Зразок роботи
ПРАКТИЧНІ ІНСТРУМЕНТИ ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Стаття присвячена проблемі формування громадянської компетентності як складової ключових компетентностей, що характеризується спроможністю людини здійснювати поліфункціональні, поліпредметні, культуродоцільні види діяльності на основі громадянських цінностей, ідеалів, переконань. Аргументовано актуальність формування громадянської компетентності підростаючих поколінь в сучасних умовах. Охарактеризовано сутність, зміст та структуру громадянської компетентності. Визначено коло ключових громадянських компетентностей та умови їх ефективного формування. Висвітлено окремі практичні підходи до формування громадянської компетентності підростаючих поколінь у системі громадянської освіти та виховання.
Ключові слова: громадянське суспільство, ключова компетентність, громадянська компетентність, громадянська освіта, громадянське виховання, громадянкість.
Актуальність проблеми дослідження. Одним із першочергових завдань національної стратегії освіти й виховання є створення умов для формування людини-громадянина, для якої демократичне громадянське суспільство є осередком для розкриття її творчих можливостей, задоволення особистих та суспільних інтересів. Події останніх років показали, що без свідомих, ініціативних і відповідальних громадян із міцною суспільно спрямованою мотивацією, здатних до об’єднання у різноманітні організації для реалізації права на участь у розбудові інститутів демократичної держави, відстоюванні демократичних свобод, контролі за органами влади, суверенітет України перебуватиме під постійною загрозою. Досягти ж поставлених цілей можливо, запровадивши в освітній процес положень, що сприяють формуванню громадянської компетентності підростаючих поколінь.
Аналіз актуальних досліджень. Доцільність звернення до обраної проблеми підтверджується розробками психологів, педагогів, науковців, які розглядали проблему формування громадянської компетентності в різних аспектах. У вітчизняній педагогіці питання громадянської компетентності розглядали О. Пометун, І. Тараненко, Н. Бібік, М. Боришевський, В. Кремень, О. Бурау, Л. Мельничук, І. Ковальчук, Л. Кравченко, П. Вербицька, О. Внукова, К. Журба, В. Івашківський, В. Лозова, Г. Троцко, Л. Крицька, В. Приходько, К. Чорна, Н. Дерев’янко, В. Киричок, В. Оржехівський, О. Сухомлинська, Г. Шевченко, Т. Смагіна, М. Рудь, О. Шестопалюк та ін. Психологічні основи формування громадянськості, громадянських компетентностей особистості досліджувалися психологами К. Абульхановою-Славською, Л. Божович, М. Боришевським, М. Болдирєвим, В. Васютинським, Л. Виготським, В. Давидовим, Д. Ельконіним, І. Коном, Б. Ломовим, В. Поплужним, С. Рубінштейном, І. Тисячник, Т. Титаренко та ін. У зарубіжній педагогіці визначеній проблемі присвячені праці А. Адлера, К. Вейнберга, Р. Вудса, К. Джанга, Дж. Дьюї, Г. Кершенштейнера, Х. Мюнклера, Ч. Паттерсона та ін.
Виклад основного матеріалу. Аналіз наукових досліджень свідчить, що громадянську компетентність розуміють як інтегративну якість особистості, що містить систему цінностей, знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій у суспільному житті, активної та ефективної взаємодії із суспільством, реалізації прав, обов’язків і свобод із метою розвитку демократичного суспільства.