Зразок роботи
ВСТУП
Ефективність засвоєння знань учнями залежить не ли¬ше від методів і прийомів навчання, а й від форм органі¬зації навчальної роботи.
Форма організації навчання – зовнішнє вираження узгодженої діяльності вчителя та учнів, що здійснюється у встановленому по¬рядку І в певному режимі.
Головними особливостями організаційних форм нав¬чання є: по-перше, певний зовнішній вияв функцій учи¬теля й учнів відповідно до розпорядку (фронтальне прослуховування розповіді, пояснення, групове або індивідуальне виконання завдання вчителя та ін.); по-друге, діяльність учителя й учнів здійснюється в певних часових межах – урок може тривати 45 чи ЗО хв., бути спареним (для читан¬ня лекції чи проведення екскурсії); по-третє, склад учнів може бути постійним (клас на уроці) або змінним (групо¬ва робота за диференційованого навчання або при виконан-ні лабораторних робіт); по-четверте, в організаційній фор¬мі навчання існує певний порядок спілкування вчителя з учнями (на уроці вчитель безпосередньо дає учням нав¬чальну інформацію, під час екскурсії цю функцію може виконувати екскурсовод, проінструктований вчителем); по-п'яте, організаційна форма навчання безпосередньо не пов'язана з характеристикою процесу навчання, його основ¬ними закономірностями. Вона впливає на конкретний про¬цес навчання, зумовлюючи, наприклад, можливість вияву індивідуального темпу навчальної роботи, на загальний перебіг і результат навчального процесу та ін.
До сучасної форми навчання людство прийшло не від¬разу. Так, у школах давнього світу панувала система інди¬відуального навчання – вчитель навчав кожного учня ок¬ремо. У середньовічних школах домінувала індивідуально-групова система навчання: в одній групі збирали учнів з різним рівнем підготовки, заняття проводили без усталено¬го розкладу, дітей приймали до школи впродовж року.
У XVI–XVII ст. у братських школах України й Біло¬русі виникла нова форма організації навчальних занять, яка передбачала певні елементи класно-урочної системи навчання. Учитель працював фронтально з усім класом за певним розкладом. На заняттях використовувалися різні методи: пояснення, бесіда, самостійна робота, диспут, вза¬ємне навчання. Учням давали домашнє завдання, вико¬нання якого перевірялося під час занять, що мали назву «уроки».
Доцільність класно-урочної системи навчання та шля¬хи її впровадження обґрунтував у XVII ст. Я.-А. Коменський. Ця система давала можливість учителеві водночас навчати багатьох учнів. Вона передбачала комплектуван¬ня навчальних груп (класів) дітьми одного віку і з одна¬ковою підготовкою та навчання їх за однією програмою, її ефективність була настільки очевидною, що незабаром урок став провідною організаційною формою навчання у школах багатьох країн світу.
У XVIII ст. у Західній Європі, Америці робилися спро¬би відмовитися від класно-урочної системи, стала розви¬ватися белл-ланкастерська система навчання, розробле¬на англійськими педагогами А. Беллом та Дж. Ланкасте-ром. Суть її полягала у взаємному навчанні, коли стар¬ші учні початкової школи й ті, що добре вчилися, були помічниками вчителя і під його керівництвом навчали решту учнів. Це давало змогу одному вчителеві організу¬вати навчання кількох сотень учнів. Однак ця система не забезпечувала належної якості навчання, тому проіснува¬ла недовго.
На початку XX ст. знову були спроби відмовитися від класно-урочної системи навчання. У США, Англії, дея¬ких інших країнах Заходу стали впроваджувати системи індивідуалізованого навчання, покликані готувати актив¬них, ініціативних, енергійних функціонерів держави, найпоширенішою з яких був дальтон-план (від м. Даль-тон у США). Згідно з нею скасовувалися уроки; навчальні класи ставали предметними «лабораторіями», кожен учень працював самостійно, виконував тижневі чи місяч¬ні завдання («підряди») відповідно до своїх індивідуаль¬них можливостей, а вчителі були консультантами й кон¬тролерами.
У другій половині 20-х років у дещо зміненому вигляді дальтон-план намагалися перенести до радянської школи. Основні його ідеї було втілено в лабораторно-бригадній організації навчання, за якої замість класів створювали «лабораторії», учнів поділяли на невеликі групи-бригади (по 5–7 осіб), вчилися у цих групах за спеціальними під¬ручниками («робочими книгами»), виконували складені вчителем денні, тижневі, місячні «робочі завдання» з кож¬ного навчального предмета. Ця система не виправдала себе через те, що знижувала керівну роль учителя, не забезпе-чувала опанування систематичними й міцними знаннями, породжувала безвідповідальне ставлення до навчання. Проте окремі її елементи заслуговують на увагу й сьогодні: самостійна робота з підручником, опрацювання довідкової та допоміжної літератури, виконання групових завдань на лабораторних і практичних заняттях тощо.
У сучасній вітчизняній школі використовують класно-урочну систему навчання. Суть її полягає в тому, що нав¬чальна робота проводиться з групою учнів постійного скла¬ду, однакового віку й рівня підготовки у формі уроку.
Відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту» наповнюваність класів загальноосвітніх навчаль¬них закладів не повинна перевищувати 30 учнів. У селищ¬них, сільських загальноосвітніх навчальних закладах кількість учнів у класах визначається демографічною си¬туацією, але повинна становити не менше 5 осіб. За мен¬шої кількості учнів у класі навчання здійснюють за інди¬відуальною формою.
Тривалість уроків у загальноосвітніх навчальних закла¬дах становить: у перших класах – 35 хв., у других–чет¬вертих класах – 40 хв., у п'ятих–дванадцятих класах – 45 хв. Зміна тривалості уроків допускається за погоджен¬ням з відповідними органами управління освітою та орга¬нами державної санітарно-епідеміологічної служби.
До організаційних форм навчання, що використовують¬ся в середній школі будь-якого типу, належать: урок, ек¬скурсія, семінар, факультатив, предметний гурток, кон¬сультація, домашня навчальна робота, практикум тощо. За будь-якої форми навчання виявляються його головні зако-номірності: залежність результатів навчання від урахування вчителем потреб учнів, рівня їхньої підготовки, значущо¬сті навчального матеріалу; залежність характеру активно¬сті учнів від виду діяльності, яку організовує вчитель від¬повідно до змісту навчального матеріалу й методики його засвоєння та ін. Але організаційні форми помітно вплива¬ють на всі сторони навчального процесу. Так, під час колек¬тивної роботи учні вчаться слухати, осмислювати почуте, а індивідуальна робота сприяє формуванню зосередженості, організованості та самостійності. На семінарських заняттях школярі набувають навичок опрацювання нав-чальної літератури, привчаються слухати виступи товари¬шів, критично ставитися до них, аргументувати свої дум¬ки, на практикумах – організовувати своє робоче місце, планувати роботу, контролювати її результати.
Оскільки класно-урочна форма базується на навчаль¬ній роботі з класом і за певним розкладом занять, вини¬кає проблема комплектування класу і складання розкла¬ду. Класи комплектують при вступі дітей до школи, склад учнів зберігається від першого до останнього року навчан¬ня в цій школі, що сприяє забезпеченню чіткої організа¬ції та успішного виховання учнівського колективу на ос¬нові навчальної діяльності учнів. При комплектуванні класів (перших, п'ятих, десятих), а також їх поповненні добирають учнів одного віку обох статей з таким розрахун-ком, щоб у кожному класі була приблизно однакова їх кількість, рівномірно розподілялися сильні й слабші уч¬ні, майбутні активісти та учні, які потребують посиленої уваги вчителя.
Складаючи розклад уроків, враховують динаміку пра¬цездатності учнів упродовж дня і тижня, прагнуть зробити його стабільним, передбачають чергування гуманітарних і природничо-математичних предметів, можливості вико¬ристання навчальних кабінетів, домагаються рівномірно¬го навантаження учнів протягом тижня, зважають на ін¬тереси вчителя.
Класно-урочна система забезпечує керівну роль учите¬ля, зміну видів занять, можливість застосування різних методів навчання, активізує роботу учнів, сприяє раціо¬нальному використанню часу, послідовному, систематич¬ному вивченню матеріалу. Однак вона розрахована на се-реднього учня, ніхто з учнів не може «поспішати» відпо¬відно до своїх можливостей. Ця система обмежує можли¬вості індивідуального підходу до учнів, тому ті, хто не засвоїв певних предметів, змушені залишатися на повтор¬ний курс.