Зразок роботи
ВСТУП
Розвинута сенсорна сфера – ключовий компонент сучасної людини. Така людина продуктивно пізнає навколишній світ, взаємодіє з його явищами та об’єктами. Сенсорний розвиток людини передбачає розвиток такого пізнавального процесу як сприйняття, який збагачує уявлення людини про предмети та явища навколишнього світу.
Дошкільний вік є віковим періодом пізнання дитини навколишнього середовища. Дитина пізнає нові предмети та явища, за допомогою аналізаторів, які у цьому віці активно розвиваються. Сенсорний розвиток є дуже важливим для дитини, бо є основою для розвитку її інтелекту та набуття необхідних уявлень та навичок. Мова йде про логіко-математичні, конструктивні навички, уявлення про властивості та ознаки предметів.
Сенсорний розвиток дітей та дидактична гра як засіб розвитку та виховання дітей дошкільного віку стали об’єктом вивчення багатьох науковців: C. Алієва, О. Бескорса, Г. Бойко, Я. Возняк, І. Кіпень, В. Крючкова, О. Кулибка, О. Кучірка, Т. Лебединська, Т. Луценко, Н. Манжелій, Н. Пихтіна, К. Руденко, С. Сакир, В. Скиба, В. Соловйов та інші. На думку науковців, дидактична гра – це гра, яка має окрему педагогічну мету, яка реалізується, за допомогою певних ігрових правил та дій. Для дітей дошкільного віку, дидактична гра є оптимальним засобом розвитку та виховання, зокрема й сенсорного.
Сутність понять «сенсорний розвиток» та сенсорне виховання» та їх особливості у дошкільному віці висвітлювалася у працях таких сучасних вчених та дослідників, як: А. Харріс, М. Лінч, Т. Андрєєва, І. Барбашова, І. Бех, В. Горгуль, О. Заговайло, В. Звєкова, Н. Кабельнікова, Л. Клевака, Н. Максименко, Ж. Мелчак, Г. Молодецька, І. Сірик та інші. На думку дослідників, сенсорний розвиток є розвитком сприймання, відчуттів та уявлень, які надають інформацію про властивості предметів. Сенсорне виховання, в свою чергу, є педагогічним процесом сенсорного розвитку дитини. Науковці підкреслюють важливість сенсорного виховання саме у дошкільному віці.
Тенденція до використання дидактичної гри в освітньому процесі активно поширюється у сучасних закладах дошкільної освіти та школах. Дидактична гра – це гра, яка має окрему педагогічну мету, яка реалізовується через ігрові дії. Тобто, це гра, яка передбачає набуття окремих знань, навичок чи розвиток певних психічних процесів дитини. Кожна дидактична гра має власну мету та спрямована на виконання окремого завдання. У процесі дидактичної гри відбувається комфортний розвиток дітей дошкільного віку. Це пояснюється тим, що провідною діяльністю дітей цього віку є саме ігрова.
За допомогою дидактичних ігор можна й розвивати сенсорну сферу дітей дошкільного віку. Вони можуть розвивати та покращувати необхідні сенсорні навички, які у майбутньому стануть важливим фундаментом для подальшої життєдіяльності особистості. Однак, для продуктивного впровадження дидактичної гри в освітній процес необхідно знати та дотримуватися окремих педагогічних умов її використання.
Враховуючи вище зазначене, нами було вирішено розглядати на теоретичному та емпіричному рівні тему нашого дослідження: «Педагогічні умови використання дидактичної гри у сенсорному вихованні дітей дошкільного віку».
Мета дослідження: розглянути роль дидактичної гри у сенсорному вихованні дітей дошкільного віку та обґрунтувати педагогічні умови її використання.
Завдання дослідження:
1. На основі аналізу наукових, літературних джерел, розглянути дидактичну гру як засіб розвитку та виховання дітей дошкільного віку.
2. Розкрити сутність понять «сенсорний розвиток» та «сенсорне виховання» у науковій літературі.
3. Теоретичне обґрунтувати педагогічні умови використання дидактичної гри у сенсорному вихованні дітей дошкільного віку та реалізувати їх.
4. Емпірично дослідити вплив дидактичних ігор на сенсорний розвиток дітей старшого дошкільного віку.
Об’єкт дослідження: процес використання дидактичної гри у сенсорному вихованні дітей дошкільного віку.
Предмет дослідження: педагогічні умови використання дидактичної гри у сенсорному вихованні дітей дошкільного віку.
Методи дослідження:
- теоретичні: аналіз психологічної, педагогічної літератури для визначення об’єкта, предмета, мети дослідження, формулювання його завдань; синтез, порівняння, класифікація, систематизація й узагальнення теоретичних та емпіричних даних для розроблення основних підходів до визначення педагогічних умов використання дидактичної гри у сенсорному вихованні дітей дошкільного віку;
- емпіричні: діагностичні (бесіди, педагогічні спостереження, констатувальний, формувальний, контрольний етапи експерименту);
- статистичні: метод математичної статистики для визначення валідності та надійності одержаних результатів, порівняння експериментальних даних із вихідними.
Теоретичне значення роботи: обґрунтовано педагогічні умови використання дидактичної гри у сенсорному вихованні дітей дошкільного віку.
Практичне значення одержаних результатів визначено розробленням і впровадженням: методики діагностування рівнів сформованості сенсорної культури дітей дошкільного віку; методичного забезпечення сенсорного виховання дітей дошкільного віку.
Результати дослідження можуть бути використані вихователями ЗДО у своїй педагогічній та практичній діяльності, батьками та студентам спеціальностей дошкільна освіта, початкова освіта та психологія.