Формування мовленнєвої культури дитини як основне завдання дошкільної лінгводидактики (ID:1129652)
Зміст
ЗМІСТ
ВСТУП…………………………………………………………………………….3
РОЗДІЛ 1. Теоретичні аспекти проблеми формування мовленнєвої культури дітей дошкільного віку………………………………………………5
1.1. Культура мовлення як лінгводидактична проблема………………………...5
1.2. Психолого-педагогічне дослідження з проблеми формування культури мовлення дошкільника……………………………………………………………8
РОЗДІЛ 2. Особливості формування культури мовлення у дітей старшого дошкільного віку………………………………………………………………..12
2.1. Методика діагностування рівня мовленнєвої культури у дітей старшого дошкільного віку………………………………………………………………....12
2.2. Характеристика рівнів сформованості мовленнєвої культури у дітей старшого дошкільного віку……………………………………………………...16
2.3. Сучасна українська народна казка як основний засіб формування культури мовлення старших дошкільнят………………………………………………….21
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………..25
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….27
ДОДАТКИ……………………………………………………………………….30
ДОДАТОК А. Приклади завдань для експериментальної перевірки рівня сформованості мовленнєвої культури у дошкільнят…………………………..30
Зразок роботи
ВСТУП
Актуальність теми. На сьогоднішній день проблемі формування культури мовлення у дітей дошкільного віку приділяють досить багато уваги. Тому що, саме у мовленнєвій культурі проявляється інтелект та рівень мислення індивіда, його культурність та освіченість. Ступінь розвитку мовленнєвої культури визначається рівнем сформованості соціальних та пізнавальних досягнень дитини, а також інших психічних якостей, що складають основу особистісної культури.
Особливе значення відводять вихованню та навчанню дітей старшого дошкільного віку, яке пов’язано з інтенсифікацією інформаційних комунікацій, що як правило позначають негативно на створення культури особистісного мовленнєвого простору. Діти дошкільного віку підлягають впливу субкультури, моди та спрощеному стилю спілкування, що в свою чергу призводить до значної засміченості мови. Саме тому весь навчально-виховний процес у старших групах дошкільнят обов’язково повинен бути побудований з врахуванням інтересів дитини та мудрості живого слова, та його значимості у житті дитини.
Рівень сформованості мовленнєвої культури дитини залежить від рівня оволодіння умінням комплексно застосовувати мовні та немовні засоби, умінням дитини спілкуватися в конкретних соціально-побутових ситуаціях, уміння проявляти ініціативність спілкування та водночас стриманість, оволодіння культурою мовленнєвої комунікації.
Одним із найважливіших засобів, що відіграють важливу роль у формування культури мовлення дитини дошкільного віку – є українська народна казка. Саме вона навчає дитини прийомам спілкування, безпосередньо впливає на особистість, при цьому активізує її емоційно-почуттєву сферу, пізнавальні та духовні інтереси.
На сьогоднішній день складність розвитку мовленнєвої культури у дітей дошкільного віку недостатньо вивчена як в теоретичному так і в практичному плані для дошкільної освіти. Тому дана проблема залишається досить актуальної, що і зумовило вибір теми нашого дослідження: «Формування мовленнєвої культури дитини як основне завдання дошкільної лінгводидактики».
Проблему формування мовленнєвої культури у дітей вивчали та висвітлювали у своїх працях: Богуш А. М. [5, c. 41], Гавриш Н. В. [8, c. 112], Калмикова Л. О. [14, c. 62], Тесленко С. О. [25, c. 187] та інші.
Мета дослідження: здійснити теоретичний аналіз проблеми формування мовленнєвої культури у дітей дошкільного віку.
Завдання дослідження:
1. Здійснити аналіз питання щодо культури мовлення як лінгводидактичної проблеми.
2. Здійснити психолого-педагогічне дослідження з проблеми формування культури мовлення дошкільника.
3. Дослідити методику діагностування рівня мовленнєвої культури у дітей старшого дошкільного віку.
4. Ознайомитися із характеристикою рівнів сформованості мовленнєвої культури у дітей старшого дошкільного віку.
5. Розглянути сучасну українську народну казку як основний засіб формування культури мовлення старших дошкільнят.
Об’єкт дослідження: мовленнєва культура дітей дошкільного віку.
Предмет дослідження: процес формування мовленнєвої культури у дітей старшого дошкільного віку засобами художньої літератури.
Практичне значення. Матеріали дослідження можуть бути корисними викладачам студентам, логопедам з метою формування всіх сторін мовлення дитини завдяки використанню засобі художньої літератури (українських народних казок).
Структура роботи. Курсова робота складається з вступу, двох розділів, висновків, списку використаної джерел і додатків.
Інші роботи з даної категорії: