–технічний прогрес у ключових галузях економіки відіграє важливу роль у забезпеченні національної безпеки. Однією з таких галузей у світі та в Україні є машинобудування.
Машинобудування є однією з провідних галузей промисловості у світі, посідаючи перше місце за вартістю виробленої продукції та кількістю зайнятих. У машинобудуванні виділяють 20 спеціалізацій. Вона включає майже всі галузі машинобудування (крім годинникової). Вона є основою важкої індустрії і відіграє важливу роль у створенні матеріально–технічної бази. Важка промисловість виробляє гірничодобувне обладнання, підйомно–транспортні машини, металургійне обладнання, машини для хімічного та будівельного комплексів, а також дорожню техніку (бульдозери, екскаватори, катки та грейдери). Продукція галузі виробляється невеликими партіями або в одиничному екземплярі (парові котли, турбіни, прокатні стани) і є трудомісткою.
Виробляючи знаряддя праці, найбільш активну частину основних виробничих фондів, машинобудування суттєво впливає на темпи і напрями науково–технічного прогресу в інших галузях економіки, зростання продуктивності праці та інші показники, що визначають ефективність виробництва. Машинобудування є матеріальною основою технологічного оновлення економіки. Науково–технічний прогрес прискорює нагромадження капіталу, що, в свою чергу, збільшує попит на засоби виробництва, особливо на машини та обладнання.
Галузева структура та асортимент продукції машинобудування визначають особливе становище його виробництва. Технічні процеси та форма організації виробництва мають особливо важливий вплив на позицію окремих галузей та підгалузей машинобудування. У цьому контексті економічні фактори мають вирішальний вплив на розміщення підприємств машинобудування. Найважливішими з них є трудові ресурси та споживачі.
Про те, що машинобудування є трудомісткою галуззю, свідчить співвідношення кількості зайнятих та обсягів виробництва. Наприклад, багато галузей машинобудування характеризуються трудомістким характером своєї продукції і вимагають високого рівня кваліфікації працівників. Деякі галузі машинобудування є металомісткими. У зв'язку з цим металомісткі галузі машинобудування, як правило, сильно залежать від джерел сировини. Оскільки більшість машин і технологічного обладнання є великогабаритними, їх виробництво розміщується в регіонах споживання, що сприяє зниженню транспортних витрат. Машинобудівні підприємства стають найбільш ефективними, коли вони розташовані близько до джерел сировини та споживачів. У таких випадках вартість машин та обладнання значно знижується за рахунок зменшення транспортних витрат на перевезення сировини та готової продукції. Серед економічних чинників велике значення мають спеціалізація та кооперація.
Враховуючи важливість машинобудування в Україні та світі, географічна освіта в школі має висвітлювати основні напрямки, проблеми та перспективи розвитку цієї галузі. Обрана тема дослідження є актуальною, оскільки географічна освіта в школі спрямована на формування в учнів компетентностей щодо основних моделей розвитку промисловості, зокрема машинобудування.
Об’єкт дослідження. Об’єктом дослідження є освітній процес під час формування компетентностей з теми «Машинобудування» в учнів на уроках географії.
Предметом дослідження виступає методика формування компетентностей про територіальну організацію галузей машинобудування на уроках географії.
Мета дослідження полягає у теоретичному і практичному обґрунтуванні формування компетентностей з теми «Машинобудування» як провідної галузі промисловості України та світу в учнів на уроках географії. Із поставленої мети визначені наступні завдання:
• проаналізувати розвиток галузей машинобудування в Україні та світі й розкрити його значення для господарства;
• здійснити структуризацію машинобудування та схарактеризувати його територіальну організацію;
• дати характеристику методам і методичним прийомам формування компетентностей з теми «Машинобудування» на уроках географії;
• систематизувати поняття, які розкривають машинобудування як галузь господарства;
• розробити власні моделі із вивчення машинобудування на уроках географії.
Рівень дослідження проблеми. Багатьом теоретичним і прикладним питанням викладання географії в школі присвячені праці українських та зарубіжних вчених, зокрема: Л. П. Вішнікіної, О. І. Власової, Т. Г. Гільберг, А. І. Довганя, С. Г. Коберника, Р. Р. Коваленка, О. Ф. Надтоки, Л. Б. Паламарчук, В. Ю. Пестушко, І. Г. Савчука, В. В. Совенка, О. Г. Стадника, О. М. Топузова, Г. Ш. Уварової, О. А. Федія, А. Е. Фромберг та інших. При написанні кваліфікаційної роботи були використані навчальні посібники з методичних рекомендацій навчання географії, монографії, які охоплюють зазначену тематику, публікації в періодичних виданнях, інформаційна база інтернет–ресурсів, а також шкільні підручники. Під час написання роботи були застосовані методи: описовий, порівняльний, картографічний.
Новизна та практичне значення. В результаті дослідження були систематизовані дані про становлення та розвиток машинобудування в Україні та світі, його значення для господарства, узагальнені такі поняття як «машинобудування», «територіальна організація машинобудування», «загальне машинобудування», «електротехніка», «електроніка», «галузі промисловості». Результати дослідження опубліковані у збірнику матеріалів ХХV наукової конференції здобувачів вищої освіти факультету історії та географії, Полтава, 2022 р. [28, с. 228–231].
Дані кваліфікаційної роботи можуть бути використані під час викладання навчальної дисципліни «Географія світового господарства з основами технологій виробництва» у закладах вищої освіти, а також в шкільних курсах географії за 9–11–і класи.
Структура роботи. Кваліфікаційна робота складається з вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел та додатків. Вона ілюстрована 5 рисунками.