Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність роботи. Правильно сплановані і доцільно організовані спостереження розвивають пізнавальну діяльність школярів, їх інтерес до навколишнього світу. Спостереження можуть здійснюватися в процесі екскурсій – у спеціальній формі організації навчання або як частина уроку.
Спостереження навколишньої дійсності надають глибокий вплив на всебічний розвиток особистості дитини. У процесі спостереження у дитини включені всі аналізатори: зоровий, слуховий, дотиковий, нюховий.
Екскурсія є такою формою організації навчально-виховного процесу, яка дозволяє проводити спостереження, безпосередньо вивчати різні предмети, явища і процеси у природних або штучно створених умовах, тим самим, розвиваючи пізнавальну активність молодшого школяра.
Таким чином, екскурсія розвиває: вміння дивитися і точно сприймати зовнішній вигляд об'єкта, що спостерігається, бачити істотне, що не виділяється з навколишнього (спостережливість); кмітливість судження; ініціативність і допитливість; мистецтво передбачати явища та прискорювати діяльність уяви, а також сприяє розвитку уваги до об'єктів природи.
Не випадково, багато вчених та методисти минулого неодноразово підкреслювали важливість розвитку спостережливості на екскурсіях. Це такі відомі вчені як Вахтерів В.П., Герд А.Я., Зуєв В.Ф., Новиков Н.І., Скаткін М.Н., Сонгайла К.А., Ушинський К.Д. та ін Сприяло цьому також розповсюдження робіт чеського педагога А.Я. Коменського. Рекомендації про проведення екскурсій з'явилися у "Статуті народних училищ" (1786), у "Шкільному статуті" (1804).
У той же час, на практиці ми бачимо, що кількість екскурсій в порівнянні з класними уроками незначна - звичайно не більше 3-5 на рік. Це пов'язано з тим, що далеко не всі досліджувані об'єкти і явища можна спостерігати на околицях школи, свого населеного пункту.
Тим не менш, з огляду на високу ефективність правильно організованої екскурсії, вчителю доцільно використовувати кожну можливість для екскурсійного вивчення навколишнього світу, питань взаємовідносин людини і природи.
Мета дослідження - обгрунтувати роль екскурсій у розвитку спостережливості у молодших школярів.
Об'єкт дослідження - екскурсії з природознавства у початкових класах.
Предмет - вплив екскурсій на розвиток спостережливості молодших школярів.