Зразок роботи
ВСТУП
Сучасне життя стрімко розвивається, і в різних сферах відбуваються серйозні зміни, і освіта є найшвидшою реакцією на ці зміни. Особливої актуальності набуває питання формування всебічно розвиненої особистості. Тому, мені здається, головна мета школи – виявлення та розвиток самостійної творчості дитини, виховання особистості, яка має широке розуміння своїх обов’язків, самостійний, високорозвинений інтелектуальний рівень. Ця особистість повинна бути творчою і успішною. Нова школа – творча та успішна школа. Інтерактивні методи навчання повинні сприяти вирішенню навчальних завдань. Аналіз сучасної навчальної літератури показує, що зміни неможливі без використання інтерактивних прийомів, заснованих на діалозі, моделюванні ситуацій вибору, вільному обміні думками тощо.
Використання інтерактивних методів навчання не є інноваційним, навіть за радянських часів елементи інтерактивного навчання зустрічаються у працях В. Сухомлинського, Ш. Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкович та інших педагогів-новаторів, які працювали, в основному, з учнями [1, c. 93].
Але це не правило, а виняток, і пошук інноваційних підходів окремими вчителями є випадковим. У Західній Європі та Сполучених Штатах більш широко використовуються шкільні інтерактивні методи навчання. Тому дослідження, проведені Національним навчальним центром (штат Меріленд) у 1980-х роках, показали, що інтерактивне навчання може значно збільшити відсоток засвоєння навчального матеріалу, оскільки воно впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття та волю. Згідно з дослідженнями, більше 70% студентів можуть впоратися з найскладнішими завданнями за допомогою такого типу навчання. А з традиційними – лише 15%.
Аналіз експериментальних даних вітчизняних і зарубіжних психологів і педагогів показує, що причина полягає в відносно високій інтелектуальній активності учнів, яка зумовлена пізнавальними потребами – прагненням шукати невідоме, по-друге, знання засвоюються не як ілюстрація окремого випадку, як при традиційному навчанні, а як загальні закономірності або способи дій, що дозволяє застосовувати їх при розв’язанні широкого кола завдань. Питанням впровадження активних технологій у навчальний процес вищих навчальних закладів займалися багато відомих учених: А. О. Вербицький, Є. А. Хруцький, П. М. Щербань, В. І. Рибальський, О. Г. Хоменко, І. Коротяєва Б. та ін. Зараз існує багато прикладів методів інтерактивного навчання. Це робота в групах, дискусії, диспути, змагання, «міні-уроки», мозковий штурм, ділові та рольові ігри, ситуаційні вправи, завдання, проблемні завдання тощо [2, c. 102].
Об’єктом дослідження є процес покращення освітнього та пізнавального розвитку учнів шляхом використання інтерактивних форматів і методів навчання.
Предметом дослідження є є активні форми і методи навчання школярів у цілісному педагогічному процесі.
Мета роботи – з’ясувати переваги інтерактивних методів у навчально-виховному процесі, сформувати ключові компетентності учнів на уроках української мови та особливо громадянську, загальнокультурну, інформаційно-комунікативну.
Практичне значення даної роботи полягає у впровадженні інтерактивних методів у навчальну програму з української мови, а саме: - створення комфортних умов навчання кожного учня; - спрямування учня до подальшої роботи та самовдосконалення у навчальному процесі; розкриття можливостей для самореалізації учня за практичною спрямованістю освіти.
Новизна цього досвіду полягає в ідеї створення атмосфери, сприятливої для розвитку здібностей учнів, та оригінальному впровадженні інноваційних технологій (інтерактивне навчання, проектні методи, методи розвитку критичного мислення, інформаційні засоби, комунікаційні технології) у навчальному процесі курсів української мови, аудиторних та позакласних занять. Духовне оновлення нашої країни, процес демократизації суспільства потребує створення сприятливих умов для створення атмосфери творчості, різнобічного розвитку особистості, її обдарувань.
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПОНЯТТЯ ІНТЕРАКТИВНЕ НАВЧАННЯ
1.1 Науково - теоретичні основи розвитку інтерактивних технологій навчання
В умовах модернізації освіти досвід сприяє формуванню та розвитку творчої особистості, її мовленнєвих здібностей, формуванню базових понять з інших дисциплін, які вивчають суспільно-гуманітарний напрямок, навчають творчо та вирішують завдання, що впливають на мовленнєві здібності, відповідно до вимоги суспільства, проблемні ситуації, сприяють розвитку умінь, виконують творчі завдання. Використання інтерактивних методів навчання завжди було ключовим питанням теорії та практики освіти. Учні беруть активну роль у навчальному процесі, а вчителі діють як порадники та співучасники. Під час занять викладач ходить по аудиторії, прислухається до розмов, спостерігає за діяльністю, коментує, допомагаючи учасникам навчального процесу.
Поняття «інтерактивний» походить від англ. «interact» («inter» - «взаємний», «act» - «діяти»). Розглядаючи проблему інтерактивного навчання, М. Кларін стверджував, що «це особлива форма організації пізнавальної діяльності учня, яка передбачає конкретні цілі, а саме: створити комфортні умови навчання, допомогти учневі відчути свою успішність, свій інтелект, це робить його продуктивним навчальний процес» [12, с. 87].
Для виконання завдання «з використанням інтерактивних методів навчання» використовуються сучасні та креативні методи. Використання інтерактивного методу повинно допомогти отримати якісні знання, необхідні в подальшому житті.
Очікуваними результатами можуть бути:
формування ключових компетентностей;
підвищення мотивації до навчання;
підвищення мовної грамотності;
організація самостійної та дослідницької діяльності;
розвиток зв'язного мовлення;
використання набутих знань у майбутньому